Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET DOET JE WAT…

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET DOET JE WAT…

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jazeker, het doet je wat wanneer je moet vaststellen dat de roomse Maria als de'Koningin van de Vrede'straten en pleinen siert, een valse vrede aanprijst, mensen bedriegt door heil en zegen te beloven, die zij niet geven kàan.

Wij hebben het zelf meegemaakt in Arnhem op woensdag 23 oktober, toen daar de 'Mariale Informatiewagen' haar 'apostolaat' kwam uitstallen.

Het doet je wat wanneer je moet toezien hoe vele, vele mensen uit de gulle handen van de mariale dienaars gebedsprentjes en maria-kaarten ontvangen samen met de zgn. 'wonderdadige medaille'. Die medaille moet dan het liefst aan een kettinkje om de hals worden gedragen. Waarschijnlijk heeft het dan meer effect… Immers, bij de verschijning aan Catharina Labouré in 1830 zou Maria hebben gezegd:

"Dit is het symbool van de genaden die ik geef aan hen, die er mij om vragen. Laat een medaille slaan volgens dit model; allen die ze dragen, zullen grote genaden ontvangen, vooral als zij ze om de hals dragen; voor hen die ze met vertrouwen dragen, zullen de genaden overvloedig zijn".

Wordt hierin niet de grens naar het bijgeloof overschreden?

Heil en troost worden verwacht van iemand die niet helen kàn en niet troosten kan! Deze genade kan alléén de Heere ons geven in Christus Jezus! Zo krachtig wordt dit uitgesproken in de Bijbel!

"En onze Heere Jezus Christus Zelf, en onze God en Vader, Die ons heeft liefgehad, en gegeven heeft een eeuwige vertroosting en goede hoop in genade, vertrooste uw harten, en versterke u in alle goed woord en werk" (2 Thess. 2:16-17).

Ziekelijk

Het doet je wat wanneer je in het centrum van de mariale wagen moet aankijken tegen een gipsen beeld van de madonna. Niet het Woord, niet het Kruis, maar het schepsel wordt geroemd!

Het lijkt een ziekelijke zaak, die hele mariale cultus! Heidens en demonisch! De boodschap der zgn. verschijningen lijkt belangrijker dan het Woord van God! Het hart van de 'Onbevlekte' lijkt wel stralender te lichten dan het, door de zonde doorboorde en bloedende, hart van onze Heere Jezus Christus! In Hem hebben wij de verlossing door Zijn Bloed! Niet door Maria! Niet door genaden, die zij, op grond van haar zo begeerde voorspraak, zou kunnen verkrijgen. Ja, zo wordt het wel door Rome geleerd. Het wordt de mensen op het hart gebonden om het grootste vertrouwen te stellen in Maria.

Bedrog

De bedienaars van de mariale tent delen ze gretig uit: de gekleurde bidprentjes waarop geschreven staat: " Wij hebben het grootste vertrouwen in uw voorspraak.

U kunt van uw Zoon alles verkrijgen wat goed voor ons is. Wij danken u, dat u ons daaraan herinnert, door de medaille, waarop onze verlossing is afgebeeld".

Wel, beste lezer, bekijk maar eens rustig die fameuze medaille. Dit zou dan uw verlossing moeten voorstellen! Arme mens, die op zoiets zijn vertrouwen stelt en van deze heidense rommel zijn heil verwacht!

Zelfs Grignon de Montfort, die toch een bijzondere verering voor Maria koesterde (met wiens leer ik zeker niet kan instemmen!), had op dergelijke praktijken scherpe kritiek. In zijn 'Verhandeling over de ware godsvrucht tot de H. Maagd'schrijft hij:

"Niets is in de christenheid zo zondig als dit bedrog des duivels. Het is een angstwekkende heiligschennis".

Inderdaad, het is gewoonweg een vorm van fetisjisme!

Leugenprofeten

Het doet je wat als je de velen, die rond die wagen zijn samengekomen, hoort bidden tot Maria: "Wees gegroet Maria, vol van genade… bid voor ons, arme zondaars, nu en in het uur van onze dood".

Bidden tot iemand die niet horen kan, die niet verhoren kan…

O wat een troosteloos bedrijf! Godsvrucht tot Maria verlost niet en redt niet van de zonde. Maria zelfheeft haar redding verwacht van haar Zoon Jezus Christus. Hij is in de wereld gekomen om zondaren zalig te maken (1 Tim. 1:15)!

Waar haalt Rome toch het lef vandaan om te beweren dat de eer aan Maria gebracht, geen afbreuk zou doen aan het middelaarschap van Jezus Christus!? In het 'Weesgegroet', het gebed dat de r.-k. mens tesamen met de moedermelk heeft ingedronken, wordt rechtstreeks Maria aangeroepen als de toevlucht voor de zondaren. Christus wordt niet genoemd!

Zelfs in het uur van de dood wordt op Maria's voorspraak beroep gedaan! O mens, die met Maria in het hart de eeuwigheid ingaat…

Weet Rome dan niet van hetgeen geschreven staat in Rom. 8?

Mijn geest jubelt wanneer ik deze woorden lees en ze diep in mijn hart mag koesteren: "Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het Die rechtvaardigt. Wie is het die verdoemt? Christus is het Die gestorven is; ja, wat meer is. Die ook opgewekt is, Die ook ter rechterhand Gods is, Die ook voor ons bidt." (Rom. 8:33-34).

Dat is waarheid! En wat de r.-k. stichting 'Koningin van de Vrede' leert, is leugen. Haar dienaren zijn leugenprofeten. Zij misleiden het volk!

"O Mijn volk, (zo spreekt de Heere) die u leiden, verleiden u en de weg uwer paden slokken zij in"(Jes. 3:12).

Zoek de Heere!

Het doet je wat wanneer je een vrouw, met het rozenhoedje in de hand, hoort beweren: "Ik heb het licht gezien, mijnheer, en van Maria heb ik de gave van genezing ontvangen. Daarom ben ik hier uit dankbaarheid en om haar kracht te vragen om anderen te kunnen troosten en genezen ".

Ik heb haar een folder 'Rechtuit' in de handen gedrukt, waarin de Bijbelse Maria wordt belicht en haar gesmeekt het Aangezicht des Heeren te zoeken. Een man aan de andere kant van de mariale wagen, die al een heel tijdje stond toe te kijken, vroeg mij: "Wat voor circus is dat hier? Wie zijn die mensen en wat komen zij hier doen? Nu wordt het wel heel erg. Onbegrijpelijk!"

Met dankbaarheid nam hij onze folder aan en zei: "Gelukkig dat u een bijbels geluid laat horen!"

Roem in de Heere!

Het doet je wat! Gods Naam is hier in het geding!

Zijn eer staat op het spel! Moeten wij dan blijven zwijgen en toekijken? Nergens in de Bijbel kan enige steun gevonden worden voor een 'geloofsvertrouwen' in Maria. Daarom verwerpen wij resoluut alle aanspraken en gedachtenkronkels, die daarop inspelen.

Calvijn zegt: "Indien het menselijk vernuft zich hulpmiddelen zoekt, die Gods Woordons niet verschaft, dan verraadt het duidelijk zijn gebrek aan vertrouwen.

Door de heiligenverering (en Maria-verering) wordt Christus onteerd en beroofd van de titel van enige Middelaar… Hierdoor verduisteren zij de heerlijkheid Zijner geboorte en verijdelen Zijn "(Inst.III,XX,21).

Ja, Calvijn spreekt zelfs van een duivelse onbeschaamdheid van hen, die niet aarzelen op de doden over te dragen, wat God en Christus alleen eigen is. (Inst.III,XX,22).

Het is een noodlottige vergissing te menen dat Maria als een medeverlosseres onmisbaar zou zijn voor de zaligheid.

Hoe duidelijk toch spreekt de Bijbel: "Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid en heiligmaking en verlossing; opdat het zij, gelijk geschreven is: Die roemt, roeme in de Heere" (1 Kor. 1:30-31).

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 1992

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

HET DOET JE WAT…

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 1992

In de Rechte Straat | 32 Pagina's