Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Duitschland.Protestgemeenteninden Elzasz. Een kapelaan tegen den radicalen predikant Traub.

Er zijn in den Elsasz enkele „protestgemeenten" gesticht. Menige gemeente, die prijs stelde op een predikant, welke haar in hare belijdenis onderwees, en het Woord des Heeren naar de meening des Geestes bediende, kreeg van het kerkbestuur een modern of liberaal prediker. Zulke gemeenten maakten zich niet los van uit het verband der kerken van de Augsbutgsche confessie; zij verklaarden telkens wanneer zij gesticht werden, dat zij harerzijds bereid waren, haar protest op te heffen, zoodra zij een ge-v loovig predikant benoemd zouden zien, want wv dan was de reden van het protest weggenomen. Zoo zijn er dan in den Elzasz drie predikanten, G welke protestgemeenten dienen. Verleden voor­ t e jaar stierf te Schillersdorf, waar sedert jaren o eene protestgemeente bestond, de liberale pre­ IvhoAgnhggm dikant der landskerk. Het „Directorium" der landskerk, die de confessie van Augsburg aanvaardt, benoemde, om de eenheid en den vrede in die gemeente te herstellen, een confessioneel predikant als zijn opvolger. Daar nu deze benoeming door de regeering werd geapprobeetd, zoo heeft de Evaog. Luthersche vereeniging voor uitwendige en inwendige zending, die deze protestgemeente steunt, het protest voor Schillersdorf opgeheven en verklaard, dat er DU geen protestgenieente meer aldaar bestaat. Den 2den November vergaderde bovengenoemde vereeniging, en verklaarde zij, dat zij het protest in Schillersdorf niet meer als gegrond erkent, wijl de nieuwbenoemde predikant, Westphal, een Luthersch predikant is; zij richtte ook tot den protestpredikant, J. Lienhard, het broederlijke en hartelijke verzoek, met deze verandering van positie mede te gaan. Daar echter vele leden der protestgemeente den predikant Westphal nog niet genoeg kennen, en er wellicht een overgangstijdperk moet zijn, besloot de vereeniging, de nieuwe regeling der verhoudingen uit te stellen tot de voorjaarsvergadering. Het is wel te begrijpen, dat een „protestgemeente" zoo maar niet in eens ertoe te bewegen is, haar predikant, die haar reeds jaten lang diende, op zijde te schuiven.

De moderne predikant Traub deed den Roomschen kapelaan Kösig een proces wegens laster aan, met het gevolg, dat de kapelaan tot eene kleine geldboete veroordeeld werd.

De beschuldigde kapelaan König had in een artikel, getiteld „De toestanden van het Pro testantisme, " den predikant Traub en diens vriend, den „Gymnasialprofessor", scherp aangevallen. Traub zou, als aanvoerder der ongeloovigen, het gebed een „heidensche gewoonte, " de wonderen des Heilands: See-Anekdoten, " al de verhalen der Heilige Schrift „Mahrchen, " genoemd hebben, terwijl hem verweten weid, beweerd te hebben, dat bij aan de opstanding van Christus niet geloofde, ook al zou een advocaat hem de notarieel gewaarmerkte stukken aantoonen. Zulke domme, brutale zwakhoofdigheid, e zulk eene godslastering moesten de Evangelischen w zich laten welgevallen.

En wat verklaarde het gerechtshof? In zijn D vonnis nam het aan, dat bewegen was dat Traub het gebed een heidensche gewoonte noemde; ook was het bewijs geleverd, dat de genoemde predikant de wonderen „See-Anekdoten" genoemd had. Maar het was niet bewezen, dat Traub de Bijbelsche verhalen „Mahrchen" genoemd bad. Voor de rechtbank trad als deskundige, op verzoek van den predikant Traub, de hoogleeraar Rade op. Toen deze hoogleeraar verklaarde, dat geloof was „een inwendige verhouding des harten tot God, " zonder dat men daarbij een bepaalde geloofsleer voor waarheid behoefde te houden, maakte de verdediger van deu Roomschen kapelaan Dr. Scbreiber de opmerking: „dan zijn Menisten en niet-Christenen van allerlei soort ook geloovigen in Evangelischen zin.”

Opmerkelijk was het ook, dat voor de rechtbank de predikant Traub en de hoogleeraar Rade beweerden, dat liberale godgeleerden in de Evangelische kerk tehuis behoorden, omdat onlangs de liberale hoogleeraar Harnack tot lid van het „SpruchcoUegium" (het nieuwe college dat zal moeten beoordeelen of een predikant al dan niet in de landskerk zal mogen blijven, wanneer de^e aangeklaagd werd wegens afwijking van de belijdenis) benoemd is. Het was nu voor den advokaat van den Roomschen kapelaan eene gemakkelijke taak, aan te toonen, dat de tegenwoordige toestanden in de Evangelische kerk onhoudbaar zijn. De adviseurs en getuigen, die tot de rechtzinnige richting behoorden, konden slechts bevestigen, dat de predikant Traub zich op de manier die door den kapelaan König gewraakt was, had uitgelaten, en zoo was de gebeele rechtshandel een op de kaak stelling van den radikalen agitator.

Is het niet beschamend dat een kapelaan der Roomsche kerk hiertoe aanleiding geven moest ?

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 11 december 1910

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 11 december 1910

De Heraut | 4 Pagina's