Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren vragen naar de weg

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een jongere stelde mij een paar vragen met betrekking tot de prediking. Hij of zij vindt de prediking in zijn/haar gemeente te beschouwelijk en afstandelijk, te weinig echt bevindelijk en proclamerend. De volle nadruk valt op 'hoe Gods volk de dingen beleeft' en hoe 'helen doemwaardig' we zijn. Ik ga dan vaak moedeloos naar huis en ik ben dan bang dat de Heere niet van mij afweet, omdat ik me daar niet in herken. Wel ken ik de strijd met het ongeloof en kleingeloof. Als ik soms een' andere preek' dan gewoonlijk hoor, kan er opeens een intense blijdschap in me opkomen en een gevoel van herkenning. Maar… misschien bedrieg ik me dan wel. Mijn vraag is, als ik ervan overtuigd ben dat er in mijn gemeente niet bijbels gepreekt wordt, mag ik dan een andere gemeente zoeken, waar wel het volle Evangelie gepreekt wordt? Tot zover deze persoonlijke vraag. Het gaat over zo'n teer onderwerp.

Niet afstandelijk maar levend en direct

Laat ik beginnen met te zeggen dat je er rekening mee moet houden dat de prediking wel zou kunnen deugen, maar jouw opvatting niet. Het is goed als aan de orde komt hoe het geloof functioneert in het leven van Gods kinderen. Daar moet in de prediking leiding aan gegeven worden. Het is ook waar dat wij door onze zonden de dood en de hel hebben verdiend. Alleen… dat is natuurlijk niet het één-en-het-al. Er is meer. De Heere Jezus moet de hoofdpersoon zijn in de preek en de gemeente moet heel direct worden aangesproken. De verkondiging mag niet blijven steken in het beschrijvende of objectiverende. Je bent geen toeschouwer, die maar moet afwachten. Dan is de kracht uit de preek: alle directheid en volmacht zijn afwezig. Dan is de Geest niet in de raderen, maar wordt Hij bedroefd. Het gaat om de ontmoeting met God en de persoonlijke doorleving van het verkondigde heil.

Appèllerende prediking

Belangrijk is dat de prediking appèllerend is. Dat wil zeggen: direct gericht op het hart van de hoorders. Het Woord van God moet zo tot de mens gebracht worden, dat hij er niet meer onderuit kan. Paulus wilde de mensen 'bewegen tot het geloof. De vloek van de wet en de toorn van God over de zonde moet zo ernstig worden voorgehouden, dat je wordt aangedrongen om vergeving te zoeken. Het Evangelie en de liefde van Christus moet zo aantrekkelijk worden voorgesteld, dat je wordt ingewonnen en overwonnen om te geloven in Hem, Die zondaren zalig maakt. Dat wil niet zeggen dat een dominee een mens bekeren kan. Ook niet dat hij een beroep doet op eventueel aanwezige geestelijke vermogens in de mens. Nee, maar we mogen weten dat God de Heilige Geest in die appèllerende prediking Zelf bezig is en levenwekkend roept uit de dood tot het leven. Van Paulus staat dat hij in Korinthe op elke sabbath 'handelde en bewoog tot het geloof Joden en Grieken' (Hand. 18:4). In Handelingen 28:23 vinden we dat Paulus in Rome zijn hoorders 'poogde te bewegen tot het geloof in Jezus'. Het 'bewegen tot het geloof is zelfs een vakterm geworden voor de appèllerende prediking. Zo hebben Gods dienaren nog steeds aan te dringen op een keus. Alle vrijblijvendheid moet worden uitgebannen. De hoorders moeten in de klem gebracht worden. Geen mazen ter ontsnapping mogen er in het evangelienet opengelaten worden. Onvoorwaardelijk en royaal moet Christus aan de gemeente voorgesteld en aangeboden worden. Daardoor zal juist het besef groeien hoe erg het is je leven prijs te geven aan de ondergang buiten God.

Hoe vreselijk zal het zijn om de Zoon van God te vertrappen en het bloed van Jezus Christus onrein te achten (Hebr. 10:29). Aan de hoorders mag worden voorgesteld, dat Jezus Christus bereid is om te zaligen en te redden van de eeuwige ondergang.

Gezanten van Christus' wege

In 2 Kor. 5:20 schrijft Paulus: "Zo zijn wij dan gezanten van Christus' wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus' wege: laat u met God verzoenen." God Zeifis er in de prediking van de verzoening en Hij buigt Zich in Christus in ontferming neer over arme zondaren. En waar de Geest van Christus mensen aanraakt en ze in hun leegheid en verlorenheid vol maakt van Zijn rijkdom, gaan ze uitroepen: "Heere, Gij hebt mij overmocht, Gij zijt mij te sterk geworden" (Jer. 20: 7). Zo gebeurt er iets tijdens de preek. Niet slechts de dienaar, maar Christus Zelf spreekt tot ons. Als gemeenteleden moeten we voordat we naar de kerk gaan op onze knieën gaan en bidden om de werkelijke, levende tegenwoordigheid van God in Christus, Die door de adem van Zijn Geest enerzijds mensen ontdekt aan hun schuld en verlorenheid, maar ook anderzijds door datzelfde verkondigde Woord het bloed van Zijn Zoon doet druppen op verslagen harten t;ot vergeving der zonden. En als dat gebeurt, wordt de preek een echt bevindelijke preek. Dan sta je oog in oog met Christus. En als die gekruiste en opgestane Koning zo voor je staat en je persoonlijk ontmoet in het kleed van Zijn beloften, moet je jezelf gewonnen geven omdat Hij alle weerstanden overwint. Zo wil de Heere Zijn heil bemiddelen via de rechte prediking.

Tenslotte wil ik nog een antwoord geven op je concrete vraag: als je er zeker van bent dat het geen bijbelse verkondiging is waar je onder zit, en je hebt ook alles geprobeerd om daar iets aan te doen, doe je jezelf tekort als je nog langer onder zo'n prediking blijft verkeren.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 2000

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 2000

In de Rechte Straat | 16 Pagina's