Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GENADE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GENADE

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Br. Rodriguez schreef een werkstuk over de genade voor de Reformatorische Bijbelschool in Zeist. Wij dachten dat deze studie waardevol is voor publikatie in ons blad. Francisco gebruikt de NBG. Hij had als Spanjaard veel moeite met het oude Nederlands van de S.V. Maar onze lezers kunnen zelf de teksten in de S.V. naslaan.

Oude Testament:

1. = genade, gunst, welwillendheid

2. = genade, goedertierenheid

3. = genade, barmhartigheid

In het O.T. staat het woord „genade" in relatie met het woord gunst, welwillendheid, goedertierenheid en barmhartigheid.

In dit verband is er geen definitie van het woord genade te geven. Het intellektueel begrip van genade berust niet op abstrakte kennis, maar in de relatie tussen heil Gods en de mens.

Het Joodse volk van de Bijbel kent geen intellektueel begrip van God, het Joodse volk kent God in Zijn heil. En zo is het heil Gods de genade Gods.

En het heil Gods is een manifestatie van God in Zijn barmhartigheid, goedertierenheid, gunst, welwillendheid en liefde = een manifestatie van de genade Gods.

Enkele voorbeelden van het heil of de genade Gods in het Oude Testament:

Gen. 6:8 Maar Noach vond genade in de ogen des Heeren

Gen. 18:13 Abraham: Mijn Heer, indien ik uw genegenheid gewonnen heb, ga dan niet aan uw knecht voorbij

Ex. 33:13 Mozes: Indien ik genade in uw ogen gevonden heb maak mij toch uw wegen bekend

Jes. 63:9 In Zijn liefde en in Zijn mededogen heeft Hij zelf hen verlost

Zach. 12:10 Ik zal over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem uitgieten de Geest der genade en der gebeden

Hos. 14:5 Ik zal hun afkerigheid genezen, Ik zal vrijwillig liefhebben, want Mijn toorn keert zich van hen af

Gen. 19:19 Ex. 3:21 11:3 12:36 33:13

Rich. 6:17 2 Sam. 5:25 Jes. 27:11 Jer. 6:13

31:2 Dan. 1:9 Ps. 77:8-9 26:3 44:3

GENADE is ook een manifestatie van de Naam des Heeren:

Ex. 34:6 Heere Heere God, barmhartig en genadig, lankmoedig en groot van goedertierenheid en trouw

Jona 4:2 Want ik wist dat Gij een genadig en barmhartig God zijt, lankmoedig groot van goedertierenheid en berouw hebbend over het kwaad Ps. 103:8

Nieuwe Testament:

charis: welwillendheid, goedheid, edelmoedigheid, vrijgevigheid, toegeeflijkheid, gunst, weldaad.

Evenals het Joodse volk geen intellektueel begrip van het woord genade kent, zo heeft het woord in het N.T. ook geen abstrakte betekenis.

Joh. 3:16 In het N.T. kennen wij de genade Gods in een konkreet feit: Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe

De genade Gods is de liefde van de Vader in Zijn Zoon en is ook het eeuwige leven in Hem.

Jezus Christus is genade voor ons. In en door Hem manifesteert de Vader Zijn goedheid, goedertierenheid, welwillendheid

Joh. 1:16 Barmhartigheid, gunst: dat is zijn genade voor ons. Immers uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen zelfs genade op genade

Hand. 15:11 Maar door de genade van de Heere Jezus geloven wij behouden te worden

Rom. 3:23-24 Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, en worden om niet gerechtvaardigd uit Zijn genade, door de verlossing in Jezus Christus

2 Kor. 8:9 Gij kent immers de genade van onze Heere Jezus dat Hij om uwentwil arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat gij door Zijn armoede rijk zou worden

2 Tim. 1:9-10 Die ons behouden heeft en geroepen met een heilige roeping niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons in Christus Jezus gegeven is vóór eeuwige tijden, doch die nu geopenbaard is door de verschijning van onze Heiland, Christus Jezus, die de dood van zijn kracht heeft beroofd en onvergankelijk leven aan het licht heeft gebracht door het Evangelie

Jezus Christus heeft de volheid van de genade

Mat. 17:5b Een stem uit de hemel zeide: Deze is Mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb: hoort naar Hem

Luk. 3:22 In het welbehagen van de Vadef in Zijn Zoon worden wij behouden, gerechtvaardigd, met andere woorden uit de genade van de Heere Jezus Christus.

PAULUS ZEGT:

dat de genade ons in Christus gegeven is en geopenbaard is door de verschijning van onze Heiland, die de dood van Zijn kracht heeft beroofd en onvergankelijk leven aan het licht heeft gebracht = dat feit in Jezus noemen wij genade;

en wij kennen de genade in het feit dat Hij arm is geworden, terwijl Hij rijk was opdat wij door Zijn armoede rijk zullen worden

Ef. 1:6-7 De genade waarmee Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde.

En in Hem hebben wij de verlossing door Zijn bloed, de vergeving van de overtredingen, naar de rijkdom Zijner genade.

Ef. 2:4-5 God echter Die rijk is aan erbarming, heeft om Zijn grote liefde, waarmee Hij ons heeft liefgehad ons, hoewel wij dood waren door de overtredingen, mede levend gemaakt met Christus, door genade zijt gij behouden.

Ef. 4:7 Maar aan een ieder onzer afzonderlijk is de genade gegeven, naar de mate, waarin Christus haar schenkt

De genade is hier een manifestatie van de grote liefde Gods in de Geliefde in Wie wij begenadigd zijn en de verlossing door Zijn bloed en de vergeving van de overtredingen hebben.

Kunnen wij de genade Gods zien, luisteren en kennen?

Wij lezen in Hand. 11:23: toen deze aankwam en de genade Gods zag, verheugde hij zich, wekte allen op om naar het voornemen van hun hart de Heere trouw te blijven.

En wat had Barnabas gezien? De hand des Heeren was met hen, en een groot aantal kwam tot het geloof en bekeerde zich tot de Heere. De schrijver van de Hand. noemt genade = kwam tot het geloof en bekeerde zich tot de Heere.

Sedert de dag die jullie gehoord hebt en gekend hebt de genade Gods in waarheid (Kol. 1:6b).

De mens kan luisteren welke is de genade Gods door het Evangelie en deze genade kennen door het geloof.

Rom. 5:1-2 Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heere Jezus Christus, door wie wij ook de toegang hebben verkregen in het geloof tot deze genade

En de genade voor ons is JEZUS CHRISTUS

1 Kor. 1:30 En Jezus Christus is voor ons: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 1978

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

GENADE

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 1978

In de Rechte Straat | 32 Pagina's