Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niet zonder teleurstelling zullen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niet zonder teleurstelling zullen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Amsterdam, 23 Januari 1914.

Niet zonder teleurstelling zullen de berichten vernomei: zijn, die uit China tot ons overkomen.

Toen de oude ktizersdynastie werd onttroond en de republiek werd uitgeroepen, scheen het een oo5; enblik, alsof daarmede in China de deur voor het Evangelie geopend - zou vi-ori-jR. Meer dan een staatsman, die nu aaa let hoofd der republiek was komen te ; tian, heette het Christendom zeer genc-^e i te wezen. Waar de republiek een nieuwe tijdvak inluidde in de b w eschiedenis van China en de strenge cheidsmuren wegbrak, die dat rijk nog ltoos afsloten van de Wèstersche beschaving, rees de hoop, dat de regeering ook de invoering van het Christendom 'eer begunstigen dan tegenwerken zou. Vooral indien de hoogste regeeringspersonen zelf met de oude volksreligie hadden gebroken en openlijk het Christendom hadden omhelsd, mocht verwacht, worden, dat dit op heel het volk als voorbeeld gunstig zou hebben ingewerkt. De beslissende crisis en omkeer, die het Chineesche volk doormaakt, zou dan met een religicusen omkeer zijn gepaard gegaan, zooals ook de Germaansche volkeren, toen zij de cultuur van de oude wereld overnamen, tevens gekerstend zijn geworden en hun afgodendienst hebben vaarwel gezegd. Welk een beteekenis het niet alleen voor China zelf, maar voor geheel Azië en voor de toekomstige wereldgeschiedenis zou gehad hebben, wanneer het Chineesche volk in massa tot het Christendom was overgegaan, laat zich dan ook niet in enkele woorden zeggen. In de groote koloniale bezittingen, die de Europeesche Staten in Azië verwierven, blijft het paganisme nog altoos de machtige factor, die vroeg of laat tot verzet tegen de Christelijke regeeringen leiden zal. De Christelijke missie heeft in niet één dezer koloniën nog den volksgeest weten om te zetten ; het aantal bekeerlingen telt nauwelijks mede bij het reusachtig getal der inwoners, die aan de oude volksreligie nog vasthouden of in de armen van het Mohammedanisme zich wierpen. Dat deze heidensche macht tot dusver nog niet openlijk in verzet kwam ligt aan den indolenten aard der Aziatische volkeren. Maar Tapan's ontwikkeling heeft getoond, hoe snel zulk een Oostersch volk zich meester kan maken van al de middelen onzer wèstersche cultuur, en hoe machtig het dan tegenover de Europeesche volkeren kan staan. En waar Japan wel de Wèstersche cultuur, maar niet het Christendom overnam, waarvan het volk in zijn groote massa nog altoos afkeerig blijft, daar ligt juist in deze machtsontwikkeling van Japan voor het Christendom in de toekomst het groote gevaar.

Als Japan niet alleen den nationalen onaf hankelijkheidszin der Aziatische volken, maar ook hun heidensch-religieuze hartstoch ten prikkelen gaat, om gemeenschappelijk een einde te maken aan de overheersching van de Europeesche Christelijke volkeren, zou een wereldoorlog ontbranden, waarvan de gevolgen niet zouden te overzien zijn Juist met het oog daarop i.s voor de toekomst van het Christendom in Azië en ook voor den raachtsinvloed der Europeesche volkeren de vraag van zoo hoog belang, welken weg China zal inslaan. China met zijn reusachtige bevolking zal toch bij de beslissing over het lot van Azië eens den doorslag geven. En de hoop, die allengs rees, dat China dan voor het Christendom partij zou kiezen, gaf een gevoel van geruststelling.

Te meer smart het daarom, dat volgens de thans ingekomen berichten, die hoop vrijwel in rook vervlogen schijnt. De republikeinsche regeering heeft officieus geproclameerd, dat de «aanbidding des hemels» en de leer van Confucius ook voortaan staatsgodsdienst in China zal blijven. Welke motieven de regeering, waarin toch mannen met Christelijke sympathie zitten, daartoe gebracht hebben, wordt niet gemeld, maar is niet moeilijk te gissen. De republikeinsche regeering voelt zich blijkbaar nog niet vast genoeg in het zadel zitten en wil door de volksreligie tot staatsgodsdienst te proclameeren zich de gunst van het volk verwerven. Doch hoe het ook zijn moge, het gevolg van deze regeerings daad zal wezen, dat de weg voor de Chris telijke zending in China er niet gemakkelijker op zal worden. Zelfs al komt het niet tot een bepaald verbod van de Christelijke zending, dan zal de arbeid der zending door de Regeering eer belemmerd en tegengewerkt, dan gesteund worden.

Moge daarom voor deze zending, die aanvankelijk met zooveel vrucht arbeidde, te meer het gebed opgaan. Er kunnen moeilijke dagen haar wachten. Hoe fel het religieuze fanatisme juist in China kan opwaken en hoe bitter vijandig het dan tegenover de Christelijke missie optreedt, heeft de historie der laatste jaren genoegzaam geleerd. En het is de ernstige vraag, of dit fanatisme geen nieuw voedsel ontvangen zal, nu de nieuwe regeering openlijk tegen het Christendom en voor de heidensche volksreligie partij heeft gekozen, zonder daarbij ook maar de minste verklaring te voegen, dat vrijheid van religie in China aan ieder zal worden vergund.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 25 januari 1914

De Heraut | 4 Pagina's

Niet zonder teleurstelling zullen

Bekijk de hele uitgave van zondag 25 januari 1914

De Heraut | 4 Pagina's