Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus alleen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus alleen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onlangs had ik een indringend Ogesprek met een diepgelovige vrouw. Vroeger was ze fel rooms. Maar sinds vele jaren -door het Woord van God in het hart gegrepenmag zij de smalle weg des geloofs bewandelen. Vele jaren geleden had een predikant het gewaagd om in het roomse bastion Tongeren evangelisatiewerk op te starten.

Maar wat een felle strijd en tegen werking heeft die lieve man moeten ervaren, ja zelfs spot en haat vanwege de roomse geestelijkheid in de stad.

Op een dag kwam de pastoor bij Ohaar op bezoek. Hij vroeg of zij ook een Bijbel had. Met enige schroom antwoordde Maria: "Jazeker, mijnheer pastoor, ik heb een Bijbeltje gekregen van de predikant." De pastoor vroeg om het even te mogen inkijken. Maria gaf haar Bijbeltje aan de pastoor. Hij keek er even in, stond op, liep naar de kolenkachel en gooide haar Bijbeltje, dat haar zo dierbaar was, in het vuur! Daarop zei hij: "Zo'n boek heb jij niet nodig. Geloof maar wat de Kerk je leert…"

Wat een verdriet werd deze vrouw aangedaan! Ze had ook geen geld meer om een ander Bijbeltje te kopen. Maar nu mag Maria in haar hoge ouderdom rust en vrede kennen bij haar Heiland Jezus Christus. Hoewel… en daar heb je dan weer dat roomse addertje onder het gras: "Zou ik wel goed genoeg zijn voor de Heere Zal ik wel bij Hem komen als ik sterft Soms overvalt mij die twijfel…" Ik heb met haar mogen spreken over het algenoegzame offer van Jezus Christus en dat zij in geloof op Hem alleen mag zien. Als onze zaligheid nog maar iets van onszelf zou afhangen, dan was het een hopeloze zaak. Maar Jezus heeft waarlijk alles volbracht wat nodig is voor onze zaligheid. Zijn werk is voltooid. De hele lijdensweg van Jezus Christus is een klare verkondiging: "Door U, door U alléén, Heere Jezus, uit louter genade, om het eeuwige welbehagen." In de lijdensweken ben ik feller dan ooit antirooms, omdat de Heere God ons extra laat zien en doorleven de waarachtigheid van de verlossing uit genade, zonder verdienste. Juist in deze tijd komt de tegenstelling tussen wat Rome leert en de Bijbel ons openbaart sterk tot uiting. Het gaat immers ofwel om "soevereine genade" ofwel om "verdienen". Het gaat om "geloven" of "werken". Het ene voert naar de eeuwige heerlijkheid, het andere naar het eeuwige verderf. De Bijbel leert ons op een heldere wijze dat de mens behouden wordt "om niet", dat is: uit "genade", "door het geloof".

Ik heb de Heere God mogen bidom Zijn heldere licht over Iden haar, om rust en vrede voor haar ziel. Tranen van blijdschap rolden over haar wangen. "Nu kan ik in rust sterven… wat is de Heere God groot en zo goed voor mij…"

Ik word vaak zo boos op Rome. Wat wordt er gesold met het zielenheil van ons volk. Er wordt zo veel leugen voorgespiegeld. Een Evangelie zonder kruis wordt voor velen gelijk aan een lichtend pad, dat echter voert naar de eeuwige verlorenheid! Laten we ons maar vastklemmen aan het vaste Woord van God. En blijven wandelen op de heilzame weg van het "sola gratia, sola fide, sola scriptura"!

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 mei 2004

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Christus alleen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 mei 2004

In de Rechte Straat | 16 Pagina's