Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor Kinderen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor Kinderen.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

AAN VRAGERS.

W. B. vraagt:

Men leest in 't laatste gedeelte van 2 Kron. 20 van koning Josaphat en koning Ahazia hoe zij samen schepen wilden bouwen, maar de schepen verbroken werden. 'Is dit ook nader te verklaren ?

Wij vinden in 2 Kron. 20 : 35—37: gt; Dochna dezen vergezelschapte zich Josaphat, de koning van Juda, met Ahazia, den koning van Israël; die handelde goddelooslijk in zijn doen. En hij vergezelschapte zich met hem, om schepen te maken, om naar Thirsis te gaan; en zij maakten de schepen te E'zeon-Géber. Maar Eljë'zer, de zoon van Dódava, van Marésa, profeteerde tegen Josaphat, zeggende: mdat gij u met AhSzia vergezelschapt hebt, heeft de HEERE uwe werken verscheurd. Alzoó werden de schepen verbroken, dat zij niet konden naar Thirsis gaan".

En in verband daarmede in 1 Kon. 22 : 49 : »En Josaphat maakte schepen van Tharsis, om naar Ophir te gaan om goud; maar zij gingen niet, want de schepen werden gebroken te E'zion-Géber."

Wij weten dat Josaphat, de godvreezende koning van Juda, den misstap beging om zich te verzwageren met Achab, den goddeloozen koning van Israel. Zoo werd Josaphat later ook de vriend van Achabs zoon en opvolger Ahazia. Nu besloten beide koningen voor gezamenlijke rekening schepen te bouwen, om daarmede winst te doen o. a. door het halen van goud uit verre landen. Reeds Salomo had hiervan het voorbeeld gegeven.

Zulke schepen werden vaak schepen van Tarsis genoemd, d. w. z. schepen die op Europa voeren. Want Tarsis en de Eilanden is in het O.Testament een benaming van Europa. Het goud hoopte men te halen uit Ofir, een land dat denkelijk te zoeken is op de Oostkust van

Zuid-Afrika, niet ver van het tegenwoordige Transvaal. Daarom werden de schepen gebouwd te Ezeon Geber, een havenstad aan de noordkust van de Roode Zee. Van daar uit kon men zuidwaarts varende Ofir bereiken, dan om Afrika heen naar Europa komen, en vandaar door de Middellandsche zee weer het Oosten bereiken. Wel landde men dan niet waar de reis begonnen was, maar dat hinderde niet. Want de gezagvoerder en de bekwaamste personen op zulke schepen waren toch Pheniciërs, uit de havens Tyrus en Sidon. De Joden verstonden de scheepvaart niet, en konden hoogstens als ondergeschikten dienst doen.

Dat de Pheniciërs met hun schepen werkelijk voor dien tijd zoo ontzaglijke tochten maakten, weet men zoowel uit den Bijbel als op andere wijs. Zij bleven dan ook jaren uit. Want, daar men geen kompas had, moest men steeds dicht bij de kust blijven wat natuurlijk zeer tijdroovend was. Dat men in dien ouden tijd ook reeds om de Kaap heenzeilde, laat zich opmaken uit de verhalen der zeevaarders, dat ze een tijdlang de zon in het Noorden zagen. Dit nu kan natuurlijk alleen, wanneer men over de Evenachtslijn gaande in het zuidelijk halfrond komt.

Om des voordeelswille had koning Josaphat de vriendschap van Achab gezocht, gelijk van diens zoon Ahazia. "De koning van Juda meende op deze wijs macht en rijkdom te winnen. Doch de Heere wilde niet, dat Zijn dienaar Josaphat met de godloozen zou saamwerken. Dit werd door den profeet den koning aangezegd, die er ook naar luisterde. Ook zond God de stormwind die de reeds gebouwde schepen verbrijzelde en deed vergaan, waardoor heel het verkeerde plan mislukte.

W. schrijft:

In een boekje waarin volzinnen met fouten zijn bijeengebracht, las ik ook deze regels uit »De Hollandsche natie" van Helmers, die van Admiraal de Ruyter zegt:

Geen zee zag ooit uw vlag Of heeft voor u gebeefd, Geen volk waar niet uw naam Op aller tongen zweeft.

Wat is hierin de fout?

De fout is dubbelzinnigheid. Uit de eerste twee regels kan men lezen, dat nooit 'een zee de Ruyters vlag gezien of voor hem gebeefd heeft. De bedoeling des dichters is echter natuurlijk: als de zee uw vlag zag beefde zij.

Dan komt een versregel uit een Gezang:

Leer mij, o Heer, Uw lijden recht betrachten.

Wat ontbreekt hieraan ?

De fout zit in het woord betrachten^ dat hier „beschouwen" moet beteekenen, wat heel goed gaat in het Duitsch, maar niet bij ons. Vroeger werd het een enkele maal ook zoo gebruikt en nog spreken we bij het Heilig Avondmaal van een „nabetrachting". In goed Nederlandsch echter beduidt „betrachten" behartigen, waarnemen, doen, bijv.: Hij betracht zijn plicht. Mijn lessen betrachten, enz.

In de Gerangen hier bedoeld komen meer niet-Nederlandsche uitdrukkingen voor, bijv.:

Eens zullen wij aan Hem geUjk, Verklaard, onsterflijk wezen.

Dit «verklaard" nu moet beteekenen „verheerlijkt". Maar dat kan het in onze taal niet. Wel in het Duitsch, waaruit het denkelijk is overgezet. Bij zulke fouten dient wel bedacht, dat de meeste Gezangen dagteekenen uit de achttiende eeuw, toen zulke misslagen zeker vergeefelijker waren dan thans.

Een laatste vraag van W. is: Wat verstaat men onder den Piélerspenning ?

Pieter of St. Pieter is in de Roomsche kerk ook een naam van den apostel Petrus. Zoo heeft men te Rome de St. Pieterskerk.

Nu beweert de paus dat hij de opvolger van Petrus is, wat reeds daarom niet kan, dat Gods Woord nergens van zulk een opvolger spreekt. Vóór de Hervorming in de zestiende eeuw werd doei* het volk in de landen van Noord-Europa geld opgebracht voor den paus en het onderhoud van zijn omgeving enz. Toen deze landen protestantsch werden, hield de gave, die Pieterspenning heette, natuurlijk op. Tegenwoordig komt de Pieterspenning uit alle landen van Europa naar Rome, behalve uit de Mohamedaansche streken en die waar nagenoeg heel het volk tot de Grieksche kerk behoort.

BRIEFWISSELING.

E. H. V. te A. De vraag die u doet is eenvoudig niet te beantwoorden. Waarschijnlijk bedoelt u wat anders dan u schrijft. Het best zou zijn een onderwijzer te raadplegen. Die kan u met behulp van een aardglobe of een wereldkaart de zaak veel duidelijker maken dan in dit blad mogelijk is.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 7 februari 1915

De Heraut | 4 Pagina's

Voor Kinderen.

Bekijk de hele uitgave van zondag 7 februari 1915

De Heraut | 4 Pagina's