Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Duitschland. Een algemeene in zicht? Synode

Nadat de Koning van Pruissen opgehouden heeft «opperste bisschop* der Evangelische landskerk te zijn, is dit ambt uitgeoefend door drie socialistische ministers der Duitsche republiek. Het werd gevoeld dat deze toestand niet kon voortduren en daarom is den drie ministers het verzoek gedaan, een algemeene constitueerende Synode te mogen houden. Het drietal ministers had hiertegen eerst bezwaren, maar gaf zich daarna gewonnen, toen deze bezwaren «erledigt* waren, zoodat bepaald werd, dat de algemeene Synode den lOden April zou saamkomen. De drie ministers verklaarden zich bereid, om zoodra een kerkvergadering was saamgekomen, als deze volgens de bepalingen van het kerkbestuur verkozen zou zijn, hunne kerkelijke rechten in de handen van den Opperkerkeraad én van het bestuur der algemeene Synode over te geven. Ook wilden zij afzien van het maken van een aanvullende staatswet bij de besluiten van zulk eene constituante — om de Pruissische landskerk in de gelegenheid te stellen hare kerkordening geheel vrij tot stand te brengen. Anderzijds heeft de Opperkerkeraad zich bereid verklaard een verandering te brengen in de eerst voorgestelde samenstelling der algemeene Synode, die een kerkorde voor de Pruisische landskerk moet opstellen. Hij wilde eerst dat een derde deel van de Synode zou bestaan uit predikanten, een derde deel uit ouderlingen, een ander derde deel uit ervarene mannen en vrouwen der Kerk, hetzij predikanten of gemeenteleden. Nu heeft de Opperkerkeraad bepaald, dat in het laatste deel geen predikanten zouden - benoemd worden, maar alleen gemeenteleden. Ook heeft de Opperkerkeraad zich bereid verklaard het getal der > zusatz< -stemmen voor de groote gemeenten te verhoogen, om het groote overwicht der landgemeenten te niet te doen.

Een verslag van hetgeen deze Generale Synode tot stand bracht, hebben wij niet onder de oogen gehad; wellicht is deze vergadering door het verwarrend optreden van Kapp voorloopig uitgesteld. Maar veel verwachten wij van de voorgenomen samenkomst niet. Wij vreezen dat de oude toestand zal bevestigd worden: een in naam belijdende kerk waarin ook-bestrijders van het Evangelie zich te huis kunnen vinden. Van een roepen uit diepte van ellende, opdat de Heere zich over zijn Sion ontferme, van een vermaan, om weder te keeren tot den Heere, die geslagen heeft maar ook kan genezen, vernamen wij al te weinig.

— Een dankbetuiging van de HohenzoUerns. De Pruisische Algemeene Synode legde den 24sten April de volgende verklaring af:

«Terwijl de Algemeene Synode besluit het bestuur over de kerk door den heer der landskerk over te dragen aan organen der kerk, gedenkt zij dankbaar hen die tot hiertoe dragers van het kerkbestuur geweest zijn.

Gedurende vier eeuwen hebben de Hohenzollerns het erf der reformatie, de Evangelische landskerk beschermd, overtuigd dat aan haar de beste levenskrachten voor hun land te danken waren. Voor een halve eeuw heeft koning Willem I aan de Evangelische kerk van Pruisen een kerkorde geschonken, welke de grondslag voor hare synodale ontwikkeling geworden is.

Bïhalve den Kerkelij ken band, die Kroon en Kerk aan elkander snoerde, hebben de Pruissische heerschers persoonlijk door woord en daad laten uitkomen, dat zij tot de kerk van het Evangelie behoorden. Inzonderheid heeft de laatste drager van het Kerkbestuur, met ons op denzelfden grondslag van het geloof staand, de verlossing uit genade alleen en de liefde tot de broederen dikwijls en plechtig beleden. Met zijn gemalin heeft hij door werken van barmhartigheid en van Kerkelijke kunst overal in het land laten zien, dat hij een voorstander was van practisch Christendom. Wij danken hem oprecht voor alles wat hij deed tot bevordering onzer Kerk en tot verbreiding van het Evangelie, welks kracht, dit hopen wij van God, in het diepe ongeluk dat ons vaderland getroffen heeft, proefhoudend blijken en vruchten dragen zal. In zijn verbanning groeten wij hem met den eerbied, die in overeenstemming is met het groote leed. Moge onze God aan het Keizerpaar sterkte geven, om het leed te dragen en de kroon der overwinning te ontvangen".

Engeland. Streven naar kerkelijke eenheid en vermeerdering van ceremoniën.

De aartsbisschop van Canterbury, de primus der Anglicaansche Staatskerk, heeft zich tot den voorzitter van de «Free Church Council* gewend met het verzoek, dat Christenen buiten de Anglicaansche Kerk zouden uitgenoodigd worden tot ernstig gebed voor de aanstaande Lambeth Conferentie van Anglicaansche bisschoppen. Op deze conferentie zal ook ter sprake komen de verhouding van de Anglicaansche Siaatkerk tot, en de mogeUjke vereeniging met andere Kerken^ — hetzij deze al dan niet — episcopaalsch zijn. Moet men daaruit afleiden dat de aartsbisschop van meening is, dat eene vereenigjng met vrije kerken die niet bisschoppelijk maar presbyteriaal georganiseerd zijn, mogelijk acht?

In verband hiermede is merkwaardig dat er een «Free Catholic* beweging ontstaan is. Dr. Orchard is daarvan de ziel. Wanneer hij en zijn vrienden de Vrije kerken uitnoodigen om haar eeredienst te «Catholiseeren'' en weder te keeren tot de «traditioneele viering* van des Heeren Avondmaal, dan ligt het voor de hand wat daarmede bedoeld wordt. Het programma van de Conferentie der «Free Catholics* bevatte ook de dagelijksche viering van de «mis*. Zou men waarlijk denken dat de leden der Vrije Kerken zich zullen laten vinden om de viering van de «mis* bij de Godsdienstoefeningen weer in te voeren? Dr. Orchard schijnt overtuigd, dat er geen wezenlijk verschil bestaat tusschen de mis en het Avondmaal dat de Heere heeft ingesteld. Niet allen, niet velep, zullen dit toestemmen.

Het is niet te ontkennen dat een groot aantal menschen door de reactie na den grooten oorlog zekeren hang hebben naar een Godsvereering die meer tot de zinnen spreekt, dan die welke in de Vrije kerken geboden wordt. Vooral aesthetisch aangelegde personen zijn daaraan onderhevig. Het is echter ook waar, dat naarmate de inwendige Godsvrucht vermindert, vormen en ceremoniën bij den eeredienst vermenigvuldigen. Dit komt in het eerste hoofdstuk van Jesaja uit. In die dagen had men oorlog gehad ; het volk was zwaar geslagen; het gansche hart was mat, het gansche hoofd was krank. Israël was echter niet boetvaardig, maar het vermenigvuldigt de ofifers. De Heere spreekt: „Breng niet meer vergeefsch offer, het reukwer'k is mij een gruwel.", en dringt daarna op geestelijke vernieuwing aan.

Wanneer nu gestreefd wordt naar een uitwendige kerkelijke eenheid en vermeerdering van ritueel, kan de goede bedoeling gewaardeerd worden, doch dit is niet het goede begin waaruit een geestelijke vernieuwing der natie kan voortspruiten. Mocht dit in Engeland en elders verstaan worden, opdat de belofte vervuld worde: „Ik zal ze voeren met smeeking en geween".

N.-Amerika. De petroleumkoning over de Interchurch World Movement.

De bekende petroleumkoning John. D. Rockefeller Jr. heeft zich naar Chicago begeven om daar te spreken voor een publiek van 3500 predikanten van Illinois. Het was er hem om te doen sympathie te wekken voor de groote Interchurch World Movement, een actie om de verschillende Prot. kerken over de geheele wereld tot saamwerking te brengen. Rockefeller is mede de' ziel van deze «beweging*. In een der avondzittingen sprak hij. Er waren een 20 personen op het platform gezeten. Toen hij na een korte inleiding voorgesteld was, ging de man van de «Standard Oil*, zeer eenvoudig als een gewoon zaken-man gekleed, zonder eenige drukte-in bedaarde taal zijn opinieten beste geven, «voor dezen keer de verhouding eens omkeerend: anders preekten de leeraars tot hem, nu zou hij eens tot de leeraars spreken*, tot 3500.

Over hetgeen hij zeide ten opzichte van de «Interchurch World Movement* zullen wij thans niet handelen, wij hopen later daartoe de gelegenheid te hebben. We willen thans alleen wijzen op het feit, dat een man die onder de multi-millioecairs gerekend wordt, een man met enormen invloed, in een land waar «het georganiseerde geld Koning is", gelijk een Amerikaansch blad opmerkte, in een Christelijke vergadering optreedt, om over de belangen der Chr. kerken te handelen, daarbij vooral de uitbreiding van Gods Koningrijk onder de heidenen op het oog hebbend. Het bleek dat hij een werkzaam aandeel in bovengenoemde beweging neemt, dat hij goed «bij" is, groote plannen heeft, gewend is groote dingen te doen, wat aandurft, een systeem heeft uitgedacht en uitgewerkt. Hij heeft plannen gemaakt, en zet zich met kracht er toe om ze in praktijk te brengen. En duizenden predikanten en leeraars neemt hij mee. En op de vergadering in de Orchestra Hall Van Chicago heeft Rockefeller ten slotte gebeden. Het was een goed gebed. Een Gereformeerde kon alleen bezwaar hebbeu tegen het noemen van God als «Vader" van alle menschen, terwijl hij alle menschen broeders noemde. Maar overigens was het. verblijdend een man van zulk een grooten invloed, met legers van ondergeschikten, een van de koningen op aSrde op het gebied der nijverheid, wellicht de voornaamste, zich ootmoedig te hooren toewijden aan den Heere Jezus, dien hij beleed Gods Zoon te zijn. Hij droeg de vergadering aan den Koning der koningen op en bad voor de komst van het rijk van Christus.

De heer Rockefeller schaamt zich zijn belijdenis niet. Er waren een half dozijn reporters van de groote bladen aan het station toen hij aankwam. Door zijn eenvoud wist hij aan hun opmerkzaamheid te ontsnappen. Toen hij in een taxi ging, herkende hem echter een politieagent. IJhngs een taxi met reporters achter hem aan. IQ zijn hotel werd hij door reporters omringd. Toen zij hem te spreken kregen, wilde hij alleen handelen over het onderwerp dat hem het naast aan het hart lag, dat van het Christendom — de saamwerking der Kerken in een groote beweging om Gods Woord en Geest in de wereld te laten regeeren, was een zaak van onschatbare waarde, zoo getuigde hij. Het gebed van 15 millioen menschen die achter deze beweging staan, zeide hij, is een enorme kracht. Hij sprak tot de reporters^ dat hij in deze beweging met heel zijn hart en ziel was, en wel als een man die als levensideaal had «voor God te werken." Hij verlangde dat de Kerken saam ruim een billioen dollars zouden geven voor deze beweging om het Evangelie over de geheele wereld te brengen. Behalve wat hij persoonlijk gaf hielp hij zijn kerkengroep een honderd millioen saambrengen.

Dr. J. van Lonkhuyzen schrijft naar aanleiding hierover:

«En toch 1 En toch 1 We waardeeren Mr. Rockefeller's optreden en arbeid voor deze Interchurch Movement, voor de Zending en voor Christus' Koninkrijk in het algemeen. Maar we zouden zijn arbeid nog meer waardeeren, als hij' met de positie welke God hem gegeven heefi en den invloed die zijn positie en zijn millioenen hem in Amerika geven — eens eene reformatie zocht aan te brengen op maatschappelijk terrein. Als hij daar de Christelijke beginselen van billijkheid, gerechtigheid en toenadering eens zocht te laten doorwerken. Als hij eens den strijd aanbond tegen profiteers en uitzuigend kapitalisme. Maar met den prijs van gasoline weer hooger, en de aandeelen van de Standard Oil Co. in de verschillende afdeelingen der Co. staande op 400 en 500 tot 800 dollar toe, per aandeel, dat is wellicht tienmaal zooveel als ze oorspron­ kelijk waren, schijnt, dat hij daar geen oog voor heeft.

Dat is het Methodismé met zijn scheiding van godsdienst en leven. Godsdienst is godsdienst, en business is business, en politiek is politiek, zegt het.

Maar wij zeggen: laat uw Christelijke beginselen op allerlei terrein doorwerken. Ook op dat van maatschappij en politiek!"

Spanje. Josilto. Vrij held van beweging voor de verkondiging van hetEvangelie.

Eenige weken geleden werd uit Spanje telegrafisch bericht, dat bij een stierengevecht «Joselito", de beroemdste van alle matadors, door een woedenden stier was gedood. Tegelijk meldde menj dat daardoor een stroom van ontroering door 't geheele schiereiland ging, gelijk niet had plaats gehad als er tijdingen kwamen van de bloedigste veldslagen gedurende den wereldoorlog. Mannen weenden als kinderen. De koning zond een aide-de-camp om, het lijk te bezichtigen. Alle notabiliteiten van Spanje waren bij de begrafenis vertegenwoordigd. De lijkbaar was Omringd door groote massa's van den vroegen morgen tot den middag. De dood van «Josilto" stelde het feest van des konings geboortedag in de schaduw, evenals de moeilijkheden door gebrek aan brood ontstaan. Het was alsof Spanje zijn grooten nationalen held verloren had; en toch had „Josilto" slechts stieren bevochten, en medegewerkt om den Spaanschen volksgeest te bederven. Een Engelsch blad sprak daar schande van. Doch is het eveneens niet jammerlijk, dat üu de oorlog voorbij is, in het Zuiden van Frankrijk, gelijk vóór den oorlog, weer stierengevechten worden georganiseerd. Is het boksen dat uit Engeland ook in Nederland ingevoerd werd, waardoor mannen geen stieren, maar medemeuschen te lijf gaan, een edeler sport? Zijn dan de Engelsche hanengevechten van zulk een verheven aard ?

Eén ding verblijdt ons. Het is dat in Spanje de verkondiging van het Evangelie geen be-. iemmeringen meer ondervindt. Het schijnt dat de verschillende Protestantsche fracties die in Spanje arbeiden, ook meer tot eenheid van actie gekomen zijn. De vijf Protestantsche blaadjes, die in Spanje verscnenen, smolten tot één orgaan saam. Mocht dit een profetie zijn van een eendrachtig saamwerken tot hetzelfde doel: de Evangelisatie van Spanje als voorbode van het saamsmelten vau alle Protestantsche groepen en groepjes tot een Nationale Spaansche Protestantsche Kerk.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 27 juni 1920

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 27 juni 1920

De Heraut | 4 Pagina's