Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren vragen naar de weg

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een jongere vroeg om een paar 'handvatten' voor het aangaan van een gesprek met iemand over God en de Bijbel als je een gelegenheid krijgt, waarbij je maar heel kort de tijd hebt. Dat kan als je op de markt staat te folderen, als iemand naast je komt zitten in de trein en bijvoorbeeld ziet dat je een christelijk boek leest. Iemand zei eens spontaan tegen me: wat heeft u daar voor een mooi boek meneer? Een kans om kort en helder iets over het Evangelie te zeggen!

Als jij aanstaande zomervakantie bij een boer werkt of via een uitzendbureau is de kans groot dat er een gesprek komt over de kerk of het christelijk geloof. "Ga jij naar de kerk?" "Ja, inderdaad!" "Wat doe je daar en wat geloven jullie dan?" De Bijbel zegt dat je altijd bereid moet zijn om je te verantwoorden, als ze vragen om je rekenschap te geven van de inhoud van je geloof (1 Petr. 3:15). Zeker als je gebeden hebt of God je de gelegenheid wil geven om van Hem te getuigen, zul je van tevoren moeten overdenken op welke manier je de boodschap van Gods genade kort en helder kunt doorgeven. Zo, dat je hoofd- en bijzaken weet te scheiden en dat de ander begrijpen kan waar het over gaat. Uiteraard is het belangrijk wat je zegt en hoe je het zegt als je kort de gelegenheid hebt voor een gesprek. Maar onze 'krampachtigheid' wordt al wat weggenomen als we bedenken dat niet wij, maar God de Heilige Geest mensen verandert en vernieuwt. God heeft Zijn eigen manier om het mensenhart te bereiken en daarin door Zijn Geest plaats te maken voor Christus. Niet onze woorden maar Gods woorden raken en verbrijzelen de harten van mensen. Onze woorden hebben hun eigen beperktheid. We moeten daarom heel getrouw Gods eigen Woord doorgeven en naspreken. Uiteraard is daarbij soms een aparte vertaalslag nodig als je merkt wat voor een persoon het is, aan wie je een getuigenis mag doorgeven. Wat is iemands geestelijke achtergrond en waar kun je eventueel bij aanhaken? Vandaar dat een biddende voorbereiding zo belangrijk is: Heere brengt u vandaag eens iemand op mijn weg om mee te spreken over U en geeft U mij de wijsheid en de woorden. Belangrijk is ook het besef dat ieder gesprek over het Evangelie een stukje toenadering vraagt tot degene, met wie je spreekt. Er moet in korte tijd toch iets van een 'wederzijdse relatie' ontstaan, met begrip, waardering en vertrouwen in elkaar. Dat kun je bijvoorbeeld bevorderen door spontaan voor de dag te komen en te laten merken dat je voor honderd procent staat achter de boodschap, die je brengt. Wees vooral vriendelijk en niet opdringerig. Kijk degene aan met wie je spreekt. Niet alleen de uitstraling, die van jou uitgaat, is belangrijk, maar ook de uitdrukking op het gezicht van je gesprekspartner. Die kan twijfel of instemming verraden. Daar kun je weer gebruik van maken als je verder op de vragen ingaat. Leer te luisteren en laat de mensen in hun waarde. Wat de inhoud van een gesprek betreft, wees er in de eerste plaats zeker van dat het waar is wat je zegt. Het moet helemaal in overeenstemming zijn met de Bijbel en van toepassing op ieder mens. Je kunt het wel hebben over 'Gods grote plan met uw leven', maar ben je daar zeker van? Besef als je naar woorden zoekt het gewicht van het onderwerp, want je hebt het over zaken van leven of dood. Daarom wees ik er al op dat je jezelf op zulke onverwachte momenten moet voorbereiden. Het zijn vaak door God gegeven strategische kansen. Wees kort. Vermijd lange discussies. Houd geen toespraak en probeer niet alles in één keer te vertellen. Spreek vrijmoedig over het Evangelie in notendop. J e beknopte getuigenis moet als een zaadje zijn, dat kan ontkiemen. Wellicht is er later een kans voor verdieping en uitbreiding.

Ik ben nog niet toegekomen aan de inhoud van zo'n korte boodschap van een 'vijf-minuten-evangelie'. Is de lijn: schepping, zondeval, verlossing? De Naam van de Heere Jezus zal immers moeten vallen. Moeten we de kernboodschap beperken tot wat de Bijbel zegt over God, over de mens, over Christus en onze relatie tot die boodschap? Daarover wil ik het de volgende keer hebben. De vraag voor jou is nu: ken je zelfde inhoud van het Evangelie door een waar geloof in Christus en ben je van harte bereid om daarvan te getuigen? Dan staat er een rijke belofte voor je in de Bijbel: "Gij zult ontvangen de kracht van de Heilige Geest, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn" (Hand. 1:8). Dat is een dubbele belofte!

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juni 1999

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juni 1999

In de Rechte Straat | 16 Pagina's