Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren vragen naar de weg

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een heel belangrijke vraag van een jongere: "Toen ik op huisbezoek iets vertelde over mijn leven met de Heere zei de ouderling tegen me: je moet maar veel 'voetstappen drukken'. Zou hij daarmee de navolging van Christus bedoelen? Gaat het daarbij alleen om de beleving van het geloof of ook over de heiligmaking? Kan die navolging werkelijk zo'n geweldige uitstraling naar buiten hebben als Sheldon beschrijft in zijn boekje 'In Zijn voetspoor'?"

In Zijn voetspoor

Met 'voetstappen drukken' wordt inderdaad de navolging van Christus bedoeld en het boekje van Sheldon is schitterend! Je moet dat niet lezen als een theologisch boek waar alles evenwichtig in verwoord is. Over wedergeboorte en rechtvaardiging wordt daarin niet gesproken, wel over de heiliging als navolging van Christus. En als het daarover gaat, komt telkens de vraag voor ogen te staan: beantwoordt mijn leven echt aan de wil van God? De eerste vraag is natuurlijk of je de Heere echt kent. En als dat zo is, is de tweede vraag dat je bij alles wat je doet, probeert om de Heere Jezus na te volgen. Niet angstig en krampachtig maar in een leven vanuit 'die gezindheid, die ook in Christus Jezus was' (Fil. 2:5).

Het leven van de heiligmaking heeft inderdaad alles te maken met de navolging van Christus. Naast de Bijbel was 'De navolging van Christus' van Thomas a Kempis het meest gelezen boek ter wereld in die tijd. A Kempis ontleende deze titel voor zijn boek aan Johannes 8:12, waar de Heere Jezus zegt: "Die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben." Als Jezus Zijn discipelen roept, roept Hij ze om Hem na te volgen (Mark. 1:18). Het gaat daarbij vooral om de verhouding meester leerling. Het gaat om het volgen van Jezus als de Messias (Mark. 10:21). Het is ook een kruisdragen met Jezus (Markus 8:34).

Het Lam volgen

In Openbaringen 14:4 wordt van de gelovigen gezegd dat ze het Lam volgen, waar Hij ook heen gaat. Bij de navolging van Christus gaat het maar niet om een 'nabootsen' van Hem, maar om een leven van volkomen toewijding en overgave aan de wil van God. In dit verband moeten we denken aan Jezus' voorbeeld bij de voetwassing als de Heere Jezus tegen Zijn discipelen zegt: "Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat, gelijkerwijs Ik u gedaan heb, gijlieden ook doet" 0oh. 13:15). De discipel moet immers zijn zoals zijn Heer. Ook in het accepteren van onschuldig lijden om wille van het Evangelie. Zo schrijft de apostel Petrus aan de slaven, die onrecht moeten lijden: "Want hiertoe zijt gij geroepen, dewijl ook Christus voor ons geleden heeft, ons een voorbeeld nalatende, opdat gij Zijn voetstappen zoudt navolgen" (1 Petr. 2:21).

Christelijk discipelschap

Je zou dat 'navolgen' van Christus ook het 'christelijk discipel schap' kunnen noemen. Dat woord discipel is in de Bijbel niet alleen gereserveerd voor de twaalf discipelen van de Heere Jezus, maar het wordt gebruikt voor alle volgelingen of leerlingen van Hem. In het boek Handelingen komen we de volgelingen van de Heere Jezus voor het eerst tegen onder de naam 'discipelen' in Handelingen 6:1 en 2. Dorkas wordt een 'discipelin' van Christus genoemd (Hand. 9:36). Zo is de eerste vraag, die vanuit dit onderwerp op ons afkomt of we een discipel of discipelin van de Heere Jezus zijn. Van nature zijn we dat niet. De Heilige Geest moet eraan te pas komen om belangstelling te wekken in ons leven voor de persoon en het werk van de Heere Jezus. Dan wordt je geraakt in je hart door het Woord en je leert buigen voor God door de kracht van de Geest. Je leert wie je bent in jezelf: een verloren zondaar, die schuldig staat voor God. Maar je leert ook Wie Christus is: de Redder van je verloren leven. De woorden van vergeving en eeuwig leven gaan je aanspreken en het onderwijs op de school van Christus krijgt de hoogste plaats in je leven. Je gaat Jezus volgen: geloven in Hem. Maar je gaat Hem ook navolgen in praktisch christendom en dienende liefde. En dat heeft alles te maken met het leven van de heiliging.

Ben ook jij een discipel?

De vraag is: ben ook jij een discipel, een discipel van de Heer'? Herken je deze grondtrekken? Hoe verschillend de wegen van God met Zijn kinderen ook kunnen zijn, het zijn allemaal discipelen, volgelingen. Ze volgen niet meer hun eigen boze hart en begeerten, maar ze volgen Jezus. Jullie als jongeren moeten op school veel leren. Soms meer dan je lief is. Je slaakt een zucht van verlichting als de vakantie aanbreekt. Maar ben je ook een leerling van de Heere Jezus? Gaat je Bijbel vaak open? Wil je graag over Hem horen en veel van Hem leren? Zonder die persoonlijke geloofskennis van de Heere Jezus weet je eigenlijk niets. Al zou je de knapste van je klas zijn. Alleen wie op de 'bijbelschool' van Christus zit en wie de Geest als Leermeester heeft, die vergaden wijsheid tot het eeuwige leven. Tot dit discipelschap roept de Bijbel ons allen op. Om ons te laten onderwijzen door het Woord, door de prediking en door bijbelstudie om op die manier de Heere Jezus te mogen leren kennen en volgen of om te mogen groeien in het geloof. Meld je maar aan bij deze Leermeester. Hij is de grootste Profeet, Die ons onderwijst in de weg der zaligheid.

En als je eenmaal begint te leren aan Zijn voeten, merk je pas hoe weinig je nog maar weet. En hoe meer je dat merkt, hoe leergieriger je wordt. Je wil levenslang leerling blijven, discipel van de grote Meester, navolger van Christus.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 2000

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 2000

In de Rechte Straat | 16 Pagina's