Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onze Liturgie.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onze Liturgie.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Met het weer ontwaken van het kerkelijk bewustzijn, dook opnieuw de vraag op, welke de geldende tekst van onze liturgische formulieren is.

De heeren Dr. F. L. Rutgers en Dr. H. H. Kuyper hebben gepoogd, aan deze ontwaakte behoefte voldoening te schenken, door achter het Flakkeesche Psalmboek, een nauwkeurig bewerkten tekst van onze liturgie te doen afdrukken, en dezen te voorzien van noten aan den voet der bladzijde, ten einde elke afwijking van den dusver meest gebruikelijken tekst te rechtvaardigen.

Anderen daarentegen, met name de heeren Dr. Gouszen en Dr. Langeraad, hebben zich eveneens met het onderzoek van dezen officieelen tekst beziggehouden, maar kwamen tot andere conclusie, en oordeelden, dat de tekst van 1611, met de revisiƫn van Festus Hommius, niet als authentieke tekst gelden kon.

Tegen dit oordeel is Dr. H. H. Kuyper thans in verzet gekomen, in een vlugschrift tegen Dr. Gooszen, getiteld: De authentieke tekstvan onze Liturgische Formulieren; waarin hij nieuwe, dusver niet gememoreerde bev/ijzen voor de authenticiteit van den tekst van 1611 bijbrengt, en hiermede de authenticiteit van dezen tekst tot de hoogste evidentie verheft.

Ons komt het dan ook voor, dat het vraagstuk hiermede afgedaan is, en onder hen, die rekenen met de wijze waarop in de 17de eeuw kerkelijk zulke authentieke teksten tot stand kwamen, op geen tegenspraak meer zal stuiten.

Hieruit volgt natuurlijk niet, dat de kerken niet gerechtigd zouden zijn, thans een gewijzigden tekst vast te stellen. Dat recht blijve haar onverkort. En zelfs zal het goed zijn, zoo onze komende Synode in Arnhem hierin een beslissing neemt.

Maar van belang was het dan toch, te weten aan welken tekst de Synode van 1619 voorkeur gaf, en welke wijzigingen door haar Deputaten, en op haar last, in dezen tekst als geldig erkend zijn.

Immers men kan moeielijk anders doen, dan ook nu van den in 1619 geijkten tekst uitgaan.

Uit dat oogpunt bezien, heeft derhalve deze studie, hoezeer schijnbaar slechts een punt van ondergeschikt belang rakende, ook voor het heden beteekenis en waardij.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 31 maart 1901

De Heraut | 4 Pagina's

Onze Liturgie.

Bekijk de hele uitgave van zondag 31 maart 1901

De Heraut | 4 Pagina's