Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor Kinderen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor Kinderen.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

KERSTFEEST.

Nog weinige dagen en het zal weder Kerstfeest, Christusfeest zijn, feest over heei de wereld, overal waar men Caristus kent. We zien dan het woord des engels vervuld: „velen zullen zich over Zijn geboorte verblijden“.

Nu is er zeker veel zoogenaamde Kerstvreugde, welke eigenlijk dien naam niet verdient, omdat zij ^welbeschouwd een vroolijkneid is over velerlei,

maar niet over de geboorte onces Heeren. En toch is dit laatste wel allereerst noodig. Een Kerstfeest zocder Christus is ledig en doelloos.

De Kerstdagen »ijn herinneringsdagen, die ons doen gedenken het grootste wat op aarde is geschied. De Heiland werd geboren. Wat dat beteekent, legt ors He dichter too schoon in het lied, dat de woorden det Schrift weergeeft:

Hoor ’t blijde lied, de Heiland komt, Voorspeld reeds eeuwen lang. Bereide Hem elk hart een troon, En ieders stem een zang.

Hij komt en maakt gevang'nen vrg Uit Satans booze macht. Voor Hem bestaat geen kop'ren poort, Geen ijz'ren boei heeft kracht.

Hij rukt den zondesluier weg Van 'smenschen aangezicht. Bestraalt het lang verduisterd oog, Met rein en hemelsch licht.

Hij heelt gebrokenen van hart, Verbindt de wond, die bloedt, £o schenkt uit rijkdom van gena Der armen 't heerlijkst goed.

Ons blij Hosanna, Vredevorst, Heet thans U wellekom. Uw naam klinkt alle heemlen door, En de aarde galm 't weerom!

Dat te wtUn alleen is echter ciet genoeg. Al weet ik, dat mijn buurman een rijk erfdeel zal ontvangen, mij baat dat weinig, zoo ik zelf aan die erfenis geen deel heb. Dit laatste is het juist, waardoor bij vele Kerstfeestvierders toch de ware Kerstvreugde ontbreekt. Wij weten echter ook, dat het niet alzoo behoeft te zijn. Reeds de engelen hebben bij Christus' geboorte gezongen van Gods welbehagen in de menschen, en wij weten uit de Schrift, hoe de Zoon van God gegeven is, opdat wie in Hem gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Zoo is dan het Christusfeest eerst in waarheid, maar ook volkomen een feest voor die in den Heiland gelooven. Zij kunnen verblijd juichen

Hoort Gods boden, hemellingen. Die nu God ter eere zingen; Die van vrede op aard gewagen God heeft in den mensch behagen.

Antwoordt vroolijk, al gij volken, 't Lied, nu ruischend door de wolken, Doet het met de eng'ien hooren, Christus is op aard geboren.

Christus, dien de heemlen eeren, , Christus, de eeuw'ge Zoon des Heeren; Christus, die ons brengt den vrede. Schenkt ons Zijn gerechtigheden!

God is in het vleesch verschenen. Dat we ons tot Zijn lof vereenen. Zijn gena drenkt al wie dorsten. Looft dien giooten Vorst der vorsten.

TWEE VRAGEN,

TWEE VRAGEN, die beide op het Kerstfeest betrekking hebben, beantwoorden we daarom maar aanstonds. Dan kan dat nog wellicht cu dienen. Ze zijn van D. T. te A.:

1e. Wat beschouwt u als de herkomst van den K-Tsiboomj

2e: Welke beswaren zijn er van Gereformeerd standpunt tegen den Kerstboom in te brengen.

Over den oorsprong van den Kerstboom is reeds veel geschreven en gegist. Velen hebben gemeend, dj.t bij dagteekeni uit de tijden onzer heidensche Germaaosche voorouders, 2000 jiar geltden. Het is echter later gebleken, dat, naar meo dusver weet, de eerste sporen van „Kerstboomen" niet te vinden zijn vóór het midden der 17e eeuw. Toen had men (onversierde) Kersiboomen in den Elzas, bijv. teS: raatsburg. Doch verdtr in Duitschland schijnt de „Kerstboom" geheel onbekend te zijn geweest. Eerst in de vorige, de negentiende eeuw, werd hij daar algemeen. Er bestaat wel een schilderij uit de 19e eeuw „Luther bij den Kerstboom", maar dat heeft de schilder zoo bedacht, en is onjuist. Luiher heeft nooit bij een Kerstboom gezeten.

Toch geloof ik, nu de inzender het vraagt, dat de Kerstboom wel degelijk in verband staat met het oude winterfeest, al is dat nog niet bepaald bewezen. De redenen hiervoor op te geven, zou te veel plaats eischen.

Tegen het gebruik van den Kerstboom op het Kerstfeest pleit allereerst, dat hij niets bepaald chriatelijks heeft. Wel kan men de licbijes, het groen enz. als schoone zinnebeelden verklaren, maar dan zijn de beelden waaronder de Sctirifc Catistus voorstelt, als een lam, een wijngaard, een zon, zeker rog toepasselijker. Toch gebruikt men dese niet. Sovenal echter geldt, dat dergelijke, voor het oog aantrekkelijke en voor ieder behagelijke voorstellingen de aandacht van de hoofdzaak sfl^iden. De Gere formeerden hebbeu zeer terecht beelden, kruisen en altaren uit den eeredienst weggedaan, gelijk uit hun huizen. Zoo ook behoort onder ons de KeiStboom niet, die bovendien iets buitenlands is. D»t zijn gebruik na kotten bloei hier alweer sterk afneemt, is niet te betreuren.

HOOGENBIRK,

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 22 december 1912

De Heraut | 4 Pagina's

Voor Kinderen.

Bekijk de hele uitgave van zondag 22 december 1912

De Heraut | 4 Pagina's