Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Engeland. Wesley Bible Union. Een protest tegen de ontwikkeling der Schrift in de Methodistische Kerk.

Ten slotte zijn de oogen van het Christenvolk in menig deel van Engeland opengegaan, zoodat zij nu zien hoezeer de moderne geest afbreuk gedaan heeft aan het Christehjk geloof. In den loop der jaren hebben - wij telkens weer opnieuw onze stem tot waarschuwing verheven, en sommige goede en geen kwaad vermoedende menschen hebben gemeend dat wij »wolf« riepen, terwijl er niets te vreezen was. Middeler-•wijl hebben predikers, in den naam van intellectueelen vooruitgang, henj gevolgd die een verkeerde leiding gaven; en in naam van den kerkdijken vrede, hebben leiders der kerk stellingen toegelaten, waardoor niet alleen inbreuk gemaakt werd op de goede bezetting van plaatsen voor den eeredienst, maar (hetgeen veel erger is) waarvan ook bewezen is, dat zij eene ontkenning zijn van de geopenbaarde waarheid Gods. Geen oogenblik te vroeg zijn getrouwe mannen zich op dit gebied gaan bewegen, en onder andere teekenen van ontwaakte bezorgdheid, merken wij op, dat in het midden van het groote Methodistische lichaam er zich gevormd heeft een »Wesley Bible Union«, waarvan de leden protesteeren tegen de manier op welke de Heilige Schriften weggeredeneerd worden door menschen, die gehouden zijn ze uit te leggen voor het geestelijk heil hunner medebroeders.

Zoo lezen - svij in Ihe Christian. Het is waar dat dit blad zijn stem menigwerf heeft verheven tegen het indringend modernisme; maar een roepstem om kerkelijk met hen te breken, die toonden met de belijdenis der kerk gebroken te hebben, werd niet vernomen. Ook geschiedde dit niet, toen eenige weken geleden de Methodistische kerk, in synode vergaderd, weigerde de benoeming van een hoogleeraar die de moderne Schriftcritiek toepast, opnieuw te overwegen. Dit besluit werd met 593 van de 600 stemmen genomen. Op eene vergadering van 600 leden slechts 7, die gevaar zien voor het opkomend geslacht der Methodistischen Kerk, in het bijzonder voor de studeerende jongelingschap, wanneer een professor van de moderne Schriftcritiek hen onderwijst! Toen dit openbaar geworden was meende The C/iristian., dat zij, die hunne stem tegen de dwaalleer hadden laten uitgaan, niet gecompromitteerd werden door hetgeen het collectieve lichaam gedaan had; het was voor hen alleen maar van het hoogste belang zich van besmetting vrij te houden. Dit advies wordt nu gevolgd, en daarom is de »Wesley Bible Union« gesticht. Maar wat nu verder ? Kan men kerkelijk blijven vergaderen met mannen die niet verschrikt worden door het geroep van »wolf«, omdat zij niet te overtuigen zijn, dat zij, die het leerstuk van de Heilige Schrift aanranden, »wolven« moeten genoemd worden, die de kudde des Heeren verwoesten.

Duitschland. Christelijke Werkliedenbeweging.

Wij wezen reeds meermalen op de bloeiende Duitsche Christelijk-nationale arbeidersbeweging. Een nieuw teeken van leven gaf deze beweging door het organiseeren van een nieuw Christelijk-nationaa.1 werkliedencongres. Dit congres zou, gelijk voor vijf jaar, weer saamkomen, en ditmaal einde November, in de hoofdstad van het rijk. Deze samenkomsten vestigen de aandacjit van geheel Duitschland op de nationale werkliedenbeweging. Op zulk een congres komen niet alleen honderd afgevaardigden uit alle streken van Duitschland samen, maar daar worden ook de lijnen getrokken voor den verderen arbeid. Over de vrijheid van zich te coaliseeren voor het woningvraagstuk zou daar gehandeld worden. Men wil niet, dat onder de goedkhnkende leus »bescherming voor werkwilligen« elke zelfstandige werkliedenbeweging tegengestaan wordt; men verlangt in den woningnood, die in den aanstaanden winter in den Pruisischen Landdag ter sprake zal komen, een woord mede te spreken.

De »Centrale vereeniging van Industrieelen«. die de Christelijk-nationale werkliedenbeweging niet welwillend gezind is, toont neigingen om zich in verband te stellen met de Duitsche .Middenstandsvereeniging eii met den bond van landeigenaars, en . daarom denkt men, dat de Christelijke arbeidersbeweging nu hulp zal : '.oeken bij linksche partijen. Maar zoowel de Evangelische werkheden-vereenigingen alsook de algemeene vereeniging van werklieden, waarin ook Roomschen opgenomen zijn, vMtn aan geen politieke partij zich dienstbaar maken. Zij willen niet alleen recht voor zichzdven, maar ? , ijn ook bereid het goed recht van den landeigenaar en van het handwerk te erkennen.

In de uitnoodiging om aan het congres deel te nemen, lezen wij : »Wij hebben met der daad bewezen, dat wij ten volle verstaan, wat de beteekenis is van een inwendige en uitwendige bevestiging van ons staatswezen. van een geordend rechtsleven en een maatschappelijk leven. In onze orginisaties werken wij om op te

voeden tot wezenlijk verstaan en daadwerkelijk medearbeidens

Op zulk een congres worden geen mooie woorden gesproken. Werklieden voerea daar het woord, en werkliedenzorgen, ook de zorg over de steeds ioenemende duurte, worden besproken. Maar deChristelijk-nationale werklieden verlangen niet allegn gerechtigheid, zij wenschen ook gerechtigheid te doen. P2n daarom is de wensch niet misplaatst, dat het congres het aan het gansche J)uitsche volk moge toonen, dat de weg tot den socialen vrede ligt in het aanvaarden der Christelijke beginselen, ook op het terrein van het maatschappelijk leven.

Frankrijk. Kerk. Herleving der Roomsche

Van 21—24 September hield de sedert 1902 bestaande »Bond der anti-clericale jeugd« te Parijs zijn jaarvergadering. Leiders van dien bond zijn Anatole France, Jean Jaurès en Emile Combes. Die bond is volgens een der voorzitters een actie »tegen de partij der zwarten tot verdediging der maatschappij en tot redding der natie van een onheil, dat niet meer goed te maken ware; want men kent het lot de landen die zich door priesters laten beheerschen.« Deze phrase kan evengoed dienen, als men inplaats van zwarten en priesters > rooden« stelt.

De' vrijdenkers in Frankrijk zijn opgeschrikt door de herlevihg der Roomsche Kerk. Zij nemen het generaal Lyautey hoogst kwalijk, dat hij den strijd tusschen Spaansche en Fransche monniken in Marokko direct met den Heiligen Stoel wil regelen. Er spreekt, volgens hen, in dezen wensch het verlangen, om de afgebroken diplomatieke betrekkingen tusschen den Paus en de Fransche republiek te herstellen.

Het vrijdenkerscongres, dat in het vorige jaar te Rijssel vergaderde, constateerde met leedwezen, dat het Roomsch-Katholicisme weder herleefde. Als symptoom daarvan wees men op het feit, dat voor tien jaar op de »Ecole normalen: drie leerlingen gevonden werden die ter Kerk gingen. Tegenwoordig is ongeveer een derde deel van de toekomstige onderwijzers van de eerste inrichtingen van het land zoo gezind geworden, dat het zich bij de St. Vincentiusvereeniging zijner gemeente liet inschrijven. Een leeraar van een der eerste gymnasia van Parijs verklaarde, dat de meeste zijner leerlingen de Kerk bezochten en dat de anderen niet de minste neiging tot anti-clericalisme toonden. Onder de - professoren is een Roomsche vereeniging gevormd, die reeds 18 universiteits-hoogleeraren, 184 professoren der Lycea en 12 gewone onderwijzers omvat.

Behalve twee vereenigingen voor gewezen Roomsche priesters, is er eene nieuwe vereeniging door ex-Roomsche priesters gesticht. Men noemt die de A. P. C, de afkorting van Anciens Prêtres Catholiques. De vereeniging telt 96 leden, .^^pit is slechts een bescheiden begin, want men limeent dat er in Parijs minstens 2000 gewezen : B|)riesters gevonden worden. Velen hunner zijn "Ë^-erkzaam als correctoren in drukkerijen, terwijl anderen leven van het geven van privaatlessen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 december 1913

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 december 1913

De Heraut | 4 Pagina's