Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Mat. 12:1-8

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Mat. 12:1-8

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het zopas gelezen gedeelte wordt Zijn grootheid met bijzondere nadruk uitgesproken.

Dit wordt beklemtoond met de woorden: "Maar Ik zeg u".

Het 'meer dan de tempel is hier' kan dan ook op niemand anders betrekking hebben dan op Jezus Christus Zelf! Dit mag hier vooraf duidelijk worden gesteld!

Hoe groot de heiligheid van de tempel ook was, hoe groot de heiligheid van de priester ook was, van veel groter betekenis is Hij in Wie God op een nog veel heerlijker wijze woning heeft gemaakt onder de mensen!

Hoe hoog de eisen van reinheid en heiligheid ook waren voor de hogepriester Aaron en zijn opvolgers, Jezus Christus is DE HOGEPRIESTER: heilig, zonder schuld of smet, gescheiden van de zondaren en boven de hemelen verheven…" (Hebr. 7:26-28).

Jezus Christus is DE Hogepriester, niet zoals de Levitische priesters naar de wet van een vleselijk gebod, zondig en sterfelijk, maar naar de kracht van een onvernietigbaar en onvergankelijk leven.

Hij is priester naar de orde van Melchizedek! Mensen, dat is wat!! Dat is zo rijk en zo ingrijpend voor wie gelooft, dat je er niet meer over kunt zwijgen! Hierin wordt het unieke van Jezus Christus als DE PRIESTER aangewezen.

Wie was die Melchizedek? Het moet een wonderlijk man geweest zijn. We ontmoeten hem in Gen. 14. Hij wordt genoemd 'priester van de Allerhoogste God'l Was dat nu zo ongewoon, zul je vragen? JA! Want hij deed dienst temidden van de goddeloze Kanaanieten, die niets moesten hebben van de Allerhoogste God, maar alles van de Baal verwachtten! Die zich tegoed deden aan allerlei perverse en vleselijke geneugten, verbonden aan hun eredienst. Gemeenschap met dieren maakte deel uit van hun godsdienstig ritueel!

En daar middenin verschijnt, als uit 't niet, Melchizedek, als de priester van de Allerhoogste God! Een éénling temidden van een goddeloze troep! Typisch voor hem was ook dat Hij geen vader en geen moeder had en geen geslachtsregister, zonder begin van dagen of einde des levens (Hebr. 7:1-3). Zo mogen we Jezus kennen, naar de ordening van Melchizedek, als DE Hogepriester in eeuwigheid! Zonder vader naar Zijn mensheid, zonder moeder naar Zijn Godheid, zonder geslachtsregister; geen begin der dagen en geen einde des levens!

Zo en zo alléén kan Jezus Christus de ENIGE en de EEUWIGE Hogepriester zijn, door Wiens offerande volkomen behouden worden wie door Hem tot God gaan! Hij is de ENIGE en de EEUWIGE Priester!

Als zodanig is Hij van eeuwigheid door God aangesteld. De Bijbel stelt het zo duidelijk: "De Heere heeft gezworen en het berouwt Hem niet: Gij zijt priester voor eeuwig, naar de wijze van Melchizedek" (Ps. 110). Mensen, er staat geschreven: "DE HEERE HEEFT HET GEZWOREN!

Beseffen we wat het betekent, dat God bij ede heeft bevestigd dat Jezus Christus enig en eeuwig priester zijn zal?!

In deze woorden wordt elke twijfel omtrent Jezus en de eeuwige Kracht van Zijn priesterlijke bediening op een volstrekte wijze uitgesloten! Onder de hemel is geen andere Naam aan de mensen gegeven waardoor wij behouden moeten worden dan de ene Naam van Jezus! Hij is het! Hij is het Lam! Zoek toch nooit een of ander lam uit eigen stal, waarmee je wilt voorzien in de verzoening met God. Neen! Want er is niets uit eigen stal dat deugt voor God: 't is alles kreupel, doof en blind, vies en vuil. Maar Hij is het LAM GODS, het onbestraffelijke en onbevlekte Lam! (1 Petr. 1:19). Voor ons tot zonde geworden. Hij voor mij! De Heere heeft het gezworen! Is dat niet aangrijpend?

Is het niet aangrijpend dat God zo diep neerbuigt zodat Hij zelfs bij Zichzelf gaat zweren dat Hij in der eeuwigheid niet meer zal zien op uw ongerechtigheid; dat Hij nooit of te nimmer u, die gelooft, aansprakelijk zal stellen voor de zonden en ongerechtigheid in uw leven?'

Hij heeft het gezworen! Opdat wij toch maar zouden geloven dat Zijn priesterlijk werk meer dan genoegzaam is. Het is Goddelijk volmaakt! Meer dan de tempel, meer dan de priester!

Hoeveel meer? Zoveel meer als het eeuwige is dan het tijdelijke; zoveel meer als de hemel is dan de aarde; zoveel meer als de bouwmeester is dan het huis! Welk een Hogepriester is Jezus Christus! Hoe krachtig wordt hier een geloofsappèl gedaan op elk van ons om alle goed en de volkomen zaligheid van Hem alleen te venvachten! God stelt Zichzelf garant dat Hij Zelf in Zijn Zoon het werk zal volbrengen!

O lieve mensen, laat uw hart toch opengaan voor de ernst waarmee God Zijn Zoon Jezus aan u geeft. Laat uw hart opengaan voor het verlangen van Zijn hart dat u door Hem alleen tot God nabij gebracht kunt worden. O geloof toch in Hem, die door een eed Gods Priester is in eeuwigheid!!

En dan moet het mij toch van het hart; en u mag het gerust weten: mijn hart doet zeer wanneer ik terugblik op mijn vroegere bediening als onderpastoor.

Gedurende jaren heb ik gemeend priester te moeten zijn naast en ter aanvulling van de enige en eeuwige Hogepriester Jezus Christus.

Gedurende jaren heb ik gemeend een eigen offer te moeten stellen naast en in de plaats van deze enige en volkomen zelfofferande van Jezus Christus!

Maar, beste mensen. Hij alleen is de priester van het Huis Gods. Hij alleen is de bedienaar van het hemels heiligdom!

Waarin bestaat Zijn bediening?

1. Iti Offer van Zichzelf. Éénmaal heeft Hij Zichzelf geofferd, eens voorgoed en eens voor altijd! Hij die nooit heeft gezondigd, wordt voor ons tot zonde gemaakt. Het kon niet anders dan in deze weg! Er was geen andere weg dan de weg van het Kruis, waar Hij onder de verschrikkelijke toorn van God helse smarten heeft geleden om uw en mijn zonde.

Niet als een 'martelaar', die het, ondanks zijn mooie woorden, heeft moeten afleggen tegen de onverbiddelijkheid van het kwade. Neen! Maar als de 'Middelaar', Die geheel vrijwillig Zijn leven heeft afgelegd als een losprijs voor velen. Als 'Middelaar' is Hij van God verlaten geworden. Als 'Middelaar' heeft Hij helse smarten gedragen om aan het recht van de Allerhoogste God te voldoen en in deze genoegdoening de kwitantie te ontvangen van uw en mijn behoud!

Hij heeft gedaan, waar geen mens toe in staat was en is en wat geen mens zou willen doen!

Wat uw man of uw vrouw voor u niet kan en niet wil, wat uw vader of moeder voor u niet kan en niet wil; wat jij noch voor jezelf noch voor een ander zou kunnen of willen doen, dat heeft Hij gedaan en dat kon alleen Hij doen. Hij is meer dan de tempel, meer dan de priester!

Zie dan op Hem en Zijn Kruis. Zie Hem geslagen en doodbloedend om mijn en uw schuld! Schreeuwend en schreiend in Zijn Godverlatenheid! Geef toch gehoor aan dat verlossende woord: "Het is volbracht"!

Geen bok en geen stier heeft gekund, wat Jezus op een volkomen wijze heeft volbracht! Hij is meer dan de tempel, meer dan de priester! "Hij heeft Zichzelf eenmaal geofferd om veler zonden op Zich te nemen" (Hebr. 9:28). Zijn werk is helemaal genoeg! Zijn Offer hoeft niet meer te worden aangevuld door een of ander sacrament. Het hoeft niet meer te worden herhaald op het altaar om er de vruchten van te kunnen ontvangen! Neen, beste mensen, wie deze gedachte aanhangt, doet niet alleen afbreuk aan de heilskracht van Jezus' Priesterlijke werk, maar stelt zichzelf en anderen buiten de genade, waardoor de weg tot verzoening en vergeving wordt afgesloten.

O wat had Paulus een smart en een hartzeer omdat men niet uit genade alleen wilde leven. Er moest nog wel altijd iets van de mens bij, een lam uit eigen stal! Eigen offer, eigen cultus, eigen vroomheid… En vandaag is het niet anders!

Je krijgt bijna de indruk dat het offer van Christus niet genoeg is geweest, alsof Hij nog niet genoeg heeft geleden, alsof het Kruis alleen maar de mogelijkheid zou geopend hebben om met God te kunnen worden verzoend en de werkelijkheid der verzoening geschieden zou in het offer van de kerk! Of… in dat beslissende moment van 'mijn' keuze voor Jezus. Als dat zo zou zijn, dan ga ik terug van waar ik gekomen ben en ga ik morgen opnieuw achter het altaar. Maar de Heere heeft mij de ogen geopend voor de waarheid der Schriften waarin de algenoegzaamheid van Zijn offer voor de Zijnen zo nadrukkelijk en zo uitdrukkelijk wordt gesteld: "Door één offerande heeft Hij voor altijd hen volmaakt die geheiligd worden". Dat is mijn zekerheid. Dat is mijn blijdschap!

Zijn genoegdoening, Zijn gerechtigheid. Zijn heiligheid worden mij uit genade toegerekend. Hij rekent mij die toe, alsof ikzelf nooit enige zonde heb gehad of gedaan! Alsof ik zelf al de gehoorzaamheid had volbracht die Hij voor mij volbracht heeft!

2. Bidden voor de Zijnen

Goede vrienden, als priester op aarde heeft Jezus een volkomen offer gebracht. Maar als biddende Hogepriester in de hemel biedt Hij Zijn eenmaal volbrachte werk in een voortdurende priesterdienst aan de Vader aan! Een betere voorspraak is er niet! Want als mens kent Hij onze zwakheden en verzoekingen.

Hij kent de moeite van uw leven van binnenuit. De moeite als je 'nee' moet zeggen tegen de zonde. De moeite van het alleen komen te staan. De moeite van het geen kinderen kunnen krijgen. De moeite van het geen werk kunnen vinden. De moeite van de ouderdom. De moeite van ruzie en onbegrip, van het 'uit elkaar groeien'. Hij kent het allemaal, door en door!

Hij kan met ons meelijden, omdat Hij het lijden als geen ander aan den lijve ondervonden heeft.

Daarom is er niemand die meer toegankelijk is voor uw noden en behoeften dan Hij! Niemand die meer macht en invloed op de Vader heeft dan Hij! Niemand die Zich meer voor u zal inzetten dan Hij!

Hij beweegt bij wijze van spreken hemel en aarde om bij de Vader verhoring te vinden voor de gebeden van Zijn volk!

Als Hij met Zijn gebed voor de Vader treedt, als Hij uw zaak aan de Vader voorlegt, dan is het oor van de Vader gespitst, dan gaat het hart van Zijn Vader open, dan vlamt in het hart van de Vader het vuur van Zijn liefde voor u op!

Zulk een biddende Hogepriester hebben wij! Ken je Hem ook zo?

Als ik eens in uw ogen mocht kijken, zou ik dan iets zien glinsteren van die rust en die vrede, van die blijde dankbaarheid te mogen leven en eten uit de hand van uw grote Hogepriester, aan wie je alles mag toevertrouwen, van wie je alles mag verwachten voor tijd een eeuwigheid?!

Bij Hem kun je terecht met de zwakheid van uw geloof, met de zwakheid van uw lichaam, met de zorg om het alledaagse bestaan.

Deze enige en eeuwige Hogepriester kan ik niet meer missen. Aan Hem alleen heb ik genoeg. Van deze Christus mag ik getuigen! Want Hij is meer dan de tempel, meer dan de priester. Amen.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 1992

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Mat. 12:1-8

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 1992

In de Rechte Straat | 32 Pagina's