Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Recensiën.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Recensiën.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

C H, SPURGEON. JSen boek voor allen. Gids voor den pelgrim. Een woord voor alle tijden en gelegenheden. Amsterdam, E. Bremer 1902. (2e druk).

Korte schetsen met een pakkende gedachte, meestal in beelden aan het dagelijksch leven ontleend, biedt dit „boek voor allen." Spurgeon komt er uit in al zijn kracht, maar ook in zijn zwakheid. Soms grenst het gemeenzame aan het platte. „Een preek zonder Christus is gelijk aan eene rozijnen-pudding zonder rozijnen." Men moet Engelschman zijn om zulk een vergelijking met smaak te kunnen verorberen. Toch is deze uitheemsche litteratuur veel in trek. Bewijze de tweede druk. Voor degenen, die in een verloren oogenblik zonder al te groote inspanning des geestes een goede gedachte willen ontvangen, is het een geschikt boek. Spurgeon leidt het hart altijd naar Christus heen. — Dat is zijn hoofdverdienste.

J. C. SIKKEL. De Aanschouwing in het Onderwijs. Paedagogische bijdrage voor de Scholen met den Bijbel. Amsterdam, Höveker en Wormser 1902.

Ds. Sikkel heeft een goed werk gedaan met dit referaat, dat in beperkten kring gehouden werd, in druk uit te geven. Het is een bijdrage, die op pacdagogisch gebied meetelt en die niet alleen voor de onderwijzerswereld, maar voor ieder, die hart voor de school heeft, uitnemende wenken bevat. Met scherpe dialectiek ontleedt Ds. Sikkel het geheele stelsel van het onderwijs, dat aan de openbare school opkwam ; hij laat de wortels zien op philosophisch, ethisch en psychologisch gebied, waarop dit stelsel rust, en toont hoe het in zijn consequenties al verder door werkt en geheel het onderwijs op school en straks de letterkunde, de levensrichting, heel het denken en iwillen van den mensch beheerscht. Het is goed, dat Ds. Sikkel aan de alarmklok trok en op het fundamenteele gevaar dezer methode wees. Niet alleen, dat daardoor te dieper de klove openbaar wordt tusschen het Christelijke en het neutrale onderwijs, maar het zal ook onze Christelijke onderwijzers en pae dagogen een baken in zee zijn, om hen voor de klippen en zandbanken te waarschuwen, die het scheepken onzer school bedreigen.

En toch, hoe dankbaar wij ook zijn voor deze paedagogische bijdrage en hoezeer wij waardeeren, dat Ds. Sikkel in zulk een klare en heldere uiteenzetting op het gevaar dezer nieuwe paedagogische methode wees, —-wat we bovenal noodig hebben is een eigen uit het Gereformeerde beginsel opgebouwde paedagogiek. Eerst dan zal onze onderwijzerswereld sterk sta n tegenover, de machtige bekoring, die van deze ongeloovige paedagogiek uitgaat.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 13 april 1902

De Heraut | 4 Pagina's

Recensiën.

Bekijk de hele uitgave van zondag 13 april 1902

De Heraut | 4 Pagina's