Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vertrouw op de Heere

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vertrouw op de Heere

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie over: "Vertrouw op den HEERE, en doe het goede; bewoon de aarde, en voed u met getrouwigheid." Psalm 37: 3

Als ik de mensen bezig zie en zie en hoor wat er allemaal gebeurt, dan kan mijn gemoed wel eens vol worden en met Habakuk roep ik het dan uit: "O God, waarom toch al die ongerechtigheid en al die ellende?" Wat een leed en wat een onrecht komt er niet dagelijks onze huiskamers binnen, vanuit Kosovo, vanuit Tsjetsjenië… Wat is het dan een zegen en groot voorrecht dat wij hier in ons landje in vrede en vrijheid kunnen leven en bij elkaar komen, en van de Heere en Zijn Woord datgene mogen ontvangen wat wij nodig hebben om als christenen te leven. Vanuit Psalm 37 krijgen we een duidelijk beeld mee hoe onze levenshouding als christen hoort te zijn.

Drie kenmerken

Drie kenmerken wil ik belichten:

1. Een rustig en vast vertrouwen in de Heere;

2. Een heilige levenswandel;

3. Een verborgen omgang met de Heere.

1. Een rustig en vast vertrouwen

"Vertrouw op de HEERE". Het zijn woorden die ons niet onbekend zijn. Het is immers de boodschap van de hele Bijbel: vertrouw op de Heere, geloof in Zijn Woord, vertrouw op wat Hij zegt! Is dat niet het fundament van ons christen-zijn: 'geloven' en 'vertrouwen' op Zijn Woord? Let wel: 'vertrouwen' is niet hetzelfde als 'berusten'; zo in de zin van 'de dingen maar laten komen zoals ze komen. Er is nu eenmaal toch niets aan te doen…' Is het gevaar niet reëel dat we ook zelf een stukje vanuit deze berustende mentaliteit gaan leven? Wanneer ik je vraag: "Hoe gaat het met je?", dan is het antwoord heel dikwijls: "Och ja, het gaat wel hoor… Het moet wel, hè… We moeten er toch door…" Een soort berusting. Maar vertrouwen is iets totaal anders. Als u wilt weten wat vertrouwen is, dan kunt u, denk ik, het beste eens kijken naar onze kleine kinderen. Als u uw kleintje naar school brengt en u zegt: "Mama komt je straks halen, hoor!", dan zegt die kleine niet: "Ben je daar wel zo zeker van? Kan ik daar echt op rekenen?" Neen, dat kind vertrouwt zijn moeder. Moeder zégt dat en moeder doet dat. Punt uit. Dat kind twijfelt daar geen moment aan. Dat is vertrouwen. En tot dat vertrouwen roept de Heere ons op in Zijn Woord. Op elke bladzijde van de Bijbel kun je 't lezen. De Heere God is te vertrouwen!

Vertrouw op de Heere! Hij is niet een God die ver van je af staat. Van Wie je slechts zou kunnen vermoeden dat Hij bestaat. Hij is de God die Zich bekend heeft gemaakt, Die Zich geopenbaard heeft. Die Zichzelf heeft doen kennen als de levende God, als de sprekende God, als de zorgende God, als de genadige God. Die God is de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die naar ons is toegekomen, Die Zich niet heeft neergelegd bij de zonde en het onrecht, bij de gebrokenheid van ons leven. Hij heeft de zonde en het onrecht aangegrepen, het omgedraaid, het geruild voor Zijn heil en Zijn gerechtigheid en Zijn vrede en Zijn rust. Daarom wordt Hij genoemd: de God van ons heil. Daarom is Jezus Christus de Heiland, de Heelmaker, Die geneest en heelt. Daarom kun je voluit op Hem vertrouwen!

Maar hoe werkt dat in de praktijk?

Wel, vrienden, we lezen in vers 5: "Wentel uw weg op de Heere en vertrouw op Hem, en Hij zal het maken". Vertrouwen op de Heere wil zeggen dat we niet blijven tobben en piekeren over onze levensweg, maar dat we die weg afwentelen op de Heere! Dat wil zeggen: 'Heere, hier is mijn leven. U kent het, met z'n moeiten en z'n zorgen. Neemt U het alstublieft in Uw handen en leid mij als Uw kind'. Of zoals Spurgeon zegt: "Laat alles over aan de God van alles". Als je zo op de Heere vertrouwt, dan heb je de belofte: "Hij zal het maken". Dat betekent: Hij zal het goed maken. Hij zal wel zorgen dat je daar terecht komt, waar je hoort terecht te komen.

Wees stil voor de Heere en verbeid Hem

Het vertrouwen op de Heere komt uit in het 'stil-zijn' voor Hem, in het 'zwijgen voor Hem'. Dit is niet zo eenvoudig voor ons, mensen. Want wij praten zo graag. Wij trekken zo graag onze mond open. Wij hebben altijd zoveel te vertellen. Ja, zelfs altijd wel iets aan te merken, ook, helaas, op Gods leiding in ons leven. Wat is het nodig om ons gemoed tot rust te brengen en stil te zijn voor de Heere. Luisteren en wachten en 'verwachten'. "Een zwijgende mond toont soms niet alleen een verstandig hoofd, maar ook een heilig hart" (Spurgeon).

Wacht op de Heere en bewaar Zijn weg

Nog maar eens wachten, terwijl wij zo slecht kunnen wachten. Het wachten duurt voor ons altijd veel te lang. Maar het hoort tot de leerschool van het geloof dat we op de Heere leren wachten. Hoe moeilijk ook, door het geloof moet het woord daad worden. Bewaar Zijn weg! Blijf wandelen op de smalle weg! Doe wat Hij zegt en volbreng wat Hij van je vraagt.

Zij schuilen bij Hem

Wat een groot wonder dat de Heere voor u en mij een Schuilplaats wil zijn. Wie op de Heere vertrouwt is veilig. Er kan heel wat gebeuren in je leven als christen, maar als je op Hem vertrouwt, word je door Hem bewaard. Het zal niet altijd een gemakkelijke weg zijn! Want in wiens leven zijn er geen problemen en stormt het niet af en toe? Maar we hebben een veilig thuis bij de Heere en weten van een behouden aankomst. Daar staat de Heere Zelf borg voor!

2. Een heilige levenswandel

Daarvan lezen we onder andere in vers 3: "Woon in het land en betracht getrouwheid". Woon in het land dat overvloeit van melk en honing. Woon en leef er als een kind van God, als een oprechte christen, met rust en tevredenheid in je hart. Met de hemelse vrede in je hart. Want waar de hemel in het hart is, daar zal ook de hemel in huis wezen. We mogen wonen en leven in het land met een bijzondere opdracht, namelijk 'getrouwheid bewaren'. Hoe doe je dat? Door je te voeden met het Woord van God. Zoals het voedsel van elke dag zijn werk doet in je lichaam en je kracht en gezondheid geeft, zo geeft Gods Woord je genoegzame kracht om de Heere welgevallig te zijn en heilig voor Hem te leven. In vers 18 lezen we dat "de Heere de dagen der vromen kent". Dat wil zeggen dat de Heere weet heeft van mijn dagen, van mijn levensomstandigheden. Hij weet hoe ik besta, hoe ik omga met mijn vrouw en kinderen. Hoe ik met ieder van u omga. Al je dit beseft, dan ga je daar rekening mee houden. Dan ga je toch getrouwheid betrachten en niets anders meer verlangen dan wat Hij wil.

Wijk van het kwade en doe het goede

In een heilig leven kan het kwaad geen plaats meer hebben; dan ga je het kwade niet meer opzoeken! Integendeel, je gaat wijken van het kwade! Je loopt ervoor weg! Als je weet dat je op een bepaalde plaats het risico loopt in verzoeking te komen, dan moet je daarvan wijken! Zoals Lot Sodom heeft verlaten, zonder een blik achterwaarts te werpen, zo moeten wij de zonde verlaten en wijken van het kwade! Maar het goede doen! Spurgeon zegt: "Goeddoen is een kostelijk geneesmiddel tegen ontsteking der ziel. Er is blijdschap in heilige werkzaamheid, die de roest der ontevredenheid verdrijft… Hij, die verzuimt goed te doen, zal spoedig in kwaad vervallen".

De wet van God is in zijn hart

O, wat is dat een belangrijk gegeven. Waar de wet van God in het hart is, groeit een heilig leven. Als de wet van God of het Woord van God in je hart is, dan ga je ook de goede beslissingen nemen, waardoor God geeerd wordt en de naaste gediend. Zo wordt uw leven een heilig leven! Je zult ervaren dat je steeds meer God toegewijd zult zijn.

3. Een verborgen omgang met de Heere

Vers 4 spreekt van "zich verlustigen in de Heere". Verlustigen wil zeggen: vreugde hebben, plezier hebben. Zoals onze kinderen plezier hebben in de vakantie, in een goed rapport op school. Of zoals volwassenen plezier hebben in hun man, in hun vrouw, in hun kinderen, in het werk dat ze voor de Heere mogen doen. Je verlustigen in de Heere wil zeggen dat je een heilige vreugde mag hebben in God. Dan kan er warmte en dankbaarheid opwellen in je hart als het Woord van God je raakt. Als je de gemeenschap met de Heere mag kennen, met je goede en getrouwe Heiland, Die Zijn leven voor u heeft gegeven. Het gaat om het luisteren naar Zijn stem in de samenkomst van de gemeente. Het lezen van de Bijbel in de stilte van je slaapkamer; het gebed dat vertrouwelijk van toon en inhoud is. Je wordt blij van binnen en je verlustigt je in de Heere. Dat tilt ons uit boven de grote en kleine dingen van het leven; boven alle narigheden en boven alle verdriet; ook boven alle mooie dingen van het leven, hoe mooi ze ook zijn. De verborgen omgang met de Heere is het beste wat je in je leven kunt beleven. Omdat je daar en daar alleen ontvangt wat nodig is om heilig en de Heere toegewijd te leven. Spurgeon zegt: "Er is geen plaats voor murmurering en 'ontsteking', als wij ons herinneren, dat God onze God is; maar wèl is er alle reden tot een heilig genieten van wat het kostelijkst en verhevenst is. Iedere naam en iedere eigenschap, ieder woord en iedere daad van de Heere moest ons lieflijk zijn; en terwijl wij ze bepeinzen, moest onze ziel zo blijde zijn, als een hongerige, die zich met kostelijke spijzen voedt."

Dan zal Hij u geven de wensen van uw hart

Het lijkt wel of dit vers wil zeggen: "Als je je verlustigt in de Heere, als je de verborgen omgang met de Heere kent, dan zullen al uw wensen en verlangens worden ingewilligd. De Heere zal dan alles geven wat we zo graag voor ons leven zouden willen". Maar zo is het natuurlijk niet. En gelukkig maar! In Zijn grote wijsheid geeft Hij niet alles wat wij zo graag zouden willen. Zegt vers 4 eigenlijk niet het volgende: "Wanneer wij ons verlustigen in de Heere, dan gaan onze verlangens en onze hunkeringen verschrompelen.

Dan gaan we niet meer instemmen met onze wensen, maar dan gaan we instemmen met de wensen van de Heere. Dan gaan Zijn wensen onze wensen zijn. Dan gaan we niets anders meer willen dan wat Hij voor ons wil!" En wat Hij wil, is altijd goed, is altijd het beste! Dan zul je vrede kennen van binnen, de vrede Gods die alle verstand te boven gaat. Hoe rijk en hoe duidelijk laat Psalm 37 ons zien wat de levenshouding van een christen hoort te zijn. Ken je daar iets van in je leven? Laten we het de Heere vragen dat we erin mogen groeien: in dat vertrouwen op de Heere, in een heilig en toegewijd leven, in de verborgen omgang met de Heere God, waarin de vreugde en de vrede van Jezus Christus ons deel zal zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Vertrouw op de Heere

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

In de Rechte Straat | 16 Pagina's