Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BEROUW

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BEROUW

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Gezegend zijl Gij, o Heere, die er behagen in schept, wanneer een mens berouw heeft" (uit de Siddur, het dagelijkse gebedenboek van de Joden).

Berouw is een wezenlijk element van elke waarachtige bekering. Berouw is de erkenning: ik ben verkeerd geweest; ik had dat nooit mogen doen; ik heb er heel erg spijt van, want ik had dit God nooit mogen aandoen. God Die altijd zó goed voor mij is geweest". Berouw is zelfaanklacht in en vanuit liefde, verbrokenheid des harten.

Berouw komt voort uit een persoonlijke ontmoeting met de levende Heere. Nadat Job tegen God had gerebelleerd en Hij hem verschijnt, zegt Job: "Met het gehoor van het oor heb ik U gehoord; maar nu ziet mijn oog U. Daarom verfoei ik (mij) en ik heb berouw in stof en as" (Job 42:5,6).

"Het Hebreeuwse woord voor 'berouw' teshuvah betekent 'omkeren'. Daarmee is bedoeld een innerlijke verandering van het hart, waardoor een zondaar zich afkeert van zijn zonde en zich heenkeert naar God", aldus ds. Chuck Cohen in "King of Kings Assembly, een blad dat in Jeruzalem verschijnt.

Arthur W. Pink schrijft in zijn brochure 'Repentance': "Berouw is een bovennatuurlijke en innerlijke openbaring van God, waardoor ik vanuit Zijn licht een diep zicht krijg op wat ik ben. Het is de erkenning van het voornaamste waarover ik mij moet schamen, namelijk dat ik zo ellendig ben tekort gekomen in mijn plicht God te geven waar Hij recht op heeft. Pas als we er ons bewust van zijn geworden dat niets anders dan de dood van de Zoon van God nodig was om onze schuld te vereffenen, hebben we echt berouw. Berouw is dus aan de kant van God gaan staan en vanuit Hem mijzelf aanklagen".

Ds. Cohen schrijft dat velen er zelfs nooit aan gedacht hebben dat zo iets als berouw nodig is. Maar de Bijbel zegt: "De goddeloze verlate zijn weg en de ongerechtige man zijn gedachten en hij bekere zich tot de Heere, zo zal Hij Zich over hem ontfermen, en tot onze God, want Hij vergeeft menigvuldig" (Jes. 55:7).

Hij beklemtoont dat het berouw niet een voorwaarde is voor onze verlossing, maar de grond ervan en hij citeert: "Ik delg uw overtredingen uit als een nevel en uw zonden als een wolk; keer weer tot Mij, want Ik heb u verlost" (Jes. 44:22).

Bekering en berouw zijn de kern van de aankondiging van Gods komende Koninkrijk, waarmee de Evangeliën beginnen: "Het Koninkrijk Gods is nabij gekomen; bekeert u en gelooft het Evangelie" (Markus 1:15). Inkeer in berouw is dus de bron van de vreugde van het Koninkrijk.

Waarom willen velen maar niet tot dit bijbelse berouw komen? Vanwege hun hoogmoed. Wanneer jeje hoofd buigt en met je hart voor God je schuld uitspreekt en uitschreit, is dat een zelfvernedering, een afkomen van de hoge troon, waarop je je eigen 'ik' geplaatst had.

De maand Elul (dit jaar van 11 aug. tot 8 sept.) heeft van de rabbijnen de naam gekregen "maand van het berouw". In vele synagogen van de wereld wordt in die maand gebeden om de kostbaarste gift van God: het berouw.

Jezus zegt van de zondares, die Zijn voeten zalfde, dat haar liefde voor Hem voortkwam uit haar bewustzijn dat de Heere haar heel veel vergeven had. En Hij voegt eraan toe: "Maar wie weinig vergeven wordt, die heeft weinig lief" (Lukas 7:47).

Is dat misschien de reden waarom er zo weinig christenen in Nederland in vuur en vlam staan voor de Heere, omdat ze menen dat de Heere hen maar weinig heeft te vergeven?

Echt berouw is er verdrietig om zijn, dat ik mijn Vader Die ik liefheb uit de grond van mijn hart, door mijn zonde beledigd heb.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 1991

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

BEROUW

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 1991

In de Rechte Straat | 32 Pagina's