Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Levi geroepen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Levi geroepen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In dit bijbelgedeelte wordt ons verteld hoe de Heere Jezus Levi riep. Levi werd één van de leerlingen van Jezus. Meestal wordt hij met de naam Mattheús aangeduid.

Levi oefende een veracht beroep uit. Hij was een tollenaar. Hij inde de belasting voor de Romeinse veroveraars. Daarom werd hij gezien als een collaborateur. Geen jood die zichzelf en zijn eigen volk respecteerde zou in dienst willen staan van deze machthebbers. Bovendien stonden de tollenaars er om bekend, dat zij de mensen vaak meer geld afpersten, dan ze eigenlijk verschuldigd waren en dat zij zo zichzelf op een oneerlijke manier verrijkten. Toch verachtte Jezus de tollenaars niet. Hij zocht hen op en sprak met hen. We lazen zojuist, dat Jezus Levi zag zitten in het tolhuis. Jezus had oog voor hem. Hij draaide Zijn hoofd niet voor hem om en liet hem niet links liggen. Nee, Hij zag hem en Hij riep hem.

Waarom deed Jezus dit? Hij riep Levi niet, omdat dit Hem populair zou maken bij de andere joden, integendeel. Hij riep Levi niet, omdat de andere leerlingen van Jezus erop aandrongen. Zouden die Levi niet eerder teruggestoten hebben, als Jezus hem niet Zelf uitgenodigd had? Jezus riep Levi niet, omdat Levi al een eind op de goede weg was. Nee, toen Jezus hem riep, zat Levi nog altijd in het tolhuis. De Heere Jezus riep Levi, omdat Hij daar behagen in had. Hij zag Levi. Hij zag hem als zondaar. En Hij had er lust in om deze zondaar te redden. Waar Levi nooit aan gedacht zou hebben en waar hij niet op zou hebben durven hopen, dat gebeurde. Hij werd door Jezus geroepen en hij stond op, verliet alles en volgde Jezus. En deze ommekeer in zijn leven gaf hem zoveel vreugde, dat hij een grote maaltijd aanrichtte voor Jezus, waarbij talrijke tollenaars en andere mensen ook aanzaten.

Maar toen moest je al die vrome Schriftgeleerden en Farizeeën eens horen. Ze vielen de leerlingen van Jezus erop aan. Een mooie meester hadden ze! Een, die hen in het gezelschap bracht van allerlei zondaren.

Maar hoe heerlijk is het antwoord waarmee Jezus hen van repliek dient: "Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering."

We moeten uit deze woorden niet afleiden, dat Jezus mensen aantrof die rechtvaardig waren, en geen zondaren.

Met deze woorden bestraft Jezus de eigendunk van de Schriftgeleerden en de Farizeeën. En van ieder die zich te goed voelt om naast zondaren geplaatst te worden. Jezus noemt hen rechtvaardig, niet omdat ze het werkelijk zijn, maar omdat ze het zijn in hun eigen ogen en omdat velen hen als zodanig beschouwen.

Lezer, verhef u toch niet boven anderen. Wie zich zo boven anderen verheft, wie zijn eigen zonde en schuld niet kent, kan geen voordeel hebben van Jezus.

Die gezond zijn, hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Zo is het ook met de Heiland. Wat moetje met Jezus, als je jezelf niet schuldig kent? De genade van Christus komt ons slechts ten goede, als wij van onze zonden overtuigd zijn; als we onder haar last zuchten; als we met een ootmoedig hart tot de Verlosser komen.

"Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars." Als u zo'n zondaar bent, dan is ervoor u nog hoop. De Heere Jezus wil u tot het vaste vertrouwen brengen: niemand hoeft te vrezen dat Hij zondaren uitwerpen zal. Hijzelf is immers uit de hemelse heerlijkheid neergedaald om zondaren te roepen.

Hij is gekomen om het verlorene te zoeken, om doden levend te maken, om doodschuldigen vergeving te schenken, om goddelozer) te rechtvaardigen, om vuile, onreine mensen te wassen en rein te maken. Daarvoor is Jezus gekomen. Hij was niet toevallig hier. Zijn discipelen hebben dat later niet bedacht. Hij kwam met de bedoeling om zondaren te behouden. Dat was het doel van Zijn komst. Daarom is Hij in deze wereld verschenen; met het oog daarop is Hij mens geworden; daar heeft Hij Zijn bloed voor gestort; daar heeft Hij de vloek voor gedragen; daar is Hij de dood voor ingegaan.

Hij roept. Wat een kracht ligt er in de roepstem van Jezus. Hij roept en Levi staat op uit zijn zondige bestaan. En Jezus is niet veranderd. Hebt u deze kracht al in uw leven ervaren? Er is niets heerlijker dan dat. De roeping en verlossing van Levi moedigt andere zondaren aan om ook tot Jezus te komen. Zit u thans geheel en al verdiept en vast in uw wereldse aangelegenheden? Er komt ook tot u een roepstem. Vandaag roept Jezus u.

Hij roept tot bekering. De vergeving die ons wordt geschonken is geen vrijbrief om te zondigen, maar wil ons terugbrengen op de weg van het leven naar de wil van God. Hij verzoent ons met God met Zijn offer, opdat wij onszelf als dank ten offer brengen. Bekéring is het, waar Jezus toe oproept. Hij roept ons niet slechts om een volgeling van Hem te worden. We hebben innerlijke vernieuwing nodig. We kunnen niet dezelfde mensen blijven als we naar Zijn woord willen luisteren. Die bekering is mogelijk, ook voor u, door de kracht van Jezus.

O, vraag Hem er toch om. Luister toch naar Zijn stem.

Die bekering geeft zo'n grote blijdschap. Zie het maar aan Levi. Wat een vreugde is het om bij Jezus te mogen horen. Wat een blijdschap om vandaag weer met het Evan gelie bezig te zijn en er naar te luisteren.

Nee, dan kun je niet neerzien op mensen die slecht zijn in jouw oog. Je wordt ootmoedig en gunt ieder ander diezelfde zaligheid. Je zou ze allen wel mee willen nemen naar Jezus. Het kon voor jou, dan kan het ook voor ieder ander. De zondaarsliefde van Jezus is er groot genoeg voor.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 1994

In de Rechte Straat | 24 Pagina's

Levi geroepen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 1994

In de Rechte Straat | 24 Pagina's