Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WATER - vriend en vijand…

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WATER - vriend en vijand…

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

We hebben het in deze winterperiode weer heel uitdrukkelijk gezien dat onze grote bondgenoot, het water, ook ineens onze grote vijand kan zijn die zijn verzwelgende handen naar ons uitstrekt. Akkers en velden, steden en dorpen worden zo maar verzwolgen en ingelijfd bij de rivieren die zo vredig ons landschap doorsnijden.

Dit deed me denken aan wBr in de Bijbel…

Hoe komen we water tegen in Gods Woord en in het christelijk geloofsleven. Ik ga niet alles opnoemen in dit artikel. Slechts enkele opvallende dingen wil ik met u doornemen. U kunt het verder al denkend uitbreiden met allerlei andere gedachten.

Ik begin maar bij het allereerste begin; de schep ping, Genesis 1:2. "De aarde nu was woest en ledig en duisternis was op de afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren." Woestenij… waarboven de Geest van God zweefde. Broedde, staat er eigenlijk. Wat bedekte deze watermassa? Een ongevormde klomp, het begin van Gods nog ongeordende schepping.

In vers 6 en 7 lezen we hoe God scheiding maakt tussen de wateren boven het uitspansel en onder het uitspansel. Water op aarde en water in de lucht, zou je kunnen zeggen.

God laat dat water niet alles overwinnen. Zie maar in vers 9 en 10. Het water krijgt zijn plaats toegewezen in de zeeën.

In datzelfde water is ook het eerste leven door God geschapen. Nee, niet het begin van de evolutiegedachte, maar het eerste echte leven in de vorm van vissen en andere waterdieren die geschapen werden 'naar hun aard'.

De tweede grote gebeurtenis waarbij water betrok ken is, is de zondvloed. Daar is water het beeld van Gods heilige toorn tegen de zonde. De hele aarde wordt door het water verzwolgen. Mensen en beesten komen om.

Juist deze gebeurtenis is er de oorzaak van dat water in het Oude Testament altijd weer een beeld blijft van Gods toorn over de zonden.

We zien die toorn voltrokken worden aan het leger van de Farao van Egypte in Exodus 14.

Over hen stort Gods toorn zich in alle hevigheid uit. En de Israëlieten zien het en vrezen God… en zingen met Mozes het hoogste lied over Gods goedheid tegenover Zijn volk dat behouden aan de overkant van de zee mocht komen.

Ik maak een hele grote stap door de geschiedenis: Johannes de Doper. Hij doopte met water.

Hi] dompelde de mensen onder, alsof hij ze verdronk. Het watergraf. De toorn van God over de zonde van die man of die vrouw. Verdiend om om te komen… Maar Johannes liet hen ook weer boven komen.

Er is redding… Er is een weg om de toorn van God te ontgaan, te ontkomen: Jezus Christus de Zoon van God.

Johannes wees Hem later aan: Zie het Lam van God. dat de zonden der wereld wegneemt.

Deze indrukwekkende prediking zet zich voort in het water van de doop, elke keer als er iemand gedoopt wordt, worden onze gedachten als het ware heen geleid naar de Heiland.

Het water wijst naar Zijn bloed, dat vergoten werd toen Hij stierf op Golgotha onder de toorn van God over onze zonden. Wat een wonder van genade… De doop mag nooit ingeruild worden voor een gezellig familiegebeuren met cadeaus en feest!

Maar… de doop mag ook nooit verworden tot een bij na automatisch inlijven in Gods verbond, of een afwassing van de erfzonde, of een demonstratie van ons persoonlijk geloof, maar zij moet blijven wat ze is: heenwijzen naar het bloed van Christus en de toorn van God over de zonde.

Laten we zoeken deze waarheid, die God zo hoog verheerlijkt en de noodzaak van Jezus bloed tot redding van zondaren zo heerlijk doet uitstralen, te behouden in de prediking en in het dagelijks beleven van ons geloof.

Onze God is een God Die toornt over de zonden, maar Die Zijn eigen Zoon geeft om voor zondaren te sterven. Daar gaat het ook over in de prediking van de Bijbel. Als dat niet de boventoon viert is een preek geen prediking van genade meer, en dan doet ze ook geen kracht meer aan de zielen van mensen. Maar waar die prediking helder en duidelijk klinkt, daar werkt God met Zijn Heilige Geest. Hij vernieuwt harten van mensen en maakt hen tot waarachtige kinderen van God.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 februari 1994

In de Rechte Straat | 24 Pagina's

WATER - vriend en vijand…

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 februari 1994

In de Rechte Straat | 24 Pagina's