Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sociale preeken.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sociale preeken.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onder de Pers konden we een vorig maal slechts even de quacstie der sociale preekea aanstippen.

Toch spraken we in dat korte woord reeds uit, hoe we sociale verhoudingen, kunstmatig aan een tekst vastgeknoopt, onder alle omstandigheden, op den kansel misplaatst achten.

Wat op een meeting of lezing goed is, is het daarom nog niet in de »vergadering der geloovigen".

Dia vergadering moet steeds haar eigen karakter blijven dragen, en dat karakter is, dat de geloovigen saamkomen om voor Gods aangezicht te verschijnen. Hem te loven en te aanbidden, en door zijn Woord vermaand, gesticht, vertroost te worden.

Het feitelijk sociale in deze vergadering is het saam nederzitten van rijk en arm, van oud en jong onder één gehoor, het saam aanzitten aan een zelfden heiligen Disch, en het doen van Christelijke handreiking.

De vergadering der geloovigen staat niet in dén tijd, maar in de eeuwigheid; en het is niet goed in die vergadering geweest, zoo ge niet ook zelf u uit den tijd in het eeuwige hebt voelen overleiden.

In zooverre keuren dus ook wij verhandelingen over sociale quaestiën op den kansel af.

Wie zulke verhandelingen leveren wil, zoeke er elders gelegenheid voor, en hoemeer ook de Dienaren des Woords zich in deze quaestiën inwerken, en hierover hun licht spreiden, hoe hartelijker we ons, cnits het niet in de vergadering der geloovigen zij, hierover verblijden zullen.

Doch volgt hier nu uit, dat het dan ook geen pas geeft, om in den Dienst des Woords de ordinantiën Gods ter sprake te brengen, die de oplossing dezer vraagstukken moeten beheerschen?

Zoo ea niet aaders staat de quaestie.

En dan zij gevraagd, of de Dienst des Woords utet moet zijn bediening van het^^? heele Woord, en of tot het geheele Woord dan enkel de particuliere genade, en niet evenzoo de gemeene gratie behoort.

Hierop nu is geen tweeërlei antwoord mogelijk.

Dienst des Woords is het bedienen van het Woord Gods in zijn volheid.

niet het­ Juist daarom is Evangeliedienaar zelfde als Dienaar des Woords.

Evangeliedienaar is iemand die alleen de particuliere genade uit Gods - Woord ontvouwt, en zich alzoo bepaalt tot hzt geloof en het gebed, maar het gebod uit den Catechismus weglaat.

De Evangeliedienaar bedient tea deel v& n het Woord, maar laat een ander deel rusten.

Hij neemt zijn teksten dan ook schier altoos uit die deelen der Schrift die meer bepaaldelijk tot de particuliere genade behooren, en laat gansche boeken, die meer op de gemeene gratie doelen, ongebruikt.

Wij, Gereformeerden, daarentegen spreken bij voorkeur van Dienaren des Woords, en dat wel om hierdoor aan te duiden, dat zulk een Dienaar den ganschen inhoud des Woords te prediken heeft, de heilige historie, de heilige waarheid, en de heilige ordinantiën.

Wij, Gereformeerden, willen gehandeld hebben niet alleen van God den Zoon en onze verlossing, noch ook alleen van God den Heiligen Geest en onze heiligmaking, maar ook van God den Vader en onze schepping.

En staat dit nu* eenmaal vast (en wie zal het ons betwisten) dan volgt hieruit van tweeën één, óf dat de ordinantiën Gods in zijn schepping, onder de gemeene gratie, niets met de sociale vraagstukken te maken hebben, óf v/el, dat, zoo ook voor de oplossing van deze vraagstukken de ordinantiën Gods alleen uit zijn Woord kunnen gekend worden, de Dienst des Woords onvolledig is, indien deze ook zulke ordinantiën Gods niet uiteenzet, toelicht en inprent.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 4 april 1897

De Heraut | 4 Pagina's

Sociale preeken.

Bekijk de hele uitgave van zondag 4 april 1897

De Heraut | 4 Pagina's