Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Engeland. Het ontstaan van het ritualisme.

ritualisme. IIL

Hoe het mogelijk is, dat er in de Engelsche staatskerk zooveel strijd is ontstaan over de uitwendige plechtigheden of ceremoniën der Roomsche kerk, zal men vragen? Het is eenvoudig genoeg te verklaren. Had men een boek waarin eenvoudig en duidelijk was voorgeschreven welke ceremoniën de predikanten hadden te verrichten, er zou dan kunnen opgetreden worden tegen die voorgangers, die buiten hun boekje gingen.

Maar nu bestaat er onzekerheid omtrent menig punt. De geloofsbelijdenis der 39 artikelen is in menig stuk zwevend gesteld; de Rubrics en Formulieren waarin de regels voor den eeredienst gegeven worden geven geen bepaald omlijnde voorschriften. Dr. Mont kon dan ook in een handboek voor de liturgie niet minder dan 70 manieren aantoonen waarop de godsdienstoefeningen in de Episcopaalsche kerk konden worden ingericht, zonder daarbij in strijd te komen met de voorschriften!

In een der Rubrics was bepaald dat de ornamenten van de kerk en van hare predikanten in alle tijden waarin zij dienst doen, zullen behouden worden en in gebruik zijn, gelijk zij dat waren in de kerk van Engeland op gezag van het parlement in het tweede jaar der regeering van Eduard VI."

De Rituahsten konden allerlei Roomsche ceremoniën invoeren en tot ieder die er tegen opponeerde beweren: datgene wat gij als eene nieuwigheid verfoeit, was al in gebruik in 1549, het tweede jaar van Eduard's regeering. Het eenige waaarvoor zij zich hadden in acht te nemen was iets in te voeren, wat in eene of andere Rubric verboden was.

Zij die vreesden dat op die manier de Engelsche Episcopaalsche kerk geheel op Roomsche paden zou geleid worden, bestreden de wettigheid van de door de Ritualisten zoo geliefkoosde Rubric, maar ook het gebruik dat men er van maakte. Nu was er alle aanleiding om de wettigheid van de Rubric in twijfel te trekken, en ook was het zeer de vraag of, wanneer de Ru-

brie wettig en bindend was, het gebruik dat de Ritualisten er van maakten ook gewettigd was.

Het was met liet oog op de klachten die er rezen, dus noodig om eene macht te hebben die zou uitmaken of de predikanten naar eigen willekeur handelden, of dat zij zich binnen de perken der wet hielden.

In het jaar 1857 trad de juridische commissie van de Prevy Concil als rechtbank over de kerkelijke quaestiën op. De aanleiding was de volgende:

In de St.Paul's, Londen's prachtige hoofdkerk, hadden de predikant Bennet en zijn opvolger J^iddell aanstoot gegeven door het invoeren van allerlei Roomsche ceremoniën. Toen de leden der gemeente in 1854 den heer Westerton tot kerkvoogd " benoemden, voldeed hij aan veler wensch toen hij een proces begon over de versiering der kerk. De heer Real, kerkvoogd van eene andere I.ondensche kerk, maakte gemeene zaak met den heer Westerton; zij eischten dat uit hunne kerkgebouwen zouden worden weggenomen het steenen altaar met kleurig kleed, het met edelgesteenten versierde kruis dat daarop, de credenz-of presenteertalel die er bij, en het koperen hek dat er voor stond, alsmede de vergulde candelabres. Dit proces duurde twee jaar, ten slotte sprak de juridische commissie uit, dat er geen steenen altaar en altaarkleeden met borduursel of kant versierd mochten zijii; de bisschop van de diocese zou over de kleur der altaarkleeden beslissen. Een kruis boven het altaar als bouwkundig versiersel was wel geoorloofd, doch niet een kruis met den Christus daaraan hangende.

Als men weet dat thans in de St. Paul's een prachtig marmeren Mariabeeld gevonden wordt, dan kan men daaruit zien, hoe men trots vonnissen van de rechterlijke macht op den verderfelijken weg is voortgeschreden. Het komt ons voor, dat men in Engeland uitsluitend een uitwendigen weg tot wegneming van de ergernissen hteft bewandeld. Immers verzuimde men eene geestelijke beweging te beginnen tegen de Roomsche leeringen die hand over hand toenamen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 22 januari 1899

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 22 januari 1899

De Heraut | 4 Pagina's