Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Drinken uit de eigen bron

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Drinken uit de eigen bron

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In dit boek (Uitg. Kok-Kampen, 170 blz. f29,90) tekent de bekende bevrijdingstheoloog Gustavo Gutiérrez, in aansluiting aan een uitspraak van de r.-k. bisschoppenconferentie van Medellin, de werkelijkheid van Latijns Amerika als "geïnstitutionaliseerd geweld" (p. 14).

"De armoede in Latijns-Amerika betekent dood. Dood, veroorzaakt door honger en ziekte of door repressieve methodes van hen die hun voorrechten in gevaar zien komen door iedere poging tot bevrijding van de onderdrukten" (14).

Volgens G. is er iets nieuws aan het groeien onder de armen van dit sub-continent:

onderlinge saamhorigheid (solidariteit) en gebed. "Ieder die in contact staat met de basisgemeenten binnen de kerk, kan getuigen dat er vandaag de dag veel en indringend en vanuit de echte hoop wordt gebeden in Latijns-Amerika" (26).

"En tegelijk ook, als iets dat resulteert uit de combinatie van die twee, een tijd van martelaarschap. Er zijn er velen die hun leven, metterdaad totterdood, hebben gewijd aan het getuigenis omtrent het bestaan van de arme" (27).

Gutiérrez heeft ook een paragraaf over "Alles is genade" (115-118). Hij zegt daarin

mooie dingen zoals: "De ervaring en het besef van de gratuïteit van de liefde van God zijn de eerste en centrale punten in het christelijke leven. 'God heeft eerst liefgehad'(1 Joh. 4:19). Alles gaat daarvan uit. Die gave is in de oorsprong van ons bestaan en kenmerkt ons leven. Wij zijn gemaakt voor de liefde en om lief te hebben".

En toch mis ik er het wezenlijke in van het reformatorische belijden nl. de bijbelse leer van de toerekening van de gerechtigheid van Christus langs de weg van geloof alleen.

Dit boek is, hoewel behoorlijk zwaar van inhoud, uitermate boeiend, omdat het laat zien dat leven als christen, met als konsekwentie de radikale liefde voor de arme, in Latijns-Amerika de bereidheid tot martelaarschap inhoudt, d.i. de bereidheid om het risico te aanvaarden vermoord te worden, omdat je opkomt voor de sociale rechtvaardigheid, het recht van de arme op zoveel aandeel in de zegeningen van Gods schepping dat hij daardoor een menswaardig bestaan kan lijden.

WAT GEI.OOFT GE VAN DE KERK?

door ds. L.H. Oosten (uitg. de Banier - Utrecht, 109 blz.). Bevat veel waardevolle opmerkingen over het wezen van de kerk en het belang van een regelmatige kerkgang, echter te veel om uit te citeren.

FREDERICUS RAGSTAT A WEILLE

door J. Haitsma. Het verhaal van de bekering van deze rabbijn van Kleef (1648-1729), die predikant werd in de Ned. Herv. Kerk, vooral gebaseerd op de door ds. Ragstat zelfgeschreven stukken.

Uitg. Groen - Leiden, 87 blz. f 18,50.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1990

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Drinken uit de eigen bron

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1990

In de Rechte Straat | 32 Pagina's