Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor Kinderen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor Kinderen.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

AAN VRAGERS.

Dat die in het nieuwe jaar het eerst een beurt krijgen is begrijpelijk. Zij, of liever de antwoorden op hun vragen, waren immers een jaar uitgesteld.

Een vraag van R. W. komt hier op neer: Er is onlangs sprake van geweest dat de oorlog één dag, met Kerstfeest, rusten zou. Maar, zooals ik hoorde, kon dat in geen geval, omdat de Russen op een anderen tijd Kerstfeest vieren, dan de volken van West-Europa', üm welke reden doen zij dat ?

Uitvoerig kunnen we daarover hier niet spreken. We zullen dus met de hoofdzaken moeten volstaan.

Een jaar is de tijd dien de aarde gebruikt voor haar omloop om de zon. In zeer oude tijden wist men van den loop der aarde en der hemelKcljamen echter nog zeer weinig. Omtrent • de lengte van 't jaar bestond verschil; ook werden de jaren wel eens verlengd als dat beter uitkwam. Ue jaartelling van het eene volk ver-. schilde bij die van het andere. Kortom het was een geluk toen eindelijk de beroemde Julius Caesar de zaak met behulp van eenige sterrekundigen regelde voor heel het Romeinsche rijk. De lengte van 't jaar werd toen vrij nauwkeurig berekend op 365 dagen en vijf uur.

Doch geheel zuiver was de rekening niet. De kleine fout werd mettertijd een groote. En in de zestiende eeuw bleek bij beter berekening dat men tien dagen achteruit was. De zaak werd toen op nieuw geregeld en wel door paus Gregorius. Men sprong van 5 October op 15. In Roomsche landen werd de verandering dadelijk aanvaard; in i^rotestantsche allengs.

De oude-tijdrekening heet Juliaansche kalender of Oude stijl, de nieuwe Gregoriaansche kalender of Nieuwe stijl.

De Russen echter, die tot de Grieksche kerk behooren, namen de verandering niet aas, en behielden den Ouden stijl. Ze zijn daardoor nu reeds 13 dagen ten acnter gelijk men o.a. zien kau op de Russische effecten, die bijv. aangeven 3—16 Sept., wat zeggen wil dat het in Rusland eerst 3 Sept. is als wij 16 schrijven. Van zelf valt dus ook hun Kerstfeest twee weken later dan dat va: n de-Duitschers, de Engelschen en anderen.

In den Bijbel staat, dat Noach drie zoons had, Sem, Cham en Japhet. Nu zei iemand in onze vereeniging, dat het naar de volgorde der jaren moet wezen: Japhet, Sem en Cham; maar niemand kon dat uit den Bijbel aantoonen. Is dat wel mogelijk ? W.

We zullen zien. In Genesis S : 32 lezen wij: n Noach was vijfhonderd jaar oud; en Noach gewon Sem, Qiam en Japheth.

Dezelfde volgorde vindt men in hoofdst. 9:18. Nu vinden we in Gen. 9 hoe Cham zijn vader bespotte, en lezen in vs 24: n Noach ontwaakte van zijnen wijn. En hij merkte, wat zijn kleinste zoon hem gedaan had.

Verder zegt Gen. 10 : 21 : Voorts zijn Sem (zonen) geboren; deze is ook de vader aller zonen van HebeT; broeder van Japheth, den grootste.

Hierbij dient opgemerkt, dat hier gelijk elders in de Schrift »grootste» en »kleinste* niet ziet op de Uchaamsgestalte, maar op het jarental. Japhet was de grootste, de oudste; Cham, de kleinste, de jongste. De vriend boven heeft dus gelijk, de volgorde is:

Japhet.

Sem.

Cham.

Maar waarom geeft de Bijbel ze dan in andere volgorde r

Het antwoord is, dat de Bijbel allereerst en allermeest spreekt over de dingen, welke het Koninkrijk Gods aangaan, en die in hel oog der wereld vaak van weinig belang zijn. Israel was een klein land en volk, vergeleken bij wereldrijken als Assyrië en Babyion. Toch spreekt de Schrift over deze niet meer dan strikt noodig is, daarentegen bijna altijd over Israel. Want daaruit zou de Messias, de Christus voortkomen.

Mozes, die door Gods Geest geleid, ons al deze dingen heeft beschreven, noemt Sem het eerst, omdat die de stamvader was van het Joodsche volk, waaruit de Zaligheid zou voortkomen. Ook waren d, e Semietische volken als de Arabiërs en de Syriërs aan de Israëlieten het nauwst verwant.

Dat Chara dan volgt is mede begrijpelijk. Met volken, die van Cham afstamden kwam het Joodsche volk telkens in aanraking, bijv. met de Egyptenaren en de Sidoniërs.

Japhet wordt het laatst genoemd, wijl de volken uit hem gesproten, zoover van Kanaan, in Europa, woonden en dus eeuwen lang niet met Israël in aanraking kwamen. Japhetieten

Grieken en Romeinen — leerden de Joden eerst in later tijd kennen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 3 januari 1915

De Heraut | 4 Pagina's

Voor Kinderen.

Bekijk de hele uitgave van zondag 3 januari 1915

De Heraut | 4 Pagina's