Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zweeft de ziel van het ongedoopte kind?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zweeft de ziel van het ongedoopte kind?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Brieven uit C hili:

Elke week heb ik in Rengo een rac/io-uitzenc/ing, waarop veel mensen reageren. Graag zou ik daarom voldoende boeken en brochures van u ontvangen om hen toe te zenden. Hierbij ingesloten een brief van een r.-k. moeder. Zoudt u daarop willen antwoorden? Ik zorg er dan wel voor dat uw antwoord haar bereikt. Hartelijk dank bij voorbaat.

San fernando Ds. Paul Ramirez Poblete

Geachte ds. Poblete,

Ik ben moeder van vier dochters. En nu is een tweeling, een jongen en een meisje, te vroeg geboren en ze zijn alle twee meteen bij de geboorte gestorven. Ik heb sindsdien - het is een maand geleden gebeurd - zulk een enorm verdriet dal ik er maar niet over heen kan komen.

De reden van dit verdriet is natuurlijk allereerst het verlies van deze tweeling, maar vooral ook het volgende.

Toen ik in het ziekenhuis lag, k wam de moeder-overste aan mijn bed zitten om mij, zoals ze zei, te troosten. Maar die 'troost' was verschrikkelijk.

7.e beweerde dat mijn twee kinderen niet in de hemel zijn. maar ergens in de lucht blijven zweven en nergens rust vinden, omdat de moeder-overste er niet in was geslaagd ze te dopen, voordat ze stierven.

Zoudt u mij willen antwoorden: - want ik lijd vreselijk onder die gedachte - Is het waar dat mijn kleine kinderen aldus in de lucht rondzwerven en dat ze nooit een plaats van rust zullen vinden om er deel te hebben aan het eeuwige leven.' Ik voel mijzelf als een verdwaald schaap en ik zou zo graag de liefde van Godin mijn hart ervaren. Maar ik voel niet de kracht in mij om neer te knielen en om te bidden. Daarom vraag ik u: Bid voor mij.

Ik antwoordde haar:

Beste mevrouw en moeder,

Ds. Pohlete zond mij een copie van uw brief met het verzoek u te schrijven. Graag wil ik dat doen vanuit het verre Nederland.

Uw verdriet om het verlies van uw kinderen kan ik mij indenken. Wij hebben ook een kind verloren, toen het 20 maanden oud was. Een onvoorstelbaar verdriet is dat. Wij hadden haar de mooie Latijnse namen gegeven: Desiderata Gloria Ventura. Dat betekent: "het verlangen naar de komende heerlijkheid". We hebben op haar graf laten beitelen: "Ook wij verlangen naar de komende heerlijkheid".

Wat nu het verhaal van de moeder-overste betreft, ofwel kent zij niet de leer van de R.-K. Kerk, ofwel hebt u haar verkeerd begrepen.

Die leer is nl.: 1. Ongedoopte kinderen komen niet in de hemel, dwz. ze mogen God niet rechtstreeks aanschouwen van aangezicht tot aangezicht. 2. Ze zijn echter ook niet ongelukkig. Ze komen terecht in een natuurlijke gelukstoestand, een soort aards paradijs, maar zonder de rechtstreekse kennis van God. Ze kunnen daar God alleen maar kennen door redeneringen, door vanuit het geschapene op te klimmen tot de Schepper. Ze zien dus slechts de voetstappen van God, maar nooit Hemzelf. Men noemt die natuurlijke gelukstoestand van de ongedoopte kinderen de 'limbus infantium'.

Maar deze leer is op geen enkele wijze in de Bijbel terug te vinden. Ze is een verzinsel van de r.-k. priesters.

De Bijbel verkondigt ons een God van het genadeverbond. Dat heilige Verbond van Gods barmhartige liefde in Christus heeft Hij voorzegd in het paradijs in de zogenaamde moederbelofte (Gen. 3:15). Hij heeft het later aan Abraham en zijn zaad, zijn nakomelingen, bevestigd en tenslotte bezegeld in het bloed van Zijn Zoon. waardoor deze Verbondsbelofte voorgoed rechtsgeldigheid kreeg.

De Verbondsbelofte gaat dus vanuit de gelovige ouders over op de kinderen en kindskinderen, tot in het verre nageslacht.

Op grond daarvan mogen gelovige ouders leven uit de vertroosting dat de Heere hun vroeg-gestorven kinderen in Zijn genade heeft aangenomen en ze heeft toegelaten tot Zijn eeuwige heerlijkheid.

Die vertroosting zult u echter alleen kunnen ervaren, wanneer uzelf tot persoonlijk geloof in Christus bent gekomen. Dan gaat u de volle liefde Gods in Christus zien. Dan zult u zich steeds meer gaan verdiepen in de Bijbel, het Woord van God. En dan gaat u daarin steeds duidelijker de gouden lijnen van Gods genadeverbond zien. Dan zult u voor uzelf en voor uw gestorven kinderen de zekerheid ontvangen dat zij nu reeds genieten van de komende heerlijkheid en dat u die zaligheid straks zult ontvangen.

Met ds. Poblete bid ik voor u. opdat u weldra de vreugde vandegeloofsovergave aan Christus, de Zaligmaker voor verloren zondaars, deelachtig zult worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1986

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Zweeft de ziel van het ongedoopte kind?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1986

In de Rechte Straat | 32 Pagina's