Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Psalmen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Psalmen.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Der Zeitgeist, een' bijblad van het Berliner Ta^eblat van 10 April 1916, bespreekt Dr. Hans Benzmann een pas verschenen boek van Günther Roeder, waarin déze op populair-wetenschappelijke wijze oorkonden meedeelt, die aan het oude Egypte ontleend zijn en die dienen moeten om een beeld te geven van het religieuze leven van dit oude cultuurvolk. Uit deze oorkonden blijkt wel, dat de religie der Egyptenaren niet op zoo hoog standpunt stond, als men dit zich wel eens voorgesteld heeft. Er zijn enkele hymnen onder, waaruit een hooger religieus gevoel spreekt, zooals de groote Aton-hymne ï^an den Pharao Ame nophis IV, die een 4oort monotheïsme in Egypte wilde invoeren, maar deze vormen een uitzondering; over 't algemeen is de inhoud uit rehgieus oogpunt onbeduidend en staat de vorm aesthetisch laag. Ze missen, zooals trouwens heel de kunst in Eg5'pte, de warme uiting van hét persoon lijke leven en maken den indruk van versteend te zijn. Da recensent, die deze religieuse h)'mnen van Eg> 'pte met de Psal men van Israel vergelijkt, aarzelt dan ook niet aan deze laatsten verreweg den eerepalm toe te kennen. »Wanneer ik de vraag stel, zegt hij, of deze gedichten ons, menschen van den tegenwoordigen tijd, nog iets bijzonders zeggen, of zij evenals de Psalmen uit dichterlijk oogpunt waarde hebben, ligt het antwoord, op die vraag reeds gegeven in wat ik vroeger zeide over den onbeduidenden inhoud dezer mjthen en het formalistische karakter van deze poëzie. Wie in deze Egyptische hymnen monumentale grootheid eri eenvoud, vreemde maar door beelden rijkdom of door r\-thmusschoonheid uitmuntende woordkunst en symboliel' hoopt te vinden, zal door deze gedichten teleurgesteld worden, ook al zoekt hij daarnaar met al het verlangen van een cultuurmensch naar hem nog onbekende dichterlijke openbaringen uit den vroegs.ten tijd van ons menschelijk geslacht. Met de Psalmen, de oude Indische-hymnen en de mythen en oude liederen van Griekenland laten ze zich in geen opzicht vergelijken.'

Ook Herder had in zijn Zum Geist der hebraischen Poësie reeds op de onvergelijkelijke schoonheid en verhevenheid van de Psalmen van Israël gewezen. En elke nadere vergelijking met de religieuze liederen van de vötêëren, waarmede Israël in aanraking is geweest, bevestigt weer dit oordeel. Vooral ten opzichte van Egypte is dit van belang, omdat de bakermat van Israël ia Eg5-pte stond en men daarom wel beweerd heeft, dat Israël zijn cultuur en religie aan het oude Egypte ontleend heeft. In de Psalmen van Israël klinkt echter een toon, zooals in geen h_vmne van Egypte beluisterd wordt. Elke vergelijking kan daarom alleen dienst doen om opnieuw ons te toonen, welk een wondere schat in deze Psalmen niet alleen aan Israël, maar aan heel de menschheid geschonken is.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 16 april 1916

De Heraut | 4 Pagina's

De Psalmen.

Bekijk de hele uitgave van zondag 16 april 1916

De Heraut | 4 Pagina's