Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor Kinderen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor Kinderen.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

AAN VRAGERS.

Onze lezer A. F. E. G, vraagt, wat bedoeld wordt met het „etgroen des levens, " een titel, dien hij gelezen heeft.

Etgroen wil zooveel zeggen als „tweede groen, " zoo b.v. de tweede snede van het gras, enz. Etgroen des levens is dus het tweede groen, iets dat weer opbloeit, dat als 't ware voor de tweede maal vrucht geett.

Een ander lezer, O. te T, , wil weten, wat men in den Bijbel ', e verstaan heeft door een „dagreis, " hoe lang die wel duurde.

Wij hebben bij dit woord allereerst te denken aan reizen te voet, gelijk men bij ons den tijd nog meet naar „uren gaans, " Natuurlijk

kon niemand 24 uur per dag loopen, zelfs niet

de helft. Of zulk een dagreis altijd nauwkeurig in lengte bepaald was, is zeer te betwijfelen. Doch we zullen niet ver van de waarheid af zijn, als we zulk een reis op zeven of acht uur stellen. Wel is dit niet zeker, maar op het oogenblik wordt ook de dagreis van de karavanen in het Oosten, nog op zeven uur gesteld. Zoo nauwkeurig bepaald als de onze, waren echter de tijdmaten, die de Joden gebruikten, niet.

Dezelfde lezer vraagt wat er bedoeld wordt met de „Melecheth des hemels", waarvan wordt gesproken in Jeremia 7 : 17, 18.

Wij lezen daar:

„Ziet gij niet, wat zij doen in de steden van Juda, en op de straten van Jeruzalem? De kinderen lezen hout op, en de vaders steken het vuur aan, en de vrouwen kneden het deeg, om geheelde koeken te maken voor de Melecheth des hemels, en anderen goden drankofferen te offeren om Mij verdriet aan te doen".

De Melecheth of koningin des hemels was een godin die de maan voorstelde en ook wel Astaroth of Asherah heet. Er was ook een koning des hemels Bel of Baal geheeten. Daarom worden vaak Baal en Astaroth saam genoemd.

Deze Melecheth werd door de afgodische mannen en vrouwen van Juda ijverig vereerd. Hoe blindelings en dwaas zij in haar geloofden blijkt duidelijk uit Jeremia 44 : 17—25. Zelfs zeggen zij in Jer. 44 : 17, 18:

„Maar wij zullen ganschelijk doen al hetgene dat uit onzen mond is uitgegaan, rookende aan Melecheth des hemels, en haar drankofferen offerende, gelijk als wij gedaan hebben, wij en onze vaders, onze kotsing'^n en onze vorsten, in de steden van Juda en in de straten van Jeruzalem; toen werden wij met brood verzadigd, en waren vroolijk, en zagen geen kwaad.

Maar van toen af, dat wij opgehouden hebben aan Melecheth des hemels te rooken, en haar drankofferen te offeren, hebben wij van alles gebrek gehad, en zijn door het zwaard en door den honger verteerd".

Melecheth werd vereerd door het branden van vuur, waar de Hnderen hout voor sprokkelden. Ook werd zij op haar feest, den dag der nieuwe maan, vereerd door het offeren van koeken. Deze koeken hadden dtn votm der maan, en vertoonden het beeld der godin Melecheth.

Een vierde vraag betreft geen koningin maar een ster des hemels, en luidt: Welke ster be doelt men als men van de Noordster spreekt?

Om dit te zeggen, dient eerst opgemerkt, dat men aan den hemel groepen van sterren vindt, die bij de menschen verschillende namen drapea, zoo als b.v. de Draak, de Hond, de Pijl, de Slang. Die namen beduiden dan de figutr, welke men uit die groep sterren kan vormen. Doch daar behocrt soms een sterke verheel ding bij, gelijk ieder zien kan als hij de steirebeelden beschouwt.

Nu zijn er aan den noordelijkea sterrenhemel twee groepen sterren, waarvan de eene heet De Groote Beer, de andere De Kleine Beer. Denkelijk zijn het ijsberen, want zij bevinden zich boog in het noorden.

In eiken Beer ii een Wagen, d, w. z. zijn vier sterren, die een onregelmatigen vierhoek vormen, en crie andere die den dissel van den wagen moeten verbeelden. Dien wagen kunt ge gemakkelijk aan den hemel vinden.

De dissels van de twee Wagens loopen in tegenovergestede richting, en de dissel van den Kleinen Beer eindigt in een ster, die de Poolster heet, of ook wel Noordster of Noordpoolster. Zij is met het bloote oog zichtbaar, staat dicht bij de pool, en is voor zeevarenden zeer nullig, om hen te doen weten in wat richting zü gaan. Daarom is die Noordster wel als leid ster beschouwd en als zinnebeeld van Hem, die de wegen der menschen richt.

Een laatste vraag luidt:

Soms leest men „elkander" en dan weer „malkander." Hoe moet het nu wezen, of is het allebei goed. Elkander is duidelijk: elk ander, maar waar komt „mal" van daan? "

Dat is meer dan een vraag tegelijk. Beginnen we met let moeilijkste, met dat „mal, " dan wordt het andere van zelf duidelijk.

„Malkander" bestond vroeger uit twee woorden; mallijk en ander. Mallijk is weer een saamtrekking van manlijk, d, i. van man en lijk of: „een mensch gelijk", met andere woorden : elk mensch of ieder. Zoo ook is elk ontstaan uit eanlik of een lijk, d. i. iedereen.

Eik en manlijk zijn dus hetzelfde, en hieruit volgt reeds, dat men zoowel elkander als mal kander kan gebruiken,

't Laatste woord doet echter duidelijk zien, hoe de woorden kunnen veranderen. Oudtijds (nu zelden) werd ander ook saamgetrokken tot aer; wat anders, heette soms: wat aers. Zoo werd elkander: „elkaer." Ea zoo is uit „manlijk ander" ontstaan „ar alkander, " „malkaer, " ja in de spreektaal zelfs „mekaer."

Met het woord „mal' (dwaas) heeft, gelijk onze lezer ziet, het „mal" hier bedoeld niets uit te staan.

CORRESPONDENTIE.

W. te O. Zoodra mogelijk: nu ging het niet meer.

HOOGENBIRK,

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 juli 1907

De Heraut | 2 Pagina's

Voor Kinderen.

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 juli 1907

De Heraut | 2 Pagina's