Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Herdenkingsdienst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Herdenkingsdienst

Toespraak ds. R.A. Grisnigt, voorzitter IRS

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geachte comitéleden van de jubilerende comités den Haag, Gouda en Leiden, vrienden van de Stichting In de Rechte Straat, belangstellenden!

Vandaag een dag om te gedenken! Want 25 jaar heeft u dit mooie werk mogen doen. Dit heerlijke werk, dat u steun mocht geven om rooms-katholieken, priesters, kloosterlingen, maar ook gewone parochianen in contact te brengen met het Evangelie van Gods vrije genade!

Maar ook en vooral is het vandaag de dag, dat u mag stilstaan bij het werk van Hem, Die de Getrouwe bleek en zondaren zalig maakt!

Gedenken van Zijn wonderen is een goede zaak. Een goede zaak omdat de Schrift ons daarin voorgaat. De dichter van Psalm 77 wekt zichzelf ook op om te gedenken:

"Ik zal de daden des Heeren gedenken; ja ik zal gedenken Uw wonderen van ouds her."

Hij wekt zichzelf daartoe op in een ogenblik van moedeloosheid. Vroeger kende hij betere tijden.

Zo kunnen ook wij wel eens omzien naar vroeger. Vroeger was er een klankbodem voor het werk in onze gekerstende samenleving. Velen zagen in Rome nog een kerk die stond in de dwaling. Men verstond in breder kring in de kerken de oproep en opdracht om, óók daar het Evangelie van vrije genade te verkondigen, want Rome dwaalde. Vandaag, in een tijd van breed oecumenisme, stuiten we niet zelden op onbegrip, óók in de kerken van de Reformatie! Dit maakt soms moedeloos! Maar laten we letten op de houding van de psalmdichter Asaf! Oók hij kent de aanvechting, maar temidden van die aanvechting roept hij uit: "Heeft God vergeten genadig te zijn? Heeft Hij Zijn barmhartigheden door toorn toegesloten?"

Nee, dat is immers onmogelijk? De tijden zijn wel veranderd, maar God verandert niet! In voor- en tegenspoed is de Heere Dezelfde.

Wie is die God, Die Dezelfde blijft? Vrienden van "In de Rechte Straat", wij mogen Hem met Asaf kennen uit Zijn daden. Uit Zijn wonderwerken!

Daarop ziende, valt er heel wat te overdenken. Let eens met Asaf op Zijn wonderen van ouds! Dan is er meer te zien, dan 25 jaar comité werk. Dan mogen we ontdekken, dat God Zijn sterkte bekend heeft gemaakt onder de volkeren. Hoe dan?

Vrienden, vooral in de historie van Zijn volk Israël. Asaf zegt: "Gij hebt Uw sterkte bekend gemaakt onder de volkeren; Gij hebt Uw volk door Uw arm verlost". Bij uitstek in de verlossing van Israël heeft God de aandacht der wereld op Zich gevestigd. Tijdens dat cruciale moment in Israëls geschiedenis, het moment van de Uittocht, de Exodus!

"De wateren zagen U, o God! de wateren zagen U, zij beefden; ook de afgronden waren beroerd…"

Ja, de wateren van de zee weken voor Israël. Droogvoets trok het volk door de zee. Weer later geschiedde hetzelfde bij de Jordaan. De wateren stonden als een muur!

"De dikke wolken goten water uit; de bovenste wolken gaven geluid; ook gingen Uw peilen daarhenen…"

Denkt de dichter aan de tien plagen in Egypte? Aan hagel en onweer? Hoe het zij, de schepping gehoorzaamde haar Schepper!

"Uw weg was in de zee, en Uw pad in grote wateren, en Uw voetstappen werden niet bekend…"

Israëls geschiedenis werd geschreven door Gods vinger.

De nood was hoog. Uitzicht was er niet. En toch was er uitkomst! Het wonder Gods!

De Catechismus vraagt: "Is er nog een weg?" De benauwde ziel, die geconfronteerd wordt met haar schuld, vraagt: "Is er nog een weg?" Uw hart vraagt: "Is er nog een weg?"

Een comitélid vraagt: "Is er nog een weg, vandaag, om rooms-katholieken werkelijk met het Evangelie te bereiken?" Is er nog een weg om protestanten werkelijk warm voor dit werk te krijgen? We stuiten op zoveel onbegrip!

Ja, door het water heen! Dat wil zeggen: Waar u geen mogelijkheden meer ziet zitten! Daar is een weg! Gods weg!

Door het water! Waarin wij verdrinken. Waar een mens omkomt in eigen kracht! Een weg door de dood!

Is er nog een weg? Een weg om aan Zijn verdiende straf te ontkomen? Is er nog een weg om al onze gebreken, ook van 25 jaar comitéwerk! - te verzoenen?

Onmogelijk, zo moeten we ziende op onszelf vaststellen! Het was alles schuld! En de Heere is recht!

Maar, gedenk dan deze avond eens aan Gods wonderen van ouds! Zie eens om naar Zijn gangen met Zijn volk van ouds!

Denk eens aan de Uittocht! Dan moet uw en mijn ziel vaststellen: "Uw weg was in de zee!" Waar ik dreigde om te komen, baande de Heere een weg!

Het is waar wat de dichter van Psalm 84 zingt: "Welzalig hij, die al zijn kracht en hulp alleen van U verwacht, die kiest de welgebaande wegen!"

Welgebaande wegen… Mag u dat vanavond met ons samen niet met grote dankbaarheid vaststellen na vijfentwintig jaar? Gebaande wegen!

Iemand zegt: Een gebaande weg, óók voor mij?

Iemand zegt: Maar dan toch niet voor mij! Mijn schuld is te groot!

Dan wijs ik u nu op Christus! U weet toch wat Hij zegt? "Ik ben de Weg!" Dè Weg!

De Weg tot God! De Weg voor uw schuldige ziel om met God in het reine te komen.

Ik ben de Weg tot uw verzoening in Mijn lijden en sterven. Ik ben Uw verzoening! Ik ben Uw gerechtigheid! Ik ben voor uw ziel het Leven! Door het onmogelijke heen!

Het water van de zee? Geen doorkomen aan! Het water van mijn schuld staat tot de lippen! Wat is mijn leven tot nu toe geweest? Wat was ons comitéwerk tot nu toe? Waar was soms het enthousiasme? Wat waren we soms moe en moedeloos! Wat deden we het soms verkeerd!

Doch: Zijn weg is door de zee! Ja, maar deze zee gaat te hoog! Geen nood: "Zijn pad is in grote wateren!" De zee valt droog, waar Hij Zijn voetstap zet. Wanneer Hij uw hart binnentreedt door Zijn Woord en Geest en aan uw ziel die Christus gaat bekend maken. Dan vallen uw zonden in het niet!

Er is een weg voor uw ziel ter ontkoming! Als Hij spreekt, dan wordt het droge gezien! En Hij baant die weg juist dan, wanneer u moet zeggen: Ik zie geen weg! Wanneer wij aan het eind van ons kunnen zijn. Wanneer u met het uwe aan uw eind gekomen bent. Als ons werken ophoudt, gaat God met Zijn werk beginnen! Zijn wonderwerken!

Toen een weg door de zee, nu een Weg in Christus! En de ervaring van Zijn volk is toen en nu: "Hij leidt Zijn volk als een kudde!"

Hij is de Goede Herder. Hij, Gods Zoon, Die Zijn leven heeft gesteld voor de schapen.

In Hem ligt de Weg gebaand! Voor comitéleden van "In de Rechte Straat". Voor zondaren!

"Welzalig, HEER die op U bouwt, En zich geheel aan U vertrouwt!"

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 1991

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Herdenkingsdienst

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 1991

In de Rechte Straat | 32 Pagina's