Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Engeland. Het Anti-Puriteinsch verbond. — De Protestant Truth Society.

In Engeland heeft zich een „anti-Puriteinsch verbond" gevormd, dat ten doel heeft „de vermakelijkheden van het volk te beveiligen" tegen de aanvallen van eene „Puriteinsche reactie". De mannen van dien bond stellen zich ook voor, oppositie te gaan voeren tegen veel dat onder den naam van Temperance „reform" doorgaat, en strijd te voeren tegen de belemmeringen die de overheid in den weg legt aan het beoefenen van de danskunst. Ook wil de bond „alle pogingen weerstaan om het volk een enghartig en bitter Sabbatarianisme op te dwingen". Gelukkig dat er in Engeland nog vele mannen gevonden wórden, die in den Engelschen Zondag een zegen zien voor het volk, en er met alle macht voor ijveren om hem te behouden.

Van veel ernstiger beteekenis voor het Engelsche volk achten wij het, dat (fe Ritualistische partij in de Engelsche staatskerk triumfeerend kan constateeren, dat de Protestantsche geest al zwakker en onverschilliger zich openbaart. Het orgaan der Ritualisten, de Church Times, noemt het Heilig Avondmaal „de parochiale mis", en daartegen wordt niet geprotesteerd dan alleen in Roomsche bladen, wier redacteuren er zich over beklagen, dat de leiders der Roomsche beweging Roomsche ceremoniën nadoen en zich bedienen van Roomsche spreekwijzen.

Wel bestaat de „Protestant Truth Society, ", die een zestal jaren geleden gesticht werd door den Londenschen boekhandelaar Kensit. Kensit stierf in een hospitaal, aan de gevolgen van een steek met een bijtel, hem toegebracht door een zijner tegenstanders, doch zijn werk werd door zijn zoon voortgezet.

Dezer dagen hield de genoemde Society haar jaarvergadering in Exeter Hall. De heer Kensit sprak daar over de aanmatiging van de Romaniseerende richting, die stoutmoedig optrad door haar succes in Engeland — de citadel der beginselen van de Reformatie! Daarom had de arbeid der vereeniging des te meer beteekenis.

Voorts besprak de heer Kensit de uitlating van den bisschop van Chester, die beweerd had, dat het gebruik van een misgewaad zou gewettigd worden, hetgeen beteekende dat de wet moest veranderd worden ten bate van de verbrekers van de wet. Groote meetings door den spreker geleid, waarbij misgewaden den vergaderden werden getoond, hadden een „nooit" op het voorstel van den bisschop uitgesproken.

Doch wat baten zulke vergaderingen, indien in de Protestantsche Epicopaalsche kerken gedurig missen worden gelezen en de predikanten die ceremonie in een misgewaad volbrengen? Het volk, dat het Protestanlsch karakter in de Godsdienstoefeningen der Epicopaalsche kerk wil gehandhaafd zien, staat tegenover het drijven der Ritualisten zoo goed als machteloos. Het beste zou zijn, als de Protestantsch gezinde leden der Episcopaalsche kerk doleerende kerken stichtten, overal waar hun kerk de Ritualistische ceremoniën volgt. Maar daartoe zou gewenscht zijn, dat ten minste een bisschop zich met de leiding dier kerken belastte. Doch zulk een bisschop is niet te vinden.

Overigens kan worden gemeld dat de Wickliffe sprekers, die van de vereeniging uitgaan in het verloopen jaar 3000 meetings Weidenen zich verder bezig hielden met het bezoeken der menschen aan hunne huizen, terwijl zij 200, 000 tractaatjes verspreidden.

Volgens ons heeft Engeland een man noodig van buitengewone begaafdheid, en vol vanden Heiligen Geest, die het volk tot de wet en het getuigenis terug roept en die een dam kan opwerpen tegen den Romaniseerenden stroom, die reeds tachtig jaren het werk der reformatie in Engeland zoekt te. niet te doen.

Rusland. Tegen de Revolutie het Evangelie.

Het blijkt steeds meer, dat in Rusland de revolutionaire machten krachtig aan het woelen zijn. Hoe jammer dat eerst een jaar geleden de Russische regeering vrijheid van conscientie heeft geproclameerd, en dat nog steeds datgene wat daardoor werd toegezegd, niet ten volle genoten wordt! Tegen de Revolutie is alleen bet Evangelie opgewassen, doch hoe treurig wanneer de loop van dat Evangelie van staatswege belemmerd wordt! Wanneer het vrij wcrdt gelaten, oefent het niet alleen zijn gezegenden invloed uit op den kring waarin het gebracht wordt, maar het prikkelt tevens de ambtsdragers der staatskerk, om te trachten door ijver en toewijding hun positie te behouden.

De toestand van Rusland stemt overeen met dien van Frankrijk vóór het uitbarsten der revolutie in 1789. In Frankrijk zocht men de oorzaak van den jammerli'ken toestand van het land in tyrannic der regeering en de voorrechten van den adel en der geestelijkheid, en in de onderdrukkmg van den burgerstand. Er gingen ook wel stemmen op die over de ellende van den vierden stand klaagden, maar daar werd minder op gelet. De derde stand wilde zeggens schap hebben over het bestuur van het land, en heeft deze ook verkregen.

In Rusland ïijn er vele misstanden, even als in Frankrijk vóór de groote Revolutie, Maar dat deze zeer overdreven worden is niet te ontken nen, evenals dit door de historie is bewezen ten opzichte van Frankrijk. En nu het denkbeeld van volkssouveieiniteit in Frankrijk wortel heeft geschoten en ook in de regeering van het land wordt toegepast, is het er zeker niet beter op geworden.

De grootste kwaal die Frankrijk had, was het toenemend ongeloof. De encyclopedisten met een Voltaire aan het hoofd, hadden met God en zijn dienst gespot en waren daarin door het grootste deel van het volk gevolgd. Men proclameerde de rechten van den mensch, maar loochende het recht Gods. Daaruit werd de Fransche Revolutie geboren, die zooveel ellende over het volk uitgoot, dat men blijde was dat in Napoleon een man opstond, die haar in boeien sloeg.

In Rusland ziet men hetzelfde. „Geen God en geen meester meer", dat is de leus ook van de Russische revolutionairen. Dezen revolutionairen is het er om te doen, een schrikbewind in te stellen, waarbij, zonder verhoor, overheidspersonen worden ter dood veroordeeld; welke vonnissen dan door het werken van dynamietbommen ten uitvoer worden gelegd. De Russische doema of volksvertegenwoordiging, die in deze dagen te Petersburg vergadert, is met denzelfden revolutionairen geest bezield. Zij eischt afschaffing van de doodstraf, terwijl de revolutionairen vonnissen vellen en doodvonnissen ten uitvoer brengen, dat het een aard heeft.

Het is te hopen, dat de Czaar van Rusland een ander man blijkt te zijn dan Lodewijk XVI.

Deze monarch kèn de Revolutie niet bedwingen, niet alleen omdat hij zwak van karakter was, maar voornamelijk omdat hij zelf de revolutionaire denkbeelden had ingezogen.

Dat de revolutionairen in Rusland instinctmatig gevoelen, dat het evangelie zich tegen hun heilloos streven kant, blijkt uit het feit, dat de Luthersche predikanten in de Oostzeeprovinciën het bij de woelingen der laatste jaren zoozeer hebben moeten misgelden. Er was toch alle reden om te verwachten, dat zij door de mannen der Revolutie zouden ontzien worden. Immers zij hadden van de bureaucratie in Rusland zooveel te lijden gehad. De Russische regeering had hen op allerlei manier vervolgd. Als zij naar hun ambt handelden, moesten zij dikwerf de zwaarste straffen ondergaan. En ziet, als benden oproermakers en brandstichters de Oostzeeprovinciën afloopen, dan waren het de Luthersche predikanten, die het meest te verduren hadden; een hunner werd zelfs door de woestelingen gedood.

Laat ons hopen, dat de Russische regeering door haar daden zal toonen, dat zij de kerken, die niet tot de Grieksch orthodoxe kerk behooren, inderdaad vrijheid van beweging geven wil.

N.-Amerika. De aanstaande Gene rale Synode der Chr. Geref. kerk. The Banner of Truth geeft een overzicht van het agendum van de Generale Synode der Chr. Geref. kerk N-.Amerika.

Eenige dingen hebben ons hierin getroffen. Vooreerst is ons gebleken dat de hoogleeraren, aan wie de opleiding tot den Dienst des Woords is opgedragen, van Synode tot Synode door de Synode moeten benoemd worden. Nu doen sommige dassen het voorstel om bijv. twee professoren eene nieuwe benoeming te geven, terwijl andere dassen slechts één hoogleeraar ter benoeming voordragen. Eén classis is van oordeel, dat de tractementen der hoogleeraren, die gemiddeld 1300 dollars bedragen, verhoogd moeten worden. Voor de nieuwe wereld is dit salaris al bijzonder laag. Er zijn hoogleeraren die slechts 750 dollars ontvangen, ja, dit is nog niet eens het laagste tractement 1 Een classis spreekt er van, dat er een comité moet benoemd worden om gronden aan te koopen voor het Jan Calvijn college, omdat het gebouw in Grand Rapids te klein is.

Een belangrijk voorstel is door de classis van Orange City gedaan, om namelijk het bestuur voor de inwendige zending niet te continueeren, en dien arbeid op te dragen aan de zorg der kerken en der classen. The Banner of Truth is daarmede niet erg ingenomen; wy verheugen er ons in, dat men in de nieuwe wereld ging gevoelen, dat ook het werk der inwendige zending van de plaatselijke kerk behoort uit te gaan.

Een stap in dezelfde richting wil een andere classis ten opzichte van de zending onder de Joden doen. Althans verlangt deze vergadering, dat het comité voor die zending zal gevormd worden door deputaten der classen, in plaats van door vier of vijf leden, die door de Synode benoemd worden.

Ook zullen voorstellen behandeld worden tot verbetering en uitbreiding van De Wachter. Hierin kunnen wij ons verheugen. Het is reeds verblijdend, dat genoemd orgaan steeds in bloei toeneemt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 10 juni 1906

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 10 juni 1906

De Heraut | 4 Pagina's