Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Confessie en Dogmatiek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Confessie en Dogmatiek

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Confessie en Dogmatiek is de titel van een studie, die Dr. Daubanton bij Egeling te Amsterdam in het licht zond.

In deze studie trekt ons aan zijn neiging, om niet in den geest van Hoffmann, Ritschl en Böhl de dogmatiek op te vatten als een individueele poging van den dogmaticus ter systematiseering van zijn eigen geloofsovertuiging, maar om te rekenen met het dogma, als historisch product. Het dogma is niet de opinie van A of B, maar de geloofsovertuiging der kerk.

Eveneens spreekt hij ons uit het hart, als hij tegenover Rome de levensbeweging van het dogma handhaaft, en dus elk gevoelen verwerpt, alsof critiek op het dogma ongeoorloofd ware. Die critiek is zelfs noodig. Zonder die critiek is geen dogmatiek denkbaar. En zelfs daar, waar men geheel met het dogma en zijn formuleering instemt, moet die instemming op wetenschappelijk gebied, resultaat van critische studie zijn.

Dat we desniettemin met de conclusie van deze studie geen vrede nemen, ligt daaraan, dat Dr. Daubanton het dogma te zeer in den geest van Schlelermacher opvat, en daardoor de beteekenis van het dogma in zijn historische wording onderschat.

Op zijn standpunt toch is het zeer denkbaar, dat men feitelijk een geheel andere levens-en wereldbeschouwing is toegedaan, dan de Gereformeerde kerken; dat men desniettemin uit de Confessie een leertype distilleert, dat geheel met deze andersoortige levensbeschouwing overeenstemt; en nu op de onderscheidene dogmata een critiek oefent, waardoor ze feitelijk óf vernietigd wotden, óf omgezet in formuleeringen van heel andere beduidenis.

De theologie der laatste vijftig jaren toont dan ook, dat dit feitelijk geschiedt. Denk slechts aan Schweizer en Scholten.

Nu zij het geheel in het midden ge'aten, in hoeverre Dr. Daubanton zelf zulk een afwijkenden weg zou willen inslaan; ons is het op dit oogenblik er alleen om te doen, dat men wel inzie, hoe deze schijnbaar zeer confessioneele opvatting, toch in den grond niet den minsten waarborg oplevert, en tot resultaten kan leiden, die de Confessie feitelijk geheel ophefifen.

Tegen dit gevaar nu is alleen beveiliging daarin te zoeken, dat de dogmaticus, die confessie als uitgangspunt kieze, die de confessie zijner eigen kerk en van zijn eigen hart is. Wie te individueel ontwikkeld is, om het leven zijner kerk ook in in haar Confessie mee te leven, is onbekwaam om als dogmaticus op te treden. Hij moge zeer interessante en historische en leerstellige studiën leveren, maar een dogmatiek schrijft hij niet.

Dat kan alleen de man, die in de Confessie zijner eigen kerk de wel onvoltooide en nog onvolkomene, maar toch de meest volledige en de zuiverste uitdrukking der waarheid ziet, gelijk ze als resultaat van den arbeid veler eeuwen, allengs in de Chris-• telijke kerk tot vaster formatie is gekomen.

I Hij neemt dan den draad op, waaraan de eeuwen hebben gesponnen; ontwart nu de knoopen die er in zijn gekomen; en poogt op zijne wijze er aan voort te spinnen; maar de draad blijft de draad, en geen nieuw spinsel wordt voor het oude in de plaats geschoven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 14 juni 1891

De Heraut | 4 Pagina's

Confessie en Dogmatiek

Bekijk de hele uitgave van zondag 14 juni 1891

De Heraut | 4 Pagina's