Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Frankrijk. Priesters-werklieden Gipsy Smith te Parijs.

Vele priesters der Roomsche kerk lijden ten gevolge van het missen van het staatstractement gebrek. De bisschoppen hebben het bestuur over datgene wat de z.g. „Cultuspenning" opbrengt, zoo ingericht, dat rijkere diocesen arme l helpen; maar het bedrag van deze vrijwillige bijdragen blijkt niet voldoende om eenigszins lin de behoeften te voorzien. Dat wij hierin 'niet overdrijven blijkt uit het feit, dat er onlangs tin de Roomsche bladen een advertentie stond, waarin de geloovigen verzocht werden, die priesters welke door den nood gedrongen in handenarbeid een bijverdienste zochten, te helpen, door te koopen wat zij gefabriceerd hadden. Er is zelfs een „Alliance des piêires ouvriers, " een bond van priesters-werklieden, gevormd, die zich ten doel stelt, zijn leden het verkoopen van het werk hunner handen gemakkelijk te maken. De ünivers schrijft hierover: „Priesters als arbeiders! Zeker, ook de Heere Jezus arbeidde, en de apostel Paulus maakte met zijn handen matten en tentlinnen. Maar als priesters handenarbeid moeten verrichten; wanneet priesters gedwongen worden een ambacht uit te oefenen om te kunnen leven, en dit nadat het Christendom 19 eeuwen heeft bestaan, in eene maat schappij die aan de Kerk hare beschaving te danken heeft, in Frankrijk, de oudste dochter der Kerk, dan is dit gruwelijk te noemen."

Ook lijdt de Roomsche kerk in Frankrijk niet minder, doordat het aantal jongelieden, dat die Kerk dienen wil, gestadig vermindert. Of dit in verband staat mei het feit, dat de Roomsche geestelijken zoo slecht bezoldigd worden, kunnen wij niet beoordeelen. Zeker is de verwachting, dat de Roomsche kerk in Frankrijk, na het verbreken van het Concordaat, een tijdperk van nieuwen bloei zou tegemoet gaan, niet vervuld.

De bekende Engelsche evangelist Gipsy Smith heeft eenige samenkomsten in Parijs geleid. Hij hield meetings voor Engelschen en sprak daarbij Engelscb, en bij sprak ook voor Franschen in de Engelsche taal, waarbij hij door den predikant Sailleus werd vertolkt. Bij een samenkomst in de St.-£; pritkerk, de voornaamste kerk der Gereformeerden, waren 1000 menschen opgekomen; 3 è 400 konden geen plaats vinden, en begaven zich naar de Wesleyaansche kerk, waar zij werden toegesproken.

In de maanden Mei en Juni wil te Parijs de tentzending werken. De tent, die ongeveer laoo personen kan bevatten, zal geplaatst worden in een centrum van publieke vermakelijkheden. Er worden samenkomsten gehouden, om te bidden dat van dezen arbeid zegen zal uitgaan. Wie zou niet wenschen dat deze gebeden verhoord werden I

Ceylon. De oude Gereformeerde kerken van Ceylon.

De zendeling J Bmninga, die in Zuid-Indië arbeidt, heeft C-ylon bezocht en was daarbij de gast van den predikant William Sinclair, die de Hollandscbe gemeenten van Colombo en zuidelijk Ccylon dient. Het verslag dat hij van zijn bezoek geeft, komt op het volgende neder.

De Wolfendaal consistory van Colombo is het hoofd van de oudste Pfotestantsche keik in het Oosten, Zij werd in 1642 gelastitueerd en heeft zich sedert dien tijd voortdurend weten te handhaven. Ia de notulenboeken worden de ioopsbedieningen en de namen van hen die belijdenis des geloofs afl'gden, van dien tijd tot op heden vermeld. In 1749 werd een nieuwe kerk gebouwd omdat de oude bouwvallig geworden was. Het is een groot, statig gebouw, waarin plaats voor 1200 menschen gevonden < vordt. Het heeft den vorm van een Grieksch kruis met een hoogen houten preekstoel in een van de hoeken van bet gebouw; banken voor den gouverneur en voor de ouderlingen en de diakenen zijn van hooge ruggen voorzien.

De Hollandsche kolonieinC^ylon was vroeger talrijk en verkeerde in een bloeienden toestand. Het spreekt wel vanzelf, dat sedert Ceylon aan Engeland moest afgestaan worden, het HoUandsch element op dat eiland ging verminderen. Toch bleek het bij de jongste volkstelling, dat nog 23000 „Bargers" (soo worden de afstammdiLgen der Hollanders genoemd) op Ceylon aanwezig zijn. Zij worden geroemd van wege hunne maatschappelijke deugden, zoodat velen hunner verantwoordelijke betrekkingen bekleeden, terwijl ook velen tot de klasse der geleerden behooren. Allen blijven bun kerk aanhangen. Zij die ver van Wolfendaal af wonen, komen toch ééa-of tweemaal in hei jaar ter kerk om hunne kindeien te laten doopen. Vooral wordt Kerstmis daarvoor uit gekozen. Bij het einde van den dienst ontmoe ten dan de vrienden en broeders elkander.

Onder de interessante dingen van vroeger jtren vindt men het oude zilveren Avondmaal stel en het zilveren Doopbekken. Zij werden t^esclonken door rijke leden der kerk; en werden minstens een eeuw lang door de ge meente gebruikt. Zij, die ten avondmaal gaan, zitten allen samen aan één groote kruisvormige tafel in het midden der kerk. De predikanten en ouderlingen zitten aan het hoofd der tafel, en de diakenen deelen brood en wijn rond.

Bij het Paascbfeest wordt er openbare belijdenis des geloofs afgelegd, waarbij gewoonlijk een 75 personen tot het H, Avondmaal worden toegelaten.

Men vindt in Colombo vier plaatsen van samenkomst, doch de kerk is ééa gebleven, slechts ééa kerkeraad regeert de HoUandscne Gereformeerde kerk van de hoofdstad van Ctylon,

Voorts betoogt de zendeling Banninga, dat de HoUandsche Gereformeerden op Cylon goed zouden doen, met contact te zoeken met eene kerk van denzelfden vorm van kerkregeeling en leer in Europa of Amerika. De ketk die het naast komt bij de HoUandsche kerken op Csylon is, volgens De Hope, de Gereformeerde kerk van Amerika. Zoowel de „Collegiate Church" van New-York als de „Collegiate Caurch" van Colombo werden vroeg m de 17 de eeuw geïnstitueerd door de classis van Amsterdam. Zij zijn in den volsten zin zusterkerken en dus moet de oude band van gemeenschap weer hersteld worden meent. De Hope. Wij zijn echter van gevoelen, dat de band der gemeenschap eerst met de moederkerk in Nederland moet hersteld worden; een moeder is toch nader dan een zuster.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 23 april 1911

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 23 april 1911

De Heraut | 4 Pagina's