Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Het lichaam is vele leden.”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Het lichaam is vele leden.”

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want ook het lichaam is niet één lid, maar vele leden. I Cor. 12 : 14.

Christus is uw Koning.

Niet maar Koning gezalfd over Sion, den berg zijner heiligheid. Noch ook, nadat het aardsche Sion ontheiligd werd, Koning enkel oVer het Godsrijk op aarde. Neen, Christus is ook Koning over de personen, die zijn onderdanen zijn.

Uw betrekking, uw persoonlijke betrekking tot den Christus is niet met één woord uit te drukken. Het is een veelzijdige betrekking. Denkt ge aan de zoT^A^schuld, die u met den doem dreigde, dan is de Christus uw Verzoener. Zoekt ge bij den Christus heil tegen de macht der zonde en der verleiding, dan is diezelfde Christus niet uw Verzoener, maar uw Verlosser. Of ook, zoekt ge bij den Christus de stuur en de leiding voor uw gang in den doolhof des levens, dan is nogmaals diezelfde Heiland, niet uw Verzoener, en ook niet uw Verlosser, maar uw Herder, die voor u uitging op den weg, en u zijn voorbeeld heeft achtergelaten.

Maar ook daarmee is uw veelzijdige betrekking tot uw^Heiland nog in het minst niet uitgeput, want diezelfde Christus is ook uw bij den Vader verheerlijkt Hoofd, de Heere, voor wien ook uw knie zich buigen moet en dien ook uw tong moet belijden; en daarom de Koning, die ook u bij zijn volk heeft ingelijfd; wiens onderdaan ge zijt geworden; en in wiens paleis ge eens wordt opgewacht. Zoo weinig zelfs is die eertitel van Koning hier biij: c--.-: i-; ; dat het groote pleit op Golgotha ten leste onder dien titel is uitgestreden, en dat voor Pilatus rechterstoel de strijd tusschen den Keizer van Rome en den Gezalfde Gods zich in de worsteling om de Koningseere saamtrok.

Het Lam, zoo wordt het ook u in de Openbaringen van Johannes toegeroepen, is niet slechts uw Verzoener en Borg, niet enkel uw Verlosser en Heiland, noch ook alleen uw Herder en de Leidsman uwer ziele. Neen, het Lam Gods, en in die tegenstelling voelt ge wat treft en prikkelt, het Lam Gods is tevens Heer der Heeren en Koning der Koningen (Openb. 17 : 14.)

Het Lam met de kroon, ziedaar de hooge, de heilige verbinding van zelfvernietiging en heerschappij.

Uw Koning!

Maar hoe, in wat zin?

Is de koning op aarde hier het eigenlijke, het wezenlijke, en wordt op uw Heiland slechts het Koningsbeeld van den aardschen vorst, vergelijkenderwijs, om zijn macht en eere uit te drukken, overgebracht?

Christus ook uw Koning! Strekt die titel der eere alleen, om u aan den Christus te laten denken, zoo als in een afgelegen gehucht de man achter den ploeg aan zijn Vorst in de Koninklijke residentie denkt?

Een hem verborgen en geheimzinnige macht, in den beeldenaar op het muntstuk afgedrukt, maar overigens een macht die hem vreemd blijft, een macht van verre, van wier pracht en luister, van wier schittering en praal hij zich geen flauwe voorstelling kan vormen, maar die hij uit de verte eert. Een Vorst in het luisterrijke paleis, maar voor hem ongenaakbaar, aan wien hij cijns betaalt omdat hij zijn onderdaan is, en voor wien hij, zoo hij vroom is, in zijn dagelijksch gebed bidt?

En zeker, er is hier gelijkenis. Ook Christus troont in een paleis der eere, en dat wel in zulk een paleis, dat bij de schittering zijner grootheid, alle vorstenpraal op aarde verbleekt. Ook Jezus' onderdaan offert voor zijn Koning zijn kind in zijn dienst, zijn geld in het werk der liefde, zijn kracht in wat voor zijn Koninkrijk verricht moet worden. En ook die Koning zetelt van verre, en niet hier op aarde zal hij den Koning van het Godsrijk zien.

Maar hiermede houdt de gelijkheid dan ook op.

Immers, dat Christus uw Koning is, is zoo weinig een beeldspraak aan aardsche vorsten ontleend, dat veeleer de koningen op aarde slechts de beelddragers van zijn glorie zijn, en dat he^ ware, het eigenlijke, het wezenlijke Koningschap nooit in een vorst op aarde verwerkelijkt is, maar alleen aan Christus gekend wordt.

Hoofd, Heere en Koning zijn slechts drie stralen van eenzelfde glorie.

Hoofd wijst op de innerlijke verwantschap en saamhoorigheid van uw leven, van uw bestaan, van uw innerlijk wezen, met het leven, het bestaan en het wezen van uw Heiland.

Heere spreekt uit, dat de Christus u bezit, dat gij zijn eigendom zijt, dat gij hem toebehoort, dat hij u uit Satans macht vrijgekocht, en u door zijn bloed verworven heeft.

En eerst in dat tweeledig verband, omdat hij uw Hoofd en uw Heere is, daarom is hij ook uw Koning, die u in zijn rijk opnam, bij zijn volk inlijfde, u lotgemeen met zijn lot maakte, en u met zijn Koninklijke levenswet beheerscht.

Ge zijt zijn onderdaan, maar onderdaan alleen omdat en doordat ge zijn eigendom zijt, en omdat ge en doordat ge een lid zijt van datzelfde lichaam, waarvan hij het Hoofd is.

Een op het eerste hooren zeker raadselachtige verbinding, maar die zich heerlijk verklaart, zoo ge dat lichaam, en in dat lichaam de beteekenis van wat het Hoofd, en onder het hoofd elk lid is, helder doorziet.

Stel u, om het ongeschondene te nemen den mensch voor gelijk hij in het paradijs uit Gods hand voortkwam. Het reine, het zuivere het schoone lichaam, in dat lichaam al de leden en ledematen, waarin het zich open baarde, en aan dat lichaam het edele hoofd met de volle gelaatsuitdrukking, met de fijne sprekende trekken, met de bezieUng die er zich in uitte; en zoo eerst hebt ge het beeld voor u van het lichaam van Christus, en in dat Uchaam de leden, en over al die leden he heerlijke Hoofd.

Toch is niet enkel het menschelijk lichaam hier het beeld. Lichaam in dit verband duid veeleer in ruimeren zin aan, wat wij meer gewoon zijn een organisme te noemen, en wel in dien zin, dat ook het dier een organisme is en de plant een organisme, gelijk we ook he beeld van een lichaam of van een organisme overbrengen op allerlei saambindingvz.-a.Tixtn% en mensch.

Zoo spreken we van een corporatie (wa toch niet anders dan een lichaam is) daarmee doelende op allerlei vereenigingen, genootschappen en bonden die worden opgericht. Zoo zeggen yve, dat het huisgezin een organisch he­ staan heeft. En zoo spreken we van het lichaam van den Staat en van het lichaam van het volk. En deswege, en in dat verband, noemen we ook onder menschen hem, die zulk een corporatie bestuurt, het hoofd van zulk een bond, of het hoofd van het lichaam van den staat. En ook is zelfs regel, hen die tot zulk een vereeniging of lichaam behooren, te noemen de leden der vereeniging, of de ledematen der Kerk. Lid van het volksbestaan worden, is in dat volk worden ingelijfd. e z m l { n

En dit nu is een beeldspraak, die de heilige apostel ook op den Christus en de zijnen toepast.

Ook het organisme van de plant doet daarvoor dienst. Of sprak Jezus zelf niet: Ik ben de ware wijnstok, en gij zijt de ranken? En spreekt Paulus niet van één plant met Jezus geworden zijn?

Alzoo altoos weer dat ééne pogen, om het u voelbaar, om het u duidelijk te maken, dat Jezus Koningschap voor u geen uitwendige, geen los over u komende heerschappij is, maar dat ge, eer ge onderdaan van Jezus wordt, in zijn leven zijt ingeschakeld, met den levensdraad zelf, als we ons zoo mogen uitdrukken, aan hem vast zit; zoo dat het één levensbloed is dat u en hem doorstroomt; en dat het één geest des levens is, die u en hem ten leven bezielt. Ja, dat zoo min gij uw hoofd verplaatsen kunt, of uw voet, uw hand, uw oog, uw oor gaat mede, — dat zoo ook alle levensbeweging van uw Koning vanzelf in u meetrilt, en u met hem in beweging zet.

Christus uw Koning, omdat vanzelf en noodwendiglijk, het lid het lichaam volgt, en het lichaam gaat waar het hoofd het lichaam heen beweegt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 9 februari 1902

De Heraut | 4 Pagina's

„Het lichaam is vele leden.”

Bekijk de hele uitgave van zondag 9 februari 1902

De Heraut | 4 Pagina's