Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren vragen naar de weg

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dit is de derde en laatste aflevering over de vragen, die een jongere stelde, over het gezag van de Bijbel. In de twee vorige nummers zijn al verschillende vragen beantwoord. Ditmaal denken wij na over de laatste vragen, hoe wij met de Bijbel om moeten gaan, en hoe wij zeker kunnen weten dat de Bijbel het Woord van God is.

Ga met de Bijbel om zoals Christus

In 2 Petr. 1:21 lezen wij dat de bijbelschrijvers gevolmacht zijn geweest en geheel en al gedreven werden door de Geest. Daarom kan Calvijn ook schrijven dat zij 'als gedicteerd werden'. Zij hebben niets van zichzelf gezegd! Waar de Geest hen dreef, hen als dicteerde, daar was geen ruimte voor spontaniteit of originaliteit. Zij werden geïnspireerd. En inspiratie betekent dat de Heilige Geest deze mensen geheel en al in beslag nam met hun denken en met hun spreken. Zij stonden voor de duur van hun spreken of schrijven geheel onder de strengste regering van de Heilige Geest. Door de Heilige Geest werden hun onreine lippen rein.

Petrus schrijft in 2 Petr. 1:20 en 21: "Geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging. Want de profetie is destijds niet voortgebracht door de wil van een mens, maar de heilige mensen Gods van de Heilige Geest gedreven zijnde hebben ze gesproken." Dat betekent: omdat het gesproken Woord gedreven is door de Geest, daarom is het geschreven Woord niet van eigen uitlegging. Daarom mag de Kerk belijden, dat wij vanuit de handen Gods 'heilige en goddelijke schrifturen ontvangen hebben' (Ned. Geloofsbelijdenis art.3). Het Woord Gods is geen subjectieve beleving van mensen van zo'n 3000 of 2000 jaar geleden. Het is geen boek met feilbare waarheid. Integendeel, het bevat Gods Woord, dat blijft in eeuwigheid. Het is een grote dwaling als theologen vandaag zeggen: de verhalen in de Bijbel zijn wel waar, maar het is niet echt gebeurd. Daarmee is de Bijbel geworden tot een menselijk boek.

Weet je hoe wij er mee hebben om te gaan? Net als Christus, de Zoon van God, omging met het Oude Testament. Hij, Die het eeuwige Woord Gods is, heeft in het vlees, in woord en daad, het goddelijk gezag van het Oude Testament erkend. Christus heeft de Schrift omhelsd als het gezaghebbende Woord van God. Hij boog voor dat Woord in Zijn lijden tot in de dood. Hij sprak tot Zijn discipelen: dat Woord moet vervuld worden, want het is geen mensenwoord. Ja, Hij heeft zelfs gezegd, dat eerder hemel en aarde voorbijgaan, dan dat een tittel of jota, een punt of een komma van Gods Woord ter aarde zal vallen (Matth. 5:18). Vol eerbied en gezag sprak Hij dan ook over de Schrift. En met dat Woord wederstond Hij de vorst der duisternis in de woestijn.

De Heere Jezus heeft ook de historische gegevens van het Oude Testament kinderlijk aanvaard en erkend. Hij spreekt ons van de vrouw van Lot, van Jona, van de koningin van Scheba, van de verwoesting van Sodom, van de slang van Mozes in de woestijn, van de instelling van het huwelijk in het paradijs, en ga maar door! Kortom, Christus heeft het Oude Testament omhelsd als het gezaghebbende woord van Zijn Vader. Zouden wij Hem daarin niet volgen?

Hoe weten wij dat de Bijbel het Woord van God is?

De laatste vraag, die gesteld werd: waarom is de Bijbel de echte godsopenbaring en bijvoorbeeld niet de Koran? Zo zijn wij opgevoed. De Bijbel is het enige ware Woord van God. De Kerk leert ons dat ook.

Jawel, maar wie zegt dat dit allemaal waar is en dat de kerk en onze ouders zich niet vergissen? Het antwoord op deze vraag heeft Guido de Brés zo prachtig geformuleerd in art. 5 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis: "En wij geloven zonder enige twijfel al wat daarin (in de Bijbel) begrepen is; en dat niet zozeer, omdat ze de Kerk aanneemt en voor zodanige houdt; maar inzonderheid, omdat ons de Heilige Geest getuigenis geeft in onze harten, dat zij van God zijn".

Wij aanvaarden de Bijbel als Gods Woord omdat de Bijbel zich als zodanig aandient. De Bijbel heeft voor ons gezag omdat God erin spreekt.

Daarin brengt de Bijbel dus zijn eigen autoriteit mee. Maar waarom geloven wij daar dan in? Wel, zegt artikel 5, wij raken er geheel innerlijk van overtuigd dat de Bijbel Gods Woord is door het getuigenis van de Heilige Geest. Dat komt van buitenaf. Dat praat niemand je aan. De Geest spreekt Zelf in het Woord en als je dat mag ervaren, is het helemaal geen vraag meer of wij de Bijbel mogen houden voor het Woord van God.

Als de koningin met jou spreekt, twijfel je daar ook niet aan of het wel echt waar is dat je op dat moment de stem van de koningin hoort. Zij staat voor je, je ontmoet haar, zij spreekt en jij luistert. Zo is het nu met Gods Woord. Wie Hem in het Woord ontmoet als de sprekende God, twijfelt niet meer aan het gezag van Gods Woord. Het is de Geest, die het hart van een mens opent, zodat hij de stem van God gaat horen en verstaan door het Woord. Wij noemen dat wel de 'verlichting door de Geest'. Daardoor gaan wij acht geven op datgene, wat de Heere tot ons te zeggen heeft. Door die verborgen werking van de Geest gaan wij buigen voor Gods Woord. Dezelfde Geest, door Wie de profeten en apostelen gesproken hebben en Die de bijbelschrijvers heeft geïnspireerd en geleid bij het teboek stellen van de godsopenbaring, doordringt en overtuigt ons ervan, dat zij getrouw hebben gesproken en geschreven. Daar houdt alle redeneren op en daar geven wij ons over aan de sprekende God. Dan zien wij de Bijbel niet (zoals de Mohammedanen de Koran zien) als een heilig boek of een magisch boek, maar als het levende Woord. Als het Woord, dat levend en krachtig is doordat de Geest erdoor werkt. Om dat getuigenis van de Geest te kennen is het wel nodig dat wij zelf door de Geest zijn levend gemaakt. Anders kunnen wij ook de 'dingen die des Geestes Gods zijn' niet verstaan. Ken jij dat ook, dat je in alle stilte door de kracht van de Geest met het Woord wordt overweldigd? Zo wil de Geest de sluiers van ongeloof en twijfel aan de echtheid van het Woord wegnemen en die vaste zekerheid in je hart werken dat Gods Woord de absolute waarheid is, ook als je bepaalde zaken zoals wonderen met je verstand niet kunt begrijpen.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 2001

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 2001

In de Rechte Straat | 16 Pagina's