Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren vragen naar de weg

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

…las ik gewoontegetrouw uit de Bijbel

Toen er eens een behoorlijke aardbeving op Irian Jaya had plaatsgevonden, kwamen er verschillende journalisten poolshoogte nemen om stof voor een artikel op te doen. Zo'n journalist logeerde eens in mijn huis. We spraken over de aardbeving en de gevolgen ervan voor de bevolking. Aan de maaltijd las ik gewoontegetrouw uit de Bijbel. In verband met de aardbeving las ik Handelingen 16 over de stokbewaarder. Prompt zei de journalist na het dankgebed: "Dus u gelooft dat God met zo'n aardbeving te maken heeft?"

Een prachtige kans…

Daar had ik een prachtige kans om met hem te spreken over natuurrampen, die het gevolg zijn van de zondeval en dat God het leven van ons mensen leidt. Dat God een plan had met die stokbewaarder en dat de aardbeving voor hem de aanleiding werd tot zijn bekering. De journalist sputterde eerst nogal wat tegen, maar toen hij een dag later vertrok, zei hij: "Ik zal nog eens diep nadenken over het gesprek dat we hadden over die cipier." Het zaad was gestrooid en God geeft de wasdom. Je weet nooit wat het heeft uitgewerkt. De HRFRF. zegt dat Zijn Woord niet ledig tot Hem zal wederkeren, maar zal doen hetgeen Hem behaagt en voorspoedig zal zijn in hetgeen waartoe Hij het zendt (Jes. 55:11).

De noodzaak van het geloof

Een ander voorbeeld van een actuele gebeurtenis als aanleiding tot een gesprek. Naar aanleiding van de Bijlmerramp zei iemand een beetje spottend tegen mij: "Wat denkt u, zou het in de hel net zo heet zijn als toen die El-Al-Boeing in de fik vloog?" Dit was een moment om even heel ernstig te spreken over onze bestemming in het leven na dit leven en de voorbereiding daarop hier en nu. Een gelegenheid om duidelijk te maken dat het christendom niet probeert 'Zieltjes te winnen' door de angst voor de hel te prediken, maar dat het gaat om de liefde van God, Die Zijn Zoon overgaf aan het kruis onder Zijn brandende toorn en dat de Heere Jezus 'om zondaars te bevrijden, zo zwaar wou lijden'. Dan kom je terecht op de noodzaak van het geloof en hoe heerlijk het is om deze liefdevolle en barmhartige God hier en nu in dit leven te dienen en voor Hem te leven. Toch moet je niet alleen maar wachten op actuele gebeurtenissen als aanleiding voor een gesprek of op mensen die op je afkomen en een vraag stellen.

Mensen opzoeken

De Heere Jezus gaf Zelf het voorbeeld door expres mensen op te zoeken en een gesprek met hen te beginnen. Ik denk aan het gesprek met de Samaritaanse vrouw bij de Jacobsbron in Johannes 4. Jezus ging Zelf naar die bron en Hij wist dat daar een vrouw op dat ongebruikelijke uur zou komen. Hij begint en lokt haar als het ware uit tot spreken. Hij vertelt haar zo over het 'levende water', dat die vrouw daar begerig naar wordt. Hij spreekt eerlijk over haar zondige leven, Hij onderwijst haar en openbaart zichzelf aan haar als de Christus. Een schitterend voorbeeld van een 'evangelisatorisch' gesprek.

Een levende brief van Christus

De volgende keer wil ik daar een praktische handreiking voor doen. Het mooie in Johannes 4 is, dat die vrouw op de dag van haar bekering ook zelf evangeliste wordt. Zo is dat! Zo geldt dat ten diepste van alle gelovigen. Dan ben je een levende brief van Christus. Of je bent evangelist, of je bent zelf voorwerp voor evangelisatie. Wat ben jij?

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 1999

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 1999

In de Rechte Straat | 16 Pagina's