Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor Kinderen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor Kinderen.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

MORGENWANDELING.

Wie recht genoeglijk wand'len wil, Die ga het zonlicht tegen, Als ge in hel bosch, zoo kalm en stil, Geen blad nog ziet bewegen. Nog wacht het oor op 's leeuwriks lied. Maar uit de beek en 'toovetriet Ruischt 's Heeren morgenzegen.

Deez’ wereld is een boek gelijk, Waarin ons staat beschreven, In kleurige regels, blijk op blijk, Dat God is trouw gebleven. Door wind en storm, nabij en ver. Wordt even als door zon en ster, Zijn liefde en macht verheven.

Nu ruischt een koeltje door het hout, Dat is de stem des Heeren, Die toi ons spreekt in 't stille woud. Dat we in Zijn werk Hem eeren. En dat ook ons werk deren dag Hem, onzen Maker, loven mag. Dat Hij ons moog regeeren.

Daar laat opeen de nachtegaal Zijn blijde tonen hooren, Straks klinkt door 't bosch het wildkoraal; 't Schijnt al tot vreugd herboren. Blij glanst het jonge morgenrood Nu voor de zon de nevel vlood! O heerlijk morgengloren!

Waak op mijn hart en zing uw lied. Om God, uw God te prijzen, 't Roept ailes: Hij vergeet ons niet, Roemc, roemt Zijn gunstbewijzen. Laat in deez' scboonen morgenstond. Uit dankend hart met blijden mond Tot Hem uw loflied rijzen!

AAN VRAGERS.

Tegenwoordig, zoo schrijft onze lezer P., worden in vele winkels Pisangs verkocht. Wat zijn dat toch voor vruchten?

De Pisang is dezelfde vrucht, die men ook wel Btnaan of Paradijsvijg noemt, en die inde plantkunde Musa heet. De plant is eigenlijk een ontzaglijke struik, die een vrucht draagt welke op een augurk gelijkt en drie-of zeskantig is.

Er zijn ongeveer twee dozijn soorten van, die allen thuis behooren in warme landen als Zuid-Azië, Australië, Afrika en de eilanden der Stille Z; ^e. Doch evenals de aardappel heeft men deze nuttige plant naar alle anderelanden overgebracht. IQ min-warme landen groeit de pisang echter niet. Vriend P. moet er dus maar geen in zijn tuin planten!

De banaanbcom wordt wel 6 meter hoog en heeft bladen vau een M. lang en l/p, M. breed. De vruchten zijn 20—30 cM. lang. Is de vrucht gerijpt dan komen nituwe, snelgroeiende spruiten en ca weioige maanden weer vruchten. Van één stam krijgt men een 40 Kilo vruchten en er wel drie stammen in één jiar uitkomen, begrijpt ge wat zoo'n banaanboom levert. De vrucht is dan ook in vele warme streken het hoofd voedsel en een der rijkste gaven die God den menschen gi? geven heeft. Daarbij komt, dat de Pisang vei bazend voedzaam is. Men heeft berekend dat een stuk land met bananen beplant 44 maal meer voedingsstof bevat dan wanneer men er aardappelen op teelt en zelfs 133 maal meer dan als er tarwe op staat!

Uit de rijpe bananen wordt stijfmeel, het zoogenaamde arrowroot bereid; en bovendien maakt men uit de pisangs brandewijn, net als hier uit koren. Ook de bladen worden gebruikt als dakbedekking, om op te schrijven, enz. Uit de vezels wordt een soort hennep bereid. In Abessynië eet men de spruiten als groenten, en kookt het merg voor voedsel; de vrucht echter dezer soort is niet eetbaar.

Kortom er is wel geen nuttiger plant, dan de banaan of pisang, die men nu ook algemeen in Europa schijut te willen invoeren.

In Openb, 21 : 11 (ook in Openb. 4 : 3) wordt van den steen Jaspis gesproken, als zijnde zeer kostelijk, blinkend en helder. Maar dat begrijp ik niet, daar de jaspis toch niet helder of heel duur is. W.

We lezen in Openb. 4 : 3 : En die daarop zat, was in het aanzien den steen Jaspis en Satdius gelijk; en een regenboog was rondom den troon, in het aanzien den steen Smaiajd gelijk", en in Openb. 21 : 11: En zij had de heerlijkheid Guds; en haar licht was den aller kostelijksien steen gelijk, namelijk als densteen Jaspis, blinkend J gelijk kristal".

Daar wordt dus gesproken van een kostelijken, glanzenden, op kristal gelijkenden steen, en wie een jsispis zitt moet erkennen, die lijkt daar niet op. Want ds groene, roode of bruin e jaspis is niet doorschijnend, glimt niet uit zicbzelf en is nu jdst niet zoo zeldzaam of duur. 't Is een zoogenaamd half edel gesteente.

We hebben echter, meen ik, reeds meer opgemerkt, dat de namen en kleuren van planten, steenen, enz. al luiden ze ook als bij ons oudtijds of in andere talen, niet altijd juist het zelfde aanduiden. (Pas zagen we het nog bij de pompoenet). Zelfs weten we van sommige namen van eacle steenen in de Schrift de beteekenis geheel niet. Hoogstwaarschijnlijk moeten we dan ook bij het woord „j*spis" in de ge noemde teksten niet denken aan wat wij zoo notmen, maar aan den diamant. Want op dezen past al wat ge2egd wordt volkomen.

Dezelfde lezer vraagt wat een „evenknie" is, en waarom men juist de „knie" daarbij noemt.

Dit woord bestaat uit even en knie. „Even" beduidt, dat weten we, gelijk. „Knie" echter heeft hier niet de gewone beteekenis maar is een oud woord, dat wil zeggen geslacht, stam. Dus is een „evenknie" iemand van geiijke ge boorte, of rang of stand als een ander met wien hij genoemd wordt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 13 juni 1909

De Heraut | 4 Pagina's

Voor Kinderen.

Bekijk de hele uitgave van zondag 13 juni 1909

De Heraut | 4 Pagina's