Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EÉN GEEST… MET DE HEERE!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EÉN GEEST… MET DE HEERE!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Maar wie de Heere aanhangt, is één geest (met Hem)" (1 Kor. 6:17). Eerst iets over het Griekse woord dat door de SV terecht wordt vertaald met 'aanhangen'. Het Griekse werkwoord 'kollaoo' komt van 'kolla' = lijm, vandaar: iets aan elkaar lijmen, samenvoegen, verbinden. Als het passief gebruikt wordt zoals in deze tekst, dan: aanhangen, aankleven, zich hechten aan.

Het wordt ook gebruikt in v. 16: "Of weet gij niet dat wie de hoer aanhangt, één lichaam (met haar) is?".

Wie zich door het geloof aan de Heere hecht, wordt dus één geest met Hem. Het is geweldig wat Paulus hier verkondigt. Even konkreet als iemand één lichaam wordt met de vrouw aan wie hij zich sexueel overgeeft, even konkreet worden wij één geest met de Heere, wanneer wij ons door het geloof aan Hem overgeven.

Wat een vertroosting! Wat een verheffing! We worden door de Heilige Geest van Jezus Christus één met onze Heiland, want het is die Geest, die de eenheid van ons met Christus door het geloof heeft bewerkt. We zijn dan door de Heilige Geest één geest met onze Zaligmaker.

Uit heel de Bijbel blijkt echter dat wij in die eenheid groeien kunnen en mogen, uit de kracht van omhoog, die de Geest ons schenkt (Hand. 1:8).

De groei in het zich hechten aan Christus neemt gelijke tred met de onthechting van onszelf.

De Heere heeft gezegd: "Niemand kan twee heren dienen, want of hij zal de ene haten en de andere liefhebben, of hij zal de ene aanhangen en de andere verachten" (Mt. 6:24).

De ene Heere is Jezus Christus; de andere heer is ons 'vlees', onze zondige begeerte.

Wij worden telkens voor een keuze gesteld wie we willen dienen. Vinden we diep in ons hart, dat het eigenlijk veel zinvoller is om ons uit te leven in onze driften - laten we losbandig genieten, want morgen zijn we allemaal dood! - dan is er daar in diezelfde diepte van onze ziel een verachten van de Heere, die dit niet wil, en zelfs een haten van Hem (hoewel we ons daar wellicht niet van bewust zijn). Maar hebben wij ons in die diepte helemaal aan Christus overgegeven, dan is er in diezelfde diepte een verachten en een haten van de zondige begeerte. Die zien we dan als een sta-in-de-weg om ons geheel en al aan Christus over te geven. We zien die begeerte dan als een vervelende vlieg, die telkens onze aandacht vraagt en die we voortdurend van ons wegslaan, maar die toch steeds weer terugkomt. En het meest vervelende is dat die 'vlieg' niet slechts van buiten ons lastig valt, maar instemming vindt binnen in ons. Daarom voelen we er ons ook schuldig onder en verootmoedigen ons erover.

Maar naar de mate dat wij in de kracht van de Geest steeds bewuster nee zeggen tegen de verlokking van het 'vlees' in ons, des te bewuster zeggen we in diezelfde kracht ja tegen de Heere Jezus.

En dat zou ik u, lezer(es), willen aanraden. Laat even vluchtig uw gedachten gaan over al die slechte neigingen in u en zeg er met alle beslistheid nee tegen. En keer u tegelijkertijd naar die éne Heere aan Wie u zich eens klaar-bewust hebt overgegeven, toen de Heilige Geest u de liefde en de heerlijkheid van Christus liet zien. En hecht u helemaal aan Hem. Hang Hem aan met uw ganse hart en met uw serene wil.

Dan wordt u steeds zuiverder één geest met Hem. En dat is zulk een verrukkelijke ervaring dat elke genieting van het 'vlees' in vergelijking daarmee volkomen in het niet zinkt.

Dan neemt de Heilige Geest u in Zich op. Hij draagt u mee naar Christus. Daar versmelt uw geest met de Geest van Jezus Christus.

"Versmelt"? Tot op zekere hoogte. Want nooit gaat het besef van u weg van de oneindige afstand tussen u en deze Zoon van God, de afstand tussen u, het schepsel en de onreine zondaar, en Christus, de Schepper en de reine, rechtvaardige Mens. Integendeel, tegelijk met het één geest worden met Christus, verdiept zich het besef van de afstand. Maar die oneindige afstand wordt overbrugd door de oneindige zoen-verdiensten van Christus.

Trek u dus even terug in het stilste plekje van uw ziel, daar waar u alleen bent met uw pure wil. Adem dan door het geloof de Adem Gods, de beloofde Heilige Geest, naar u toe. En zeg het door die Geest: Christus, mijn Heere, U alleen en niemand en niets anders wil ik dienen. Word één geest met Hem!

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 december 1986

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

EÉN GEEST… MET DE HEERE!

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 december 1986

In de Rechte Straat | 32 Pagina's