Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De beide oraties.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De beide oraties.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Met prijzen-swaardigen spoed zijn de oraties, waarmede Prof. Bavinck en Prof. Biesterveld hun ambt aan de Vrije Universiteit aanvaardden, in het licht verschenen. Eerst nu beide in druk voor ons liggen, kan een oordeel over den inhoud worden geveld, en wij twijfelen niet, of deze beoordeeling zal in heel de pers een gunstige zijn. Beide hoogleeraren behoefden niet door hun inaugureele oratie te toonen, dat zij den hoogsten titel op wetenschappelijk gebied waardig waren, of een program voor hun arbeid te geven. Hun arbeid aan de Theologische School, de werken door hen uitgegeven, de goede klank, dien hun naam heeft, ook buiten onzen kring, spraken luid genoeg. Juist daarom kon hun inaugureele oratie een ander stempel dragen, dan men dit van zulke oraties gewend is. De eisch kon hooger gesteld worden en aan dien eisch is voldaan.

Het breedst van opvatting is de oratie van Prof. Bavinck, die tot onderwerp heeft het verband tusschen Godsdienst en Godleer dheid. Een der belangrijkste encyclopaedische vraagstukken, die heel de opvatting der Theologische wetenschap, haar plaats aan de Universiteit, haar bestaansrecht als wetenschap, haar verhouding tot de kerk en zooveel meer beheerscht, werd hiermede aan de orde gesteld en principieel beantwoord. Even beslist wordt hier partij gekozen tegen de poging, om de Theologie om te zetten in de „wetenschap van de religie" en haar wetenschappelijk karakter' te handhaven ten koste van haar heilig beginsel, als tegen de poging om de Theologie buiten de erve der wetenschap te bannen naar een kerkelijk seminarie, waar zij, die eens de „koningin der wetenschappen" heette, alleen als dienstmaagd voor de kerk mag dienst doen. Ook het streven van enkele nieuwere Theologen, om boedelscheiding te houden en de xegetische en historische studiën der heologie als „zuiver wetenschappelijk" an de Universiteit toe te wijzen en de ogmatische en practische vakken aan de erk over te laten, werd als in strijd met et juiste begrip der wetenschap en met en aard der Theologie afgewezen. De elfstandige plaats der Theologie als wetenchap van de kennisse Gods, die ons eopenbaard is in Christus Jezus, en tegelijk aar nauw verband m.et de Christelijke eligie, waarvan zij het wetenschappelijk ewustzijn is, werd op afdoende wijze geandhaafd. Ook in deze oratie toonde rof. Bavinck zich de krachtige apologeet, ie met meesterhand het zwaard des Geestes oert en voor het recht Gods ook op het ebied der wetenschap ijvert.

De oratie van Prof. Biesterveld, die tot itel heeft: Het object der ambtelijke vakken, beperkt zich uiteraard tot een enger terrein. De ambtelijke vakken, of de practische Theologie, gelijk zij gewoonlijk genoemd worden, lijden nog altoos aan zekere miskenning, en al heeft Schleiermacher deze vakken tot de kroon der Theologische wetenschap verklaard, in de practijk is hiervan weinig te merken. Voor een niet gering deel is dit daaraan te wijten, dat deze betrekkelijk jonge wetenschap zich nog altoos niet recht helder bewust werd van haar object en daarom met moeite haar plaats op de erve der Theologie handhaven kon. Prof. Biesterveld heeft daarom een goed werk gedaan, met helder en duidelijk uiteen te zetten, hoe het object dezer wetenschap niet in zekere vage levensfunctiën der kerk als organisme te vinden is, maar in het door God ingestelde ambt. De lijnen, door Prof. Kuyper in zijn Encyclopaedie getrokken voor dit deel der Theologie, werden met beslistheid gehandhaafd. Niet de minste waarde heeft in deze oratie het beknopte, maar vrij volledig overzicht van den historischen ontwikkelingsgang dezer studie in de Christelijke kerk, waarbij het principieel onderscheid tusschen de verschillende richtingen scherp belijnd tot uiting kwam.

Beide oraties zijn waard gelezen en bestudeerd te worden. Ze hebben meer beteekenis dan een vluchtig gelegenheidswoord, dat straks in den stroom der literatuur verzwolgen wordt. En waar met opzet het gebruik van vreemde woorden en technische termen zooveel dat mogelijk was vermeden is, zal ook de eenvoudige lezer met vrucht deze oraties kunnen volgen.

De jonge uitgevers-maatschappij „Vada" te Wageningen, waar deze oraties gedrukt werden, verdient allen lof voor haar werk. In breed formaat, met heldere letter en op goed papier gedrukt, zijn deze oraties een aanbeveling voor deze Christelijke drukkerij, die ook door haar andere uitgaven zich een goeden naam verwierf.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 4 januari 1903

De Heraut | 4 Pagina's

De beide oraties.

Bekijk de hele uitgave van zondag 4 januari 1903

De Heraut | 4 Pagina's