Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Engeland. Een nieuwe cathechismus voor de vrije kerken.

Dezer dagen is in Engeland een nieuwe Catechismus verschenen die den titel draagt van „Free Church Catechism" of Catechismus voor de vrije kerken. Ze is opgesteld door een comité van de National Free Cliurch Council.

Er was zooveel vraag naar dit stuk, dat de eerste oplaag na een week uitverkocht was.

We hebben nog geen exemplaar van den nieuwen Catechismus machtig kunnen worden. Wel kunnen wij uit verschillende oordeelvellingen opmaken, van vvelken aard het leesboekje is, dat bestemd is voor het huisgezin en voor de school.

In de eerste plaats komt het aan den dag dat de nieuwe Catechistnus eigenlijk niemand bevredigt. De Baptistische predikant 'Phomas Spurgeon, zoon en opvolger van den beroemden Charles Haddon Spurgeon, zegt dat hij veel te onbestemd is. Een ander Ds, H, W, Horwill beweert, dat allen die over opvoeding hebben gedacht en geschreven jaren lang gezegd hebbén, dat Catechismussen onbruikbare dingen zijn 1 Kenmerkend noemt deze predikant het feit, dat onder de namen der opstellers wel vele bekende predikanten en hoogleeraren in de theologie voorkomen, doch dat er niet een persoon bij gevonden wordt die kinderen onderwijst.

De congregationalistische predikant William Pierce heeft wel veel lof voor het nieuwe leerboek, maar betreurt dat er zwakke nagalmen in voorkomen van oude theologische twisten, en schoolsche termen, welke meer technisch dan schriftuurlijk zijn.

De predikant Griffith Jones, die de Congregationalistische kerk van Balham dient, beweert, dat wanneer men aan den nieuwen Catechismus autoriteit ging toeschrijven of daarin eene officieele verklaring van de leer der Congregationalisten wilde zoeken, men gevaar zou loopen om de vrijheid waarmede Christus heeft vrijgemaakt, te verliezen. Hij beweert dat men het ouderwetsch geloof in belijdenisschriften en formulieren reeds lang heeft prijs gegeven en dat men zijn geloof alleen bouwt op het Woord van God verlicht door het geheiligd gezond verstand eu de geheiligde geleerdheid. Wanneer men den Catechismus algemeen aannam, zon men zich in de toekomst aan de letter binden.

Een Presbyteriaansch predikant zegt er van, dat het leerboek niet tegenvalt wanneer men maar in aanmeiking neemt dat het samengesteld is in een tijd waarin men noch in staat is om groote cathedralen noch om groote geloofsbelijdenissen op te stellen.

Een Baptistisch prediker beweert dat de nieuwe Catechismus zoo goed mogelijk is bewerkt, ja zoo goed dat het niet beter kon gedaan zijn. Maar desniettegenstaande zegt Ds, Aked, dat dezen Catechismus het opstellen niet waard was. Wanneer het leerboek handelt over de beginselen en het standpunt van de vrije kerk, dan is het voortreffelijk, M.aar wanneer het handelt over de groote waarheden van de vleeschwording des Woords, . over de verzoening, over de werking des Heiligen Geestes, dan wordt zijn taal opzettelijk dubbelzinnig. Dit kan, volgens Ds. Aked, ook niet anders. Want ieder denkend man moet zijn eigen taal vinden om daarin zijne gedachten te kleeden, maar het gaat niet aan om woorden te vinden waarin ieder een uitdrukking van zijne gedachten ziet.

Men ziet uit dit alles dat de nieuwe Catechismus van de National Eree Church Council een mislukt werk heeten moet. Dit is des te meer te betreuren omdat de Ritualisten uit de machteloosheid van de voorstanders der vrije kerken munt weten te slaan.

De poging om een Catechismus op te stellen voor het onderwijs van jongelieden uit de verschillende vrije kerken, moe.st mislukken. De Congregationalisten houden bijv. de kinderdoop vast, maar de Ba])tisten verwerpen dien beslist. Hoe nu een goed en duidelijk leerboek op te stellen dat geschikt is èn voor Congregationalisten èn voor Baptisten!

De groote fout van hen die gemeend hebben de opdracht tot het opstellen van een t^atcchismus te kunnen aanvaarden, is hierin gelegen, dat zij zich niet geplaatst hebben op de schouders van het voorgeslacht en dat zij den arbeid des Heiligen Geestes in de kerk bij het saamstellen van geloofsbelijdenissen hebben .miskend. Wanneer zij rekening gehouden hadden met de inwoning des Heiligen Geestes in de kerk, dan hadden zij er nooit toe kunnen overgaan eene poging te wagen om een Catcchism.us op te stellen die voor alle vrije kerken die de National

Free Church zijn moet. Council omvatten wil, bruikbaar

— In de lersche Episcopaalsche kerk geen Ritualisme.

De lersche Episcopaalsche kerk is door den arbeid van Gladstone vrij gemaakt van den staat. Het is opmerkelijk dat de kerk tot hiertoe weerstand kon bieden aan de Romanisee rende richting, die meer dan 60 jaren in Engeland haar invloed doet gevoelen. Door de lersche kerk werd het Book of common Prayer in Protestantschen geest herzien, en werden er regels voorgesteld die tegen het Romanisme ingaan. In Ierland zal geen Episcopaalsch predikant het wagen om een Roomsch priestergewaad te dragen, noch om wierook te branden. Daar zal men de hostie niet omhoog heffen, niet buigen voor het altaar, geen kruis op het altaar plaatsen. Het staat den lerschen prgdikant niet vrij om ouwels te gebruiken bij het Avondmaal, of water onder den wijn te mengen, of een bel te luiden onder het communieeren, of een kruis, eene banier, of schilderij door de kerk te dragen. In de lersche Episcopaalsche kerk is er ook geen sprake van het houden van eene processie, welke niet in het „Common Prayerbook" voorgeschreven is.

Wij houden er ons van overtuigd dat wanneer de lersche kerk met den staat verbonden ware gebleven, de toestand in Ierland even ellendig zijn zou als in Engeland. Wel protesteeren de Engelsche ritualisten steeds tegen de inmenging der overheid in kerkelijke zaken; maar zij zijn er volstrekt niet af keerig van, om op staatskosten propaganda te maken voor eene contra-reformatie, die het Engelsche volk in de armen van Rome moet terugvoeren.

WiNCKEL.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 5 februari 1899

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 5 februari 1899

De Heraut | 4 Pagina's