Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Rusland. B ijgeloof in de Grieksch orthodoxe kerk. — Maatregelen egen de Standisten.

Uit St. Petersburg meldt de Russische Petersburgsche Courant van 28 Jan. 'gr het volgende:

»Een knaap, die door verweeking der beenderen van het gebruik zijner handen en voeten eheel beroofd was, is door aanraking van een wonderdoend beeld van de Moeder Gods, den 6den December 1890 plotseling genezen. De moeder van dezen knaap was eene Luthersche uit een goede Duitsche familie. Toen zij de geboorte van haar kind verwachtte, nadat zij in een orthodoxe familie gekomen was, beleed zij de valschheid der Luthersche leer en ging tot de Grieksch-oithodoxe kerk over. Toen het kind geboren was, werd zij door hare Luthersche nabestaanden gekweld door het zeggen, dat het kind krank was tot straf voor haren afval van de Luthersche leer, maar de Heere heeft anders geoordeeld en het kind geheeld, toen alle artsen het hadden opgegeven. Hij heeft het geheeld, nadat hij het haar te voren in een droom had aangekondigd. Deze laatste omstandigheid is van zeer veel gewicht en van groote waarheid in onzen tijd, nu het ongeloof van uit grafelijke en vorstelijke paleizen wordt verkondigd en door Duitschers op den weg van het alles loochenende Stundisme in ons land verbreid wordt. Nu is de jongen gezond; deze wonderbare genezing is niet de eenige, wie op den arbeid van pater Johann uit Kronstadt acht geeft, weet, hoevele dikwerf ongeneeslijke of zware zieken, door gebed genezen worden. In November van 1890 werden den knaap handen en voeten afgezet, hij was niet meer in staat medicijnen in te nemen. 6 tot 8 maal daags had hij een aanval zijner kwaal. Als eenig redmiddel zag men uit naar zijn dood; maar toen alle middelen uitgeput waren, riep men den geestelijken Vader, opdat hij aan den broeder absolutie verkenen en het Avondmaal uitreiken zou. In dien tijd, toen men zijn volslagen onmacht en hopeloosheid erkende, behaagde het den Heer, die wonderlijk in Zijn werken is, Zijne goddelijke hulp te verleenen. Den jongen geschiedde een wonderlijke verschijning van de Hemelkoningin, van den H. Nikolaas en van nog een andere Heilige, in bidgewaad met het kruis. De Hemelkoningin wendde zich tot den kranke en sprak: »Nikolaas, ga den 6den December (den naamdag van dien Heilige) naar de kapel, waar geld gevallen is; daar zult gij genezing erlangen, maar spreek er met niemand over."

Ziet, den 6den December bracht men den knaap in de kapel. Op weg had hij nog een aanval zijner kwaal, die zich herhaalde, toen men hem in de kapel droeg. Men legde hem voor het heiligenbeeld. Terwijl het evangelie werd voorgelezen kwam hjj tot bewustzijn. Bij het gezang: »Wij hebben geen andere hulpe, wij hebben geen andere hope als U Heere, '' hief men den kranke op en legde hem tegen het beeld aan. In ditzelfde oogenblik maakte hij een kruis en stond op zijne voeten. Sedert dien tijd zijn reeds meer dan 6 weken verloopen.

Deze kapel met het beeld der Moeder Gods bevindt zich in de Sleutelburgerstraat, niet ver van de glasfabriek. Den 23sten Juni '88 sloeg

de bliksem in de kapel en richtte daarin groote verwoestingen aan. Het Heilige beeld had ook daardoor geleden, maar het aangezicht der Moeder Gods werd weder geheeld. Aan he beeld waren eenige koperen munten, die door den bliksem uit een kast waren geworpen. Van het beeld zelf vertelt men, dat het over de rivier Newa heen gebracht is. Volgens eene andere overlevering is het door een koopman uit Nieuw Ladega, bij gelegenheid van zijne redding uit de rivier daar gebracht. De munten zijn door den bliksem uitgestrooid en naar eene zekere orde op het beeld gebracht."

zekere orde op het beeld gebracht." Men kan hieruit zien, dat het bijgeloof en de afgoderij in de Grieksch orthodoxe kerk welig tiert.

De Russische regeering beijvert zich niet alleen om de Luthersche kerk uit hare landpalen zoo mogelijk te verwijderen, maar heeft het ook in den laatsten tijd vooral gemunt op het Stundisme, een secte, die bij duizenden in Rusland haie aanhangers telt. Opmerkelijk is het, hoe zelfs de voorschriften, dievanhooger hand uitgaan om de Stundisten te bestrijden, een getuigenis voor die secte en tegen de Orthodoxe kerk afleggen. Zoo beveelt bisschop Anatoly van Uman in alle kerspelen, waar Stundisten gevonden worden, slechts geestelijken aan te stellen, die onberispelijk wandelen; verder in zulke gemeenten psalmzingers aan te stellen, die niet drinken, verstaanbaar voorlezen en het kerkgezang goed kennen. Voorts, dat de godsdienstoefeningen niet in de haast en slordig worden gehouden, wijl dit de leden der gemeente van de kerk afstoot; maar voor alles dat de begrafenissen zooveel mogelijk met groote plechtigheid gehouden worden, daar het een niet te loochenen feit is, dat de begrafenisplechtig. heden der Stundisten door lezing der Heilige Schrift en het zingen van liederen, zulk een plechtig karakter dragen, dat zij vele orthodoxen als toeschouwers lokken, waaruit volgt, dat men. den ijver der Stundisten gaat prijzen. In hetzelfde bericht beveelt de bisschop den geestelijken, dat zij met alle hun ten dienste staande middelen, misbruik van sterken drank onder het volk zullen tegengaan, wijl het Stundisme daar sneller wortel schiet, waar dronkenschap heerscht." Het is ook niet te ontkennen, dat het Evangelie der vrije genade, dat door de Stundisten verkondigd wordt, zich daar het machtigste betoont, waar de zonde het meeste heerscht.

Jammer maar, dat bisschop Anatoly niet tevreden is met maatregelen, die door de geestelijke macht tegen het Stundisme te nemen zijn. Ook de wereldlijke macht moet de kerk ter hulpe komen. Deze moet de aanstelling van Stundisten op spoorwegen en in de werkplaatsen der spoorwegen verbieden, waar deze zeker om hunne nuchterheid, eerlijkheid en ondergeschiktheid gaarne gezien worden. De regeering moet bovendien alle vergaderingen der Stundisten verbieden en voor de kinderen van de leden dier secte eene voogdij instellen, die hen voor de leer hunner ouders behoedt.

WINCKEL.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 15 maart 1891

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 15 maart 1891

De Heraut | 4 Pagina's