Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Derde geheim van Fatima: moordaanslag op de paus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Derde geheim van Fatima: moordaanslag op de paus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de eerste aflevering van deze tweedelige serie zagen wij, hoe geheimzinnig er met het derde geheim werd omgesprongen. Wisten de pausen ervan af? Waarom werd dit geheim toen niet onthuld; klopte de voorzegging toch niet? In dit slotstukje geven we het vervolg weer van ons oordeel over deze (vermeende) Maria-verschijningen en de visie erop van progressieve en conservatieve rooms-katholieke theologen.

Dat hij de tekst op zichzelf betrekt ligt misschien voor de hand, maar het visioen is bepaald niet éénduidig: de paus werd niet door soldaten afgeslacht. Ook stierven niet met hem vele geestelijken en leken. Een heel andere interpretatie blijft goed mogelijk. Móet je trouwens profetieën zoveel mogelijk letterlijk opvatten? Kortom, er blijven veel vraagtekens. Hoe gaan wij, protestanten, hiermee om?

Het is duidelijk, dat wij op bijbelse gronden heel die Mariacultus, al dan niet officieel bevorderd door het Vaticaan, zonder meer afwijzen. Zij is voor ons geen Moeder of Vrouwe van alle volkeren, geen Medeverlosseres, geen Koningin des hemels, geen onbevlekt ontvangen H. Maagd die ten hemel voer. De Schrift is in dit opzicht niet voor meer dan één uitleg vatbaar en de traditie der kerk, die in de praktijk vaak belangrijker is geworden dan het Woord, heeft voor ons geen Goddelijk gezag.

Woord en Geest

Nergens vinden we in de Bijbel aanwijzingen voor nadere openbaringen, profetieën over de eindtijd of concrete zaken zoals een moordaanslag op een (vermeende) opvolger van Petrus, die tot ons zouden komen door speciale hemelse boodschappers. Jezus wees Zijn jongeren op de komende Heilige Geest, die in alle waarheid zou leiden. Van een speciale zendingsopdracht van Maria of van extra hemelbodes na Pinksteren vinden we in de enige Godsopenbaring die ons nu rest, Zijn geopenbaarde Woord, niets terug.

Anderzijds waren er al in Jezus' dagen mensen die precies wilden weten hoe dat nu zat met Zijn wederkomst en de oprichting van het Godsrijk. Jezus wees hen terecht en wees naar het Schriftgetuigenis en veroordeelde het naspeuren van 'die tijd en die ure'. Daarom moeten wij allerlei profetieën en visioenen, die we öök in protestantse en zelfs zich reformatorisch noemende kring tegenkomen, als onbijbels van de hand wijzen. God heeft de aardse moeder van Zijn Zoon niet nodig om christenen boven de Schrift uit nog nieuwe boodschappen mee te delen. Daarom moeten we de visioenen van de Amsterdamse Ida Peerdeman of de helemaal aan Maria als Moeder en Vrouwe der volkeren gewijde internationale gebedsdagen afwijzen. Het lijkt erop dat de paus in dit opzicht veel verder gaat, 'marialer' is, dan zijn naaste medewerker Ratzinger, die officieel de Prefect is van de congregatie voor de Geloofsleer. Deze Beier (geboren in 1927, priester gewijd in 1951) was al op 32-jarige leeftijd hoogleraar theologie, in Bonn en later in Tiibingen, Munster en Regensburg. In 1977 werd hij aartsbisschop van Múnchen en even later kardinaal. In Duitsland werd hij dè grote strijder voor de orthodoxe roomse leer. Hij keerde zich scherp tegen progressieve theologen als Hans Kúng en later in het Vaticaan ook tegen de Zuid-Amerikaanse 'bevrijdingstheoloog' Leonardo Boff (franciscaan) en de Nijmeegse prof. Edward Schillebeeckx (dominicaan).

In 1980 werd Ratzinger door de paus naar Rome gehaald om daar het vroegere Heilig Officie, nu Congregatie voor de Geloofsleer, te gaan leiden. Hij deed voortvarend zijn plicht van bewaker van de leer. Daar passen geen linkse, progressieve, extremiteiten in, maar ook geen 'rechtse', al te vrome of mariale uitingen van volksgeloof. Daarom zei hij in zijn stuk over het derde geheim van Fatima en zijn mondelinge toelichting daarop ook met nadruk, dat zulke openbaringen geen officieel leerstuk der kerk zijn en dat men zelf mag weten of men gebruik wil maken van zulke verschijningen. "Ze maken geen deel uit van de katholieke leer. Ze kunnen hulp bieden, maar men is niet verplicht die ook te gebruiken", schreef Ratzinger. En daarin lijkt hij minder ver te gaan dan de paus die er heilig van overtuigd is dat Maria al in 1917 de aanslag op hem voorspelde en in 1981 voorkwam dat hij dodelijk werd getroffen. Zo klopte haar voorspelling dus niet.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 2000

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Derde geheim van Fatima: moordaanslag op de paus

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 2000

In de Rechte Straat | 16 Pagina's