Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buitenland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Engeland. Een Schotse he Spurgeon?

Voor eenige jaren begon een jong Schotsch predikant van de Presbyteriaansche kerk door zijn aangrijpende prediking de aandacht tot zich te trekken. Het was de heer Mac-Neill die duizenden tot zich wist te lokken om hem te hooren, en weldra was er geen kerk groot genoeg om zijn hoorders te bevatten. Mac-Neill begon nu in de open lucht te prediken voor volksmassa's, gelijk in de middeneeuwen Berthold van Regensburg en David van Augsburg rond zich wisten te vergaderen, en gelijk ook Petrus Dathenus in de dagen der groote reformatie dit verstond, van wien Roomsch gezinde historieschrijvers vermelden, dat hij voor een schare van 20, 000 menschen het Evangelie verkondigde. Het behoort niet tot de zeldzaamheden dat Mac-Neill tot een schare van 40-h. 50, 000 menschen sprak. Het vorige jaar werd Mac-Neill in een Presbyteriaansche gemeente te Londen beroepen. De omstandigheid, dat hij te voren een klein postje aan een spoorweg had en door eigen energie zich er bovenop heeft weten te werken zoodat hij nu tot de eerste kanselredenaars van Engeland behoort, verhoogt niet weinig zijiöe populariteit.

Iemand die met Mac-Neill in kennis kwam, deelt van hem mede, dat een natuurlijke beminnenswaardigheid en bescheidenheid aan den jongen, krachtig gebouwden man een groote aantrekkelijkheid geeft. Zijne welsprekendheid overtreft die van Spurgeon, doch hem ontbreekt de diepte en de ervaring van den grooten prediker van ^en Tabernakel. Men heeft eene beweging op touw gezet, om voor Mac-Neill een kerkgebouw te stichten, dat nog grooter is dan dat van Spurgeon, hetwelk ruimte bevat voor ir.000 menschen. Doch zij, die Mac-Neill kennen en tot zijn beste vrienden moeten gerekend worden, hebben te kennen gegeven, dat men daarmede eene fout zou begaan. Immers de gave van Mac-Neill bestaat niet om wekelijks duizenden bij duizenden door de bediening van het Woord te stichten, gelijk Spurgeon al tientallen van jaren gadaan heett, maar om revivalistisch te prediken op de wijze van Moody, daarom achten zijn beste vrienden het 't veiligst dat hij als rondreizend prediker dienst doet.

In Augustus van het vorige jaar heeft de gevierde prediker een beroep naar de groote Westminster-kerk der Congregationalisten gekregen; hij verzocht een langen tijd om te beraden en men gelooft nu algemeen dat hij aan deze roepstem gehoor geven zal. Wij meenen dat dit geen gunstig teeken zijn zou ten opzichte van de theologische denkwijze van den gevierden prediker. Bekend is het toch dat het modernisme ®f gelijk men het in Engeland noemt »the modern thought" in de Congregationalistische kerken nog meer verwoestingen heeft aangericht dan in de Baptistische kerken, uit wier gezelschap Spurgeon gescheiden is. Nu heeft Engeland meer behoefte aan Godgeleerden en redenaars die de kerken waarschuwen voor de verleiding der ongoddelijke leer die onder zoovele vrome bedekselen gedreven wordt, dan aan mannen die een soort prediking zooals Moody brengt, als bestendige kost den volke trachten voor te zetten. Er zijn er die beweren, dat Mac-Neill als hij voor eene vaste gemeente gaat prediken »uitgepreekt" zal praten en dat alsdan van lieverlede zijn ster zal ondergaan. Van harte hopen wij dat Spurgeon mannen van naam, geleerdheid en talent naast zich zal krijgen, om het Engelsche volk te waarschuwen, voor de vroomklinkende woorden van het opkomend modernisme, dat zoowel in de vrije als in de staatskerken in deze dagen zijne triomfen viert. Dat Mac-Neill tot de geestverwanten van Spurgeon behoort, in zake het stuk der Heilige Schrift en der particuliere genade, is ons niet gebleken.

WiNCKEL.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 8 maart 1891

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland

Bekijk de hele uitgave van zondag 8 maart 1891

De Heraut | 4 Pagina's