Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEMENGD NIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEMENGD NIEUWS

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Welke is de beste oorspronkelijke tekst voor den Bijbet? Toen Tisschendorf den codex Sinaïticus ontdekte, meenden vele Godgeleerden dat niet alleen het oudste, maar ook het beste handschrift gevonden was. Nu heeft de Berlijnsche hoogleeraar Harnack een boek geschreven'onder den titel «Zur Revision der Principien der Neutestamentlichen Textcritik", • waarin hij de stelling verdedigt, dat bij het vaststellen van den grondtekst niet de Grieksche handschriften h t voornaamste gewicht in de schaal leggen, maar de vertalingen, die naar nog oudere handschriften gemaakt zijn. Onder die vertalingen zou men dan aan de Latijnsche den voorrang moeten geven, daar de Latijnsche taal veel meer aan de Grieksche verwant is, dan de Syrische. Daarom kent Harnack aan de Vulgaat, de vertaling van Hieronymus, de hoogste waarde toe. De hoogleeraar zoekt door voorbeelden duidelijk te maken, dat de vertaler van den Vulgaat op vele plaatsen een b teren grondtekst gebruikt heeft, als de Grieksche handschriften leveren. De geleerden die zich met tekst-critiek bezig houden, zullen Harnack wel eens narekenen.

Japan. Eene minder welwillende houding van Japan tegenover de Duitsche Zendfeg in de Zuidzee is helaas maar al te duidelijk. Aan de Liebenzeller Mission werd sedert Oct. 1915 verboden' onderwijs te geven, behalve in de religie. Ook werd verboden nieuwe leerlingen óp te nemen in de school tot opleiding van onderwijzers, omdat de Japansche legeering zelve het geheele onder wijs in handen nemen wil. Om do inboorlingen niet van den arbeid af te houden, mogen Christelijke samenkomsten in de week alleen des avonds plaats hebben, afschoon het bijna niet mogeijk is de menschen dan bij elkaar te krijgen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 7 mei 1916

De Heraut | 4 Pagina's

GEMENGD NIEUWS

Bekijk de hele uitgave van zondag 7 mei 1916

De Heraut | 4 Pagina's