Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Twee vermogens.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Twee vermogens.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een inzender merkt tegen hetgeen we over de vermogens der ziel schreven, op, dat er toch bij zeer bekende Gereformeerde schrijvers sprake is van drie dingen: wil, verstand en neiging.

Doch hoor hem zei ven:

In het voorbeeld der Goddelijke waarheden van Abraham Hellenbroek Hfdst. XIII vr, 16—r8 lees ik van verstand, wil, hartstochten en wandel. Die > hartstochten" noemen wij tegenwoordig aandoeningen. Het verstand, dat verduisterd, de wd, die verkeerd, de aandoeningen, die ongeregeld zijn in den zondigen mensch worden volgens Hellenbroek door de inwendige roeping verlicht, om God te kennen in Zijne algenoegzaamheid enz.. Hem te dienen en te verheerlijken, de zonde te haten. God, te beminnen, benevens een lust tot heiligheid te koesteren. Geen twee, maar drie vermogens der ziel onderscheidt hij dus.

Arnoldus Rotterdam spreekt in Sions Roem en Sterkte Art. XXIV over verstand, wil, genegenheden en conscientie, als voorwerpen van de wedergeboorte, weet dus oorzakelijk van ' een ken-, begeer-en gevoelvermogen.

Antonius Walaeus in zijn Enchiridium Reltgionis Refonnatae^ Lu^d. Bat. CIOIOCLX en officiua Franc. Moyardi, ed. sec, pag. 376 v. in den titel De Regeneratione, zegt:

iSubjectum regenerationis est totus homo ... Quemadmodum tarnen proprium _ peccati subjectum est anima hominis, tam in intellectu, quam in voluntate et affectibus." Geen twee, maar drie vermogens in de sanima hominis''! Walaeus, lid van de Synode te Dordecht 1618 en 1619, de voornaamste vertaler en randteekenaar van de SiatenvertaUng des Nieuwen Testaments (tjpeij en Dermont II 377), hij een Herbartiaan!

De schrijver had er nog bij kunnen voegen, dat ook onze Formulieren van eenigheid de wedergeboorte niet enkel op verstatid en zvil, maar ook op het hart als zoodanig laten werken.

Met dezen schrijver, evenals met onze Formulieren, zijn we het dan ook volmaakt eens.

Er zijn in ons geestelijk wezen niet alleen twee vermogens, t. w, het verstand en de zuil, maar buitendien allerlei affecten, hartstochten, neigingen, woelingen enz.

Slechts één ding vergat de-»geachte inzender dan ook aan te toonen, t. w. dat Walaeus e. a. deze affecten als een derde VERMOGEN aan de beide andere toevoegden.

En dit kon hij ook niet.

Immers de beide vermogens & tT& \sktnl\x\s.t om deze aftecten te gebruiken en te beheerschen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 mei 1896

De Heraut | 4 Pagina's

Twee vermogens.

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 mei 1896

De Heraut | 4 Pagina's