Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BEKERING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BEKERING

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

I WAT IS BEKERING IN BIJBELSE ZIN ?

1. het duitse woord „Umkehr" — ommekeer.

2. in Oude Testament „sjoeb" — ommezwaar.

3. In Nieuwe Testament twee woorden:

„metanoia" = verandering van gezondheid.

„epistrophè". Dit komt ook vaak in niet-geestelijke zin voor als omkeren.

Een duidelijk voorbeeld in: Joh. 21:20; (Petrus) Matth. 10:13 (zegen); Luc. 8:55 (en haar geest keerde terug)

In Bijbels- geestelijke zin:

Luc. 1:16, 17-22:32. — Hand. 9:35, 14:15, 26:20, 26:18.

4. bekering in Bijbelse zin betekent:

radicale levensverandering — wending van een leven zonder God tot een leven in Gods gemeenschap.

5. kan plotseling zijn: Paulus )

kan geleidelijk zijn: Pascal ) dus géén wetmatigheid!

kan tussenvorm zijn: Augustinus )

II WAT IS BEKERING IN BIJBELSE ZIN NIET ?

1. beter gaan leven

2. bekering van zonde tot deugd

3. overgang van de ene kerk naar de andere (Rooms Theol. woordenboek)

III WIE WERKT DE BEKERING ?

In de eerste plaats God: Hand. 11:18, Rom. 2:4, 2 Tim. 2:25

„Berouw" gaat vooraf - is negatief - is spijt over de zonde - gaat over iets: (Judas en Petrus)

„Bekering" volgt — is actief — gaat van iets tot iets (Petrus) Hand. 3:19; 26:20; 1 Thess. 1:9; 1 Petr. 2:25.

Wij moeten ons bekeren van.... tot.... Hand. 14:15.

Maar al is het dan God, die de bekering werkt, de mens staat hier met zijn volle verantwoordelijkheid. Want de eis tot bekering klinkt tot ieder, maar de mens kan die eis inwilligen, maar ook afwijzen en dan is de volle verantwoordelijkheid voor hem.

Er rijzen hier verschillende vragen:

1. kan men weigeren zich te bekeren? — Matth. 11:20, Op. 2:21, 9:20-21, 16:9.

2. wie is er verantwoordelijk als men weigert zich te bekeren — Matth.11:20, 13:15, cfr. 2 Petr. 3:9.

3. Hoe ver kan men gaan in het weigeren te luisteren naar de eis tot bekering? — Luc. 16:30-31.

4. Wat gebeurt er met hen, die zich niet bekeren? — Matth. 11:22; 18:3; Marc. 4:12.

5. Welk gevaar loopt degene, die zich niet bekeert, reeds in dit leven? Luc. 13:3, 5

6. Waarom moet men zich bekeren? — Hebr. 6:1.

7. Wat wordt door bekering geschonken? — Hand. 11:18.

8. Hoe wordt bekering gewrocht? — Hand. 5:31

a) prediking van Christus )

b) de hand des Heren moet met de prediker zijn ) Hand. 11:20-21

c) geloof. )

9. Welke is bijbelse volgorde in de bekering?

a) berouw — Hand. 26:20; 2 Cor. 7:9

b) bekering tot God — Hand. 20:21; 26:20

c) geloof het Evangelie, d.i. geloof in Christus. Marc. 1:15, Hand. 20:21

d) vruchten der bekering waardig — Matth. 3:8

11. Wat gebeurt er bij de bekering? — Luc. 15:7; 15:10.

11. Wat gebeurt er bij bekering? — Luc. 15:7; 15:10.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 1960

In de Rechte Straat | 22 Pagina's

BEKERING

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 1960

In de Rechte Straat | 22 Pagina's