Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

N.-Amerika. De »Interch World Movement«.

Dt. J. van Lonkhuijzen, predikant te Chicago, beantwoordt de vraag welke houding de Gereformeerden in de nieuwe wereld tegenover bovengenoemde beweging hebben aan te nemen aldus: .

lEerst op kerkelijk gebied. Blijf op u zelf staan. Maar waar ge, niet in het vage maar voor een bepaalde zaak de beweging van dienst kunt zijn of zij ons van dienst kan wezen, doe dan en daar en daar alleen iets saam. Er is niets tegen b.v. inlichtingen te geven voor de isurveyc. Maar sluit ge u aan dan zijt ge zedelijk uw recht en vrijheid kwijt om te werken waar ge meent te moeten werken. Lst er op »gij meentc. Naar uw eigen overtuiging en Belijdenis. Als ge mee wilt doen, moet ge ook beginnen met eentiende van uw kerkelijk budget aan de Movement te offeren.

Op zendingsgebied kunt ge wat meer met elkander doen. Mits dat ge een vast accoord hebt. En weet dat ge met kerken saamwerkt die de fundamenten des geloofs, zooals wij die verstaan, vast houden. Dan kunt ge inderdaad hulp hebben van elkaar. De movement laat zien welk een enorme vlucht de Chr. Zending genomen heeft. Vooral op het gebied van onderwijs en hospitaal-wezen. Maar we kregen tevens den indruk dat veel van wat > Zending« genoemd wordt niet heel veel meer is dan Beschaving's arbeid. Dat de zij-lijnen, onderwijs, hospitaaldienst, enz., vaak hoofdzaak zijn en de predikdienst een ondergeschikte plaats inneerrit, is mijne inziens niet zelden tamelijk duidelijk. Ook daar zij men dus voorzichtig met saamwerking. Alleen waar het noodig is en daar alleen tnet een scherp belijnd program, (kiezen van terrein, hospitaaldienst, vertaling enz.)

Beter zou het kunnen gaan — let er op, kunnen gaan — op het terrein van onderwijs en sociale verhoudingen.

Men wil ook daar het Christendom laten doorwerken. Fijn! Heerlijk! Hoe heerlijk ais we saam een actie hadden voor-Chr. Onderwijs, voor Chr. politiek, voor Chr. sociale verhoudingen. Maar dat gedeelte van het program is nog te onbepaald dan dat men er veel van zeggen kan. Dus alles saamgenomen afwachten scbijcit de boodschap te zijn. Althans als kerken. Maar kunnen we als Christenen of Chr. vereenigingen op eenige dezer laatstgenoemde terreinen saamwerken, laat ons dan daar onze kans niet voorbij laten gaan. Zoo ook op-het gebied der Chr. barmhartigheid.

Wij zijn het eens met wat een onzer leeraren uitsprak. Dat de beweging »twee-lingen in haar schoot heeft». Die wellicht mettertijd uit elkander zullen gaan. We hoorden kostelijke uitspraken zelfs voor Christ, onderwijs en hoorden van kostelijke stukken voor Chr. sociale verhoudingen. Maar we hoorden ook veel, dat ons deed denken aan een ondiepe stroom met gevaarlijke klippen.

O, dat alle Calvinistische kerken hier en in het buitenland zich vereenigden! Om saam positie in te nemen. Al was het maar om problemen als de aansluiting aan zulke bewegingen te overleggen. En een »nucleus€ te vormen voor een meer belijnde vereeniging van Calvinistische kerken in Amerika en elders. Ten slotte. Wel verre van dat wij veel heil verwachten van het uitwisschen der historische belijdenissen en van het komen tot ééne zoogenaamde Evangelische Kerk, gelooven we dat het heil veel eer gelegen is in herleving dezer historische geestes-richtingen. Wie in het eene flauw is, is gewoonlijk ook in het andere fliuw. Wie niet veel geeft om het eigenaardige in zijn Belijdenis — het is een quaestie of hij om heel de belijdenis der waarheid veel geeft. Neen, laat een Baptist een goed Baptist zijn; een Methodist een goed Methodist: een Luthersche een goed Luthersche, als Luther was; en een Calvinist een goed Calvinist. En trek zoo in verschillende regimenten ieder met den geest van zijn regiment, zijn »es prit de corps», zijn afzonderlijke Belijdenis, als een leger op. Dan is er heil te verwachten».

Wij onderschrijven dit oordeel van onzen vriend van Lonkhuijzen geheel. Vooral de wensch dat alle Calvinistische Kerken zich zullen vereenigingen om saam positie te nemen, al was het maar om over problemen als de aansluiting aan bewegingen als de «Interchurch Movement» te overleggen, is uit ons hart gegrepen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 22 augustus 1920

De Heraut | 2 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 22 augustus 1920

De Heraut | 2 Pagina's