Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren vragen naar de weg

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Evangelie in een notendop (2). Vorige keer was ik begonnen om iets te schrijven over de dingen, die aan de orde moeten komen in een kort gesprek met iemand, die vraagt naar de betekenis van het Evangelie. W e zagen dat er minstens vier dingen aan de orde moeten komen in zo'n gesprek: de vraag wie God is, wiewe zelf zijn, wie Christus is en wat wij met die boodschap doen.

Wie is de mens?

De Bijbel tekent ons God als onze Schepper. Hij is rechtvaardig, heilig en goed. En wie is nu de mens? Niet alleen het godsbeeld van de mensen is vaak verkeerd, ook het mensbeeld van velen is onjuist. Daarom is het ook hier belangrijk om te luisteren wat God van ons zegt in Zijn Woord. God heeft de mens goed en volmaakt geschapen. Adam leefde zonder zonde. De mens heeft echter misbruik gemaakt van zijn vrijheid en kwam in opstand tegen God. En daar ligt de oorzaak van alle ellende: bij de zondeval in het paradijs. Velen zullen dat 'paradijsverhaal' niet relevant meer vinden voor onze tijd. Wijs je gesprekspartner clan maar heel concreet op de grote chaos in deze wereld. Dat moet ieder toch toestemmen. Waar mensen zich niet aan heilzame regels houden, verwordt het leven tot een puinhoop. De wereld om ons heen is echter door de mens zo gemaakt. Daar staan wij allemaal schuldig aan. Gods heiligheid brengt aan het licht wie we in werkelijkheid zijn in onszelf: opstandig tegenover God en met een hart vol ongerechtigheid. Onze zonde is zo erg, dat God ons vanwege Zijn rechtvaardigheid en heiligheid moet veroordelen en straffen. Wij hebben niets om onze schuld bij God te betalen. Dat betekent onze eeuwige ondergang. Maar gelukkig is er nog meer te zeggen. En zo kom ik bij het derde facet van het Evangelie in een notendop.

Wie is Jezus Christus?

God heeft in Zijn oneindige liefde een verlossingsplan voor de gevallen mens bedacht. Hij zond Zijn Zoon naar deze aarde om de straf te dragen, die wij verdiend hebben. De Heere Jezus Christus is heel uniek: God en mens in één persoon. Het heeft geen zin om over de godheid van Christus en de maagdelijke geboorte uit te wijden. Maar dat is wel heel de achtergrond van wat je zegt. Jezus kwam als Plaatsvervanger om door Zijn lijden en sterven de schuld te betalen en de straf te dragen. Dat is de kern van het Evangelie. En als je zegt: maar dat snappen ze toch niet, dan antwoord ik: snap jij het? Het is de Heilige Geest, Die ons verstand wil verlichten en ons wil onderwijzen in dit heilgeheim. Omdat God rechtvaardig is, moet Hij de zonde straffen. Maar nu heeft Hij de wereld zo liefgehad, dat Hij Zijn eigen Zoon gezonden heeft om door Zijn lijden en sterven de straf op de zonde te dragen (Joh. 3:16). Door Zijn volkomen heilige leven verdiende Hij het eeuwige leven. Hij heeft de door de zonde scheef getrokken verhouding met God weer recht gemaakt. Toen Hij opstond uit de dood bleek dat God volkomen tevreden was met Zijn werk. Wat een liefde! Niemand vroeg om Hem, niemand smeekte om genade, maar God gaf Zijn Zoon en Jezus gaf Zijn leven. En dit grote geschenk van Gods eeuwige liefde kan ons deel worden. Dat brengt me op het vierde facet van het Evangelie in een notendop.

Wat doen wij met deze genadeboodschap?

Er is een persoonlijk antwoord nodig op Gods vredesaanbod in de Heere Jezus Christus. De Bijbel zegt op veel plaatsen dat we ons persoonlijk moeten verantwoorden over wat we met het Evangelie hebben gedaan. Als we niet antwoorden geven we ook een antwoord (Joh. 3:17,18 en 36)! Om zalig te worden geldt nog steeds wat Paulus antwoordde op de vraag van de stokbewaarder: "Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis." (Hand. 16:31). Wie Christus mag kennen door het geloof als Verlosser en Zaligmaker, is gered van de eeuwige ondergang. En de Heilige Geest zal dan ons leven vernieuwen naar het evenbeeld van Christus. Wij kunnen aan niemand het geloof geven, laat staan aanpraten! Het geloof is een gave van God. Hij schenkt dat vertrouwen aan een arme zondaar om zich over te geven aan Christus. En de Heilige Geest wil daar ook jouw getuigenis voor gebruiken. Een andere weg naar de verlossing en de vrede met God is er niet (Rom. 10:13). Hoe is het eigenlijk met jou? Ken jij de Heere Jezus al als de Zaligmaker? Als dat niet zo is, spreek je tot anderen als een blinde over kleuren!

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 1999

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 1999

In de Rechte Straat | 16 Pagina's