Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongerenconferentie april 2002

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongerenconferentie april 2002

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van 19 tot en met 22 april werd er in het Limburgse Ysselsteyn een jongerenconferentie belegd. Tientallen jongeren waren bijeen en dachten samen na over een bijbels thema. Op vrijdagavond werd iedereen hartelijk welkom geheten door de voorzitter van de Werkgroep Bezinning en Evangelisatie, de heer B. Vis, die door menig conferentieganger Vader Vis wordt genoemd. Ditmaal waren er zo'n tachtig personen bijeengekomen. Met elkaar werd nagedacht, gesproken over en geluisterd naar het thema: "de Heilige Geest", waarover drie lezingen werden gehouden.

"We houden allemaal van vruchten", zo begon ds. C.G. Vreugdenhil de eerste lezing van deze conferentie. "Een appel of een sinaasappel. Maar, ook God houdt van vruchten, góéde vruchten, in óns. Hij wil die geven. Wij mogen ze dan dragen. Voor Hem en voor onze naasten. Uit de vruchten blijkt of we in Christus zijn. De boom wordt aan de vruchten gekend. Aan de vruchten die wij dragen, moet men kunnen zien wie de Heere Jezus is. Wij behoren Zijn beeld te dragen. Hij heeft het Zelf voorgeleefd. De vrucht van de Geest is een enkelvoudige vrucht. Dit ziet op de eenheid van het werk van de Geest. Een voorbeeld: er is één sinaasappel. Die is te verdelen in allemaal verschillende partjes. Toch zijn al die partjes bij elkaar maar één sinaasappel.

In Galaten 5:22 wordt een negental aspecten genoemd van de vrucht van de Heilige Geest. Alle gelovigen moeten al deze vruchten dragen. Je kan niet zeggen: Deze ligt me niet zo, die ander, ja, die past veel meer bij mij. Alle vruchten moet men bezitten, en dan gaat het niet om de mate, maar wel om het wezen ervan. Anders is het met de gaven van de Geest. Die worden aan eenieder afzonderlijk, naar de mate des geloofs, uitgedeeld. Of zijn we alleen in naam christen? Hebben wij liefde tot God? En tot onze naaste? Hebben we blijdschap, vrede, en zijn wij lankmoedig en goedertieren?

Oh, hou maar op, ik haal het nooit, zegt er een. Ik ben zo snel kwaad en zo egoïstisch. Dan wordt de vrucht van de Geest in mij niet gevonden als ik ze allemaal moet hebben. Maar…, zijn het ónze vruchten, of zijn het vruchten van de Heilige Geest die wij mogen dragen? Zoals de rank de vruchten mag dragen zolang zij in de wijnstok is. Onze vruchten zijn werken van het vlees; overspel, hoererij, dronkenschap, afgoderij (Gal. 5:19-21). Maar de vruchten van de Geest zijn liefde, blijdschap, vrede enz. Die mogen de gelovigen dragen. Maar, zonder Mij kunt gij niets doen, spreekt Christus. Dus, in afhankelijkheid van de Heere. De vrucht van de Geest vindt haar oorsprong in Gods genade. Hij schenkt ze, het zijn geen 'zelf'-producten. Ze worden gedragen.

Maar aan de andere kant is er wel onze verantwoordelijkheid. Een vrucht groeit het beste onder goede omstandigheden. Zo is het ook met de geestelijke vrucht:

- Oefen uzelf tot godzaligheid.

- Wilskracht en zelfdiscipline

- Blijf in Mij en Ik in u.

Ds. Vreugdenhil werkte de delen van de vrucht van de Geest afzonderlijk uit. De liefde: de band van de volmaaktheid, die een ereplaats krijgt in de Bijbel. Als je de wet samenvat kun je zeggen: liefde moet de grondhouding zijn van een christen. Liefde zoekt zichzelf niet, is niet verbitterd, denkt geen kwaad. Dus een streep door jezelf, in tegenstelling tot onze cultuur, die barst van individualisme en zelfhandhaving. Nee, Christus leeft in mij. Blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof (trouw, en betrouwbaar zijn), zachtmoedigheid (vriendelijk) en matigheid (zelfbeheersing). Tot zover de toespraak van ds. Vreugdenhil.

Vervolgens was er na de pauze gelegenheid tot het stellen van vragen. Zoals: Moet men te allen tijde bereid zijn de naaste te vergeven? Of zijn er omstandigheden dat dat juist niet kan? Naastenliefde is vaak zelfverloochening. Als er groei is in de liefde tot God, groeit ook de naastenliefde. Groeit dan ook de liefde tot jezelf? Zomaar een greep uit de gestelde vragen. Ds. Vreugdenhil ging dieper op de vragen in nadat hij eerst de aanwezigen de gelegenheid gaf op de vragen te reageren.

De volgende dag, nadat het ontbijt genuttigd was, was het tijd voor de volgende lezing over het thema: De belofte van de Geest. Ds. P. Buitelaar ging hier op in door allereerst te wijzen op de beloften in het Oude Testament vanaf de schepping. Ook die in het Nieuwe Testament kwamen aan de orde. Veel beloften zijn in vervulling gegaan door de komst van de Messias. Daarna kwam de uitstorting van de Heilige Geest. Het werk van de Geest is het centraal stellen van de Vader en Christus. En wat is de betekenis van de vervulling van de Geest voor de prediking en het geloofsleven? Hoe werkt de Heilige Geest in de gelovigen? De Heilige Geest

- maakt plaats en leidt naar Christus;

- spreekt en getuigt dat Jezus is de Christus;

- geeft verlichte ogen des verstands;

- leert de Schrift kennen;

- versterkt in het geloof (opwas in kennis en genade van onze Heere Jezus Christus);

- geeft verbondenheid aan ieder die dit geloof kent;

- leert leven naar Gods geboden.

De zaterdagmiddag werd besteed aan straatevangelisatie in Venray. Juist met als doel de jongeren kennis te laten maken met het persoonlijk getuigen op straat. Een deel van de groep deed dat door bekende geestelijke liederen te zingen onder begeleiding van muziekinstrumenten.

Anderen spraken de mensen aan die kwamen luisteren of voorbijliepen.

Ook werden evangelisatiefolders uitgedeeld. Onverwacht kregen we een fijn gesprek met een moslim en met iemand die vroeger naar de kerk ging. Veel indrukken werden opgedaan.

Bijna alle mensen die aangesproken werden zeiden gelovig te zijn. Toch had bijna niemand kennis van zonden en genade. Er kan worden geconcludeerd dat er zo ontzettend weinig kennis is van God en Zijn Woord. Met recht: "De velden zijn wit om te oogsten, de arbeiders weinig". Zijn er nog meer arbeiders?

Weer terug in het conferentieoord werden ervaringen met elkaar gedeeld. Heerlijk om zo open en eerlijk met elkaar te spreken. Na het diner was het woord aan ds. B. De Graaf over de gaven van de Geest.

Om de gaven van de Geest te ontvangen, moeten we allereerst wel de gave van de Geest hebben ontvangen. Met andere woorden, de Geest moet in ons komen wonen, willen we de gaven ontvangen. De Heilige Geest maakt plaats en leidt tot Christus, opdat we in Christus geborgen zijn. Wanneer we in Christus zijn, zijn we een van de leden van Zijn lichaam, de gemeente van Christus. We mogen, nee we moeten met lege handen tot God gaan. Dan wil God gaven schenken (Rom. 12:4-8). Niet iedereen ontvangt dezelfde gaven, in tegenstelling tot de vrucht van de Geest.

Gelijk het lichaam vele leden heeft, zo hebben de leden niet allen dezelfde werking. Alzo zijn wij velen één lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden, hebbende nu verscheidene gaven naar de genade die ons gegeven is.

Wat zijn concreet de gaven (1 Kor. 12)? De een heeft wijsheid, een ander kennis, genezing, profetie, talenkennis. En het is dezelfde Geest, delende aan eenieder in het bijzonder, gelijk Hij wil. Wat is de zin van de gaven? Het doel ervan is: dienen. Het dienen van de naaste. Tot opbouw van het lichaam van Christus. Tot eer van God. De vraag kan gesteld worden: Er zijn ook mensen met duidelijke of bijzondere gaven die nergens in geloven, hebben zij ook gaven van de Geest? God heeft talenten aan de mensen gegeven, als scheppingsgaven, door Zijn algemene genade en goedheid. Wanneer we door het geloof deel aan Christus en Zijn gemeente krijgen, kunnen die talenten, die scheppingsgaven, reformeren tot geestesgaven. Ze worden ingeschakeld door de Heilige Geest, opdat we zo ons leven mogen besteden in dienst van God, eenieder op zijn eigen plaats. Ook nu waren er weer veel vragen, vaak ook heel leerzame en wezenlijke vragen.

De zondag was een rustige dag.

Twee keer hebben we een dienst van de evangelisatiepost in Horst meegemaakt, waarin kandidaat Van Ginkel voorging.

Verder hebben we heel veel gezongen, overigens niet alleen tijdens de lezingen, maar ook spontaan tussendoor. Ook was er een boekentafel aanwezig, waar iedereen wel aandacht aan besteed heeft. Verder werd er nog een collecte gehouden, waarvan de opbrengst verdeeld werd over twee doelen. Maandagochtend was het weer vroeg dag.

Veel deelnemers vertrokken heel vroeg, gezien de lange reistijd vanuit Limburg naar het werk. Na het ontbijt met de nog overgebleven deelnemers werd de conferentie door de voorzitter afgesloten. Hierna werden vele handen geschud, de zalen opgeruimd en ging ieder weer zijns weegs. Al met al een veelbewogen weekend, zeker voor herhaling vatbaar, en een mooie herinnering om op terug te zien.

Werkgroep Bezinning en Evangelisatie

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 2002

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Jongerenconferentie april 2002

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 2002

In de Rechte Straat | 16 Pagina's