Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rechtvaardigmaking.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rechtvaardigmaking.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ook ia het geschil dat rees over de vraag, of de rechtvaardigmaking in de godgeleerdheid alleen voorkomt, gelijk ze door het geloof personeel voleind wordt, of ook gelijk ze eeuwig voor God bestaat, wenschen we aan de broeders, die zich in enkele uitspraken onzerzijds dusver niet vinden konden een nadere overweging aan te bieden.

Hoe stellen zij zich de kennisse voor, waarmede God de dingen kent?

Onze menschelijke kennis komt hoofdzakelijk door gewaarwording, door waarneming en door denken tot stand.

Doch is zoo ook de kennisse waarmee God kent?

Neen, hebben alle goede theologen steeds gezegd; zoo is de kennisse waarmede God kent niet.

In de kennisse Gods komt niets door waarneming of gewaarwording of nadenken van het waargenomene. Er is in de kennisse Gods niets dat pp een verminderen of vermeerderen van die kennisse gelijkt. Zijn kennisse neemt af noch toe. De kennisse Gods is en blijft eeuwig dezelfde. Ze is eeuwig en volkomen en niets kan in haar feilen of ontbreken.

Dit komt daar vandaan, dat God de Heere alle dingen kent uit zichselven. In Hem zelven is als »inblijvend werk" (opus immanens) zijn raad, zijn welbehagen, zijn voorverordineering, zijn verkiezing en zijn verwerping.

In den raad des welbehagens ligt alles wat er ooit gebeurd is, gebeurt of gebeuren zal, niet slechts met groote trekken, maar tot in de allerkleinste bijzonderheden beschreven. sGeen ding geschiedt er ooit gewisser dan het hoog bevel uit 's Heeren mond." ïGode zijn alle zijn werken van eeuwigheid bekend."

Geheel de historie van de wereld, van de menschheid, van eenig volk, van eenig geslacht, van eenig gezin, van eenig persoon, is dus feitelijk niets anders dan de verwerkelijking van hetgeen als program, als we zoo zeggen mogen, vaststaat in het besluit der voorverordineering Gods.

In dat besluit der voorverordineering is niet alleen het einddoel van de wereld, van elk volk, van elk gezin, en van elk persoon vastgesteld, maar zijn evenzoo vastgesteld de middelen, wegen en tusschenkomende oorzaken, die tot dat einddoel leiden zullen.

Nooit de zonde als zonde, maar wel de werking en uitwerking, gelijk onze Gereformeerden het noemen, van wat voor den schuldigen mensch zonde is.

Als Simeï David vloekt, is dit Simeï tot zonde, maar dat David dit leed ondergaan zou, stond in Gods voorverordineering vast.

Hiermede zullen, dunkt ons, de broeders op wie we het oog hadden, het eens zijn. Ze zullen ten deze niet afwijken van de leer der Schrift, gelijk onze Gereformeerde vaderen die steeds beleden hebben.

Maar is dit nu alzoo, volgt hier dan niet uit, dat de verkorene in de kennisse Gods voorkomt, als een creatuur, dat, in zonde ontvangen en geboren, bestemd is om wedergeboren, tot geloof gebracht, als gerechtvaardigd aan zich zelf ontdekt, en in het laatste oordeel als rechtvaardige vrijgesproken te worden ?

Is het niet alzoo, dat hij dus en niet anders in de eeuwige, onveranderlijke, altoos zich zelve gelijk blijvende kennisse staat ?

Is het niet alzoo, dat hij in die zich zelve gelijk blijvende kennisse voorkomt als door God zelven daartoe verordineerd en voorzien met al de middelen die er hem gewisseiijk toe leiden zullen?

En stemt ge dit toe, hoe ware dan te stellen, dat God tot aan zijn bekeering toe in zijn toorn tegen hem volharden zou, en eerst van het oogenblik zijner bekeering af, hem zou leeren kennen als een in zijn voorverordineering gerechtvaardigde ?

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 11 oktober 1896

De Heraut | 4 Pagina's

Rechtvaardigmaking.

Bekijk de hele uitgave van zondag 11 oktober 1896

De Heraut | 4 Pagina's