Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Engeland. Het Ritualisme aan de innende hand.

Onlangs werd in vele Roomsche bladen hoog pgegeven van het groot aantal Engelsche Anlicansche predikanten, dat in de laatste jaren ot de Roomsche kerk overging. Het bleek el van achteren dat dit overdreven was, maar e ontkennen is het niet dat de door Pusey óór tachtig jaar aangeprezen richting door uizenden en duizenden gevolgd is, en dat met ame onder de predikanten der Engelsche taatskerk de Roomsche Kerk met trots op een antal convertieten wijzen kan. Wanneer men u maar zeggen kon, dat eene krachtige beeging om het Protestantsch karakter der Anlicaansche kerk te bewaren, daar tegenover tond, dan kon men hoop koesteren dat de omaniseerende beweging in Engeland tot staan erd gebracht. Doch dit is helaas niet het eval. Ja, men heeft de Wicliff-predikers, uitaande van eene vereeniging door den boekandelaar Kensit gesticht en — nadat deze jveraar tegen het invoeren van Roomsche raktijken in de Anglicaansche kerk, door een eloot voor het Ritualisme gedood was —door s t ijn zoon voortgezet. Doch al mogen de v icliffpredikers al hunne krachten inspannen, h et is hun niet gelukt de beweging, die zij op ouw zetten, tot eene nationale te maken. Ook erkt de Engelsche regeering niet weinig het i itualisme in de hand. Immers moet de eerste w inister de bisschoppen der Anglicaansche kerk d enoemen.

De tegenwoordige liberale premier heeft geurende de vier jaren, waarin hij dit ambt beleedt, vele bisschopszetels te bezetten gehad, n zonder uitzondering heeft hij Ritualisten aarvoor benoemd. Nu spreekt het vanzelf dat ie bisschoppen er voor zorgen, dat de prediantsplaatsen ook door Ritualisten worden bezet. aardoor is het nu zoover, dat wellicht op een weetal uitzonderingen na, alle bisHchopszetels oor RituaUsten bezet zijn. De mannen van de Evangelical" richting komen daarvoor niet in anmerking. De predikanten die deze richting olgen, ook wel voorstanders van de „low. hurch" (in tegenstelling met de Ritualisten ie de „High Church" voorstaan) genoemd, U^en er over, dat zij met opzet bij de beoemingen tot bisschop voorbijgegaan worden; an andere zijde beweert men dat in de Evangesche partij geen mannen van beteekenis meer vinden zijn.

Inmiddels predikt de kapelaan van het Lagerhuis, de aartsdeken Wilberfotcs, een kleinzoon van den beroemden strijder tegen den slavenhandel, in de Westminster abdij over den steen in den kroningstoel der Engelsche koningen, en . geeit daarbij te kennen dat deze dezelfde steen is waarop Jacob te Bathel sliep, die daarna door de kinderen Israels van plaats tot plaats medegevoerd werd. Men beweert ook, dat deze steen dezelfde is waarop eenmaal Mozes in de woestijn sloeg, die daarna in den tempel te Jerusalein bewaard werd en welke na de verwoesting van Jerusalem over Spanje, Ierland en Schotlwid, in de Westminster abdij aangeland is. En dat deze legende waar is, kan volgens den aartsdeken Wilberforce, archeologisch , bewezen worden. Want men kan opderugdjde van den steen nog de kloof zien waaruit het water gevloden is, toen Mozes er op sloeg, en twee gaten in den steen bewijzen duidelijk dat hij m de woestijn aan een hengsel roadyedragen werd! Staat deze legende hooger dan datgene wat Mahomed van den heiligen steen vertelde, dien men in de Kaaba, het kleine vieikante gebouw dat in de voornaamste moskee van Mecca gevonden wordt, bewaart.

Van beteekenis is het ook, dat onder de 17 kardinalen die op 37 Nov, 1910 te Rome benoemd werden, drie Engelschsprekenden gevonden werden, namelijk de aartsbisschop van Westminster, Dr. Bourne; de aartsbisschop van York, Dr. Farley en de aartsbisschop van Boston, Dr. 0"Connell. De twee laatsten zijn Ieren; Dr. Bourne is de zoon van een postambtenaar in Londen, die tot de Roomsche kerk overging. Tegelijk werd bekend, dat voortaan de Roomsche bisschoppen van Birmingham en Liverpool den rang van aartsbisschoppen zullen bezitten.

Uit deze en andere maatregelen blijkt, dat Rome' groot gewicht hecht aan het versterken zijner hiërarchie in Engeland. Kardinaal Logue sprik onlangs in een rede te Sheffield uit, da hij de hope koesterde dat Engeland weer eenmaal worden zou wat het vroeger was: d schoonste plaats in den wijngaard des Heeren. Dit kan pas stap voor stap bereikt worden, maar men moest weten te wachten. Doch de Roomsche kerk wint kennelijk.

Ach dat in de Vrije Kerken van Engeland de kracht gevonden werd om het veldwinnend Ritualisme weerstand te bieden.

Duitschland. Het leerstuk der rechtvaardigmaking.

Den 245ten October l.l. had in het Evangelisch Vereinshaus te Barmen de Gereformeerde Herfstconferentie voor Rijnland en Westfalen plaats. De vergadering was goed bezocht en werd door den 81 jtrigen emeritus-predikant , Kind met bewonderenswaardige fdschheid geleid. De predikant Dr. HoUweg uit Gildehaus (Bentheim), sprak over de „rechtvaardiging van den zondaar volgens de H. Schrift en de belijdenis". Hij zette daarbij uiteen, wat de apostel Faulus daaromtrent geleerd heeft, en wees er op, da de leer van den apostel gevolgd is door Calvijn in zijn Institutie en in den Heidelberger Catechismus, terwijl hij ook de vraag, of de leer van Paulus wortelt in de woorden van den Christus, met een overtuigend: „ja" beantwoordde.

De Reformirte Kirchemeitung, waaraan wij . dit bericht ontleenen, voegt er aan toe: „De beteekenis van dergelijke besprekingen in engeren kring komt aan den dag, wanneer men bedenkt, hoe moeilijk en hoe schier onmogelijk het is, zulke moeilijke centrale geloofsvragen te behandelen bij de prediking, ten minste bij de hoofdgodsdienstoefening, wijl het grootste deel van de hoorders den zin voor de bijbélsche begrippen verloren heeft". Wanneer deze wöorden den juisten toestand van de meeste Gereformeerde kerken weergeven, dan is het te noodzakelijker om het leerstuk der rechtvaardigmaking te prediken.

— De Duitsche Keizer over de afzetting van Jatho.

Den 263ten October l.l. verleende de Duitsche Keizer het moderamen van de Brandenburger Provinciale Synode eene particuliere audiëntie. Over de zaak van den Keulschen predikant, die wegens dwaalleer als predikant der Evangelische landskerk afgezet werd, liet de Keizer zich daarbij aldus uit: „Hoe betreurenswaardig het feit op zich zelf is, dat een herder en leeraar uit zijn ambt wegens dooUeer moest verwijderd worden, toch mag men de zaak niet al te tragisch opvatten. Mannen als Jatho zijn er te allen tijde geweest. De Kerk van Christus weet zulke tegenpartijders te overwinnen. Tegen deze dwaalleeraars bestaat een voortreffelijk middel: zich altijd meer in de Heilige Schrift te verdiepen en den persoon van Jezus Christus met geloovige liefde te omvatten". Ten slotte sprak de Keizer over een Engelscheu bisschop, dien hij aan het hof van zijn overleden grootmoeder, Koningin Victoria, als een waarlijk apostoUsch man had leeren kennen en met wien hij sedert persoonlijke betrekkingen onderhield. Hij toonde daarbij, dat hij in de geschriften van dien bisschop goed thuis was.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 26 november 1911

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 26 november 1911

De Heraut | 4 Pagina's