Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Evangelie: kracht van God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Evangelie: kracht van God

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Want ik schaam mij het Evangelie van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid.”

“Schaamt u, wordt schaamrood!” spreekt de Heere. Kent u dat zichzelf verfoeien in stof en as, voor God? Paulus wel. Dat was begonnen toen de Heere hem ontmoette, op weg naar Damaskus, en toen hij ter aarde viel. Hij is zich na die tijd ook levenslang blijven schamen, dat hij zo wreed de gemeente Gods vervolgd had. Maar hier zegt hij: Ik schaam mij niet! Namelijk voor het Evangelie van Jezus Christus.

Wonderlijk dat mensen die zichzelf voor God zijn gaan schamen om wie zij zijn, zich voor Zijn Evangelie juist niet schamen. Zo was het bij Paulus. Is het zo ook bij u en bij jou? Toen de Heere hem neervelde is het hem zo’n wonderlijk en groot en dierbaar Evangelie geworden. Weet u hoe het komt als wij ons wel voor het Evangelie schamen? Omdat de Christus in dat Evangelie zo weinig heerlijkheid voor ons heeft. Want als dat Evangelie ons dierbaar wordt, dan is het zoals de apostelen zeiden, toen het hun door de Joodse raad verboden werd nog langer over die Naam te spreken: “Wij kunnen niet laten te spreken, over hetgeen wij gezien en gehoord hebben” (Hand. 4:20).

Anderen vertalen deze tekstwoorden nog op een andere manier, namelijk: Het Evangelie van Christus zal mij niet beschamen! Dat wil zeggen: Ik heb niet vergeefs geloofd en niet vergeefs gehoopt en niet vergeefs gearbeid. Ik word niet vergeefs als een drankoffer geofferd. Ik zal met het Evangelie waaraan ik hang, nooit, nooit, nooit te schande worden! Wat is dat waar, voor al degenen die op de Heere hopen. En zouden zij zich tegenover anderen dan schamen voor datzelfde Evangelie?

Er wordt in de tekst nog een derde reden genoemd waarom de apostel zich voor het Evangelie niet schaamt. Hij zegt: Het is een kracht Gods tot zaligheid. Het Evangelie van Christus gaat niet alleen óver de kracht Gods. Dat ook. Het gaat over Zijn machtige daden in de schepping en in het rijk van de genade. Maar het ís ook een kracht Gods! Het Evangelie is geen uiteenzetting of onderwijzing over God en over de leer der zaligheid alleen. Het is een en al kracht! Sterker dan de donder en de bliksem, want die kunnen de ziel niet bekeren. Sterker dan de sterkste orkaan, want die kan geen zondaarshart verbreken. Een kracht Gods! Een “dunamis”; daarin zit het woord dynamiet. Betonnen bunkers uit de oorlog zijn niet weg te krijgen, behalve met dynamiet. Die werking heeft het Evangelie. Een kracht Gods tot zaligheid! Vanwege de inhoud van dat Evangelie: Jezus Christus en Dien gekruisigd! Het is het Evangelie van Hem Die dood geweest is, en Hij leeft in alle eeuwigheid. En ongelovige, dode harten die niet te bewegen en niet te verbrijzelen zijn, worden daardoor verbroken! Dan gaan trotse zondaren roepen, uit het diepst van hun hart: Gena, o God! Genade! Hoor mijn gebed!

Het Evangelie is kracht van God. Ook al zijn de harten van de Romeinen hard als diamant, net als uw en mijn hart van nature is. Ook al leven er nog zo veel boze lusten in en al houdt satan de harten in een wurggreep gevangen: het Evangelie is een goddelijke kracht die zonde, dood en duivel overwint!

Alles wat God besloten heeft zal daardoor gebeuren. Het is het zaad der wedergeboorte. Het vraagt niet alleen geloof, maar het werkt ook geloof. Het verkondigt niet alleen de mogelijkheid om zalig te worden, maar het maakt ook zalig, als Gods Geest er Zijn kracht aan paart. Het roept niet alleen tot bekering, maar het werkt ook bekering. Het wijst niet alleen op het leven, maar het wekt dode zondaars ook uit de zondedood tot leven op. Laten wij, als ons kracht ontbreekt en wij wanhopen om zalig te worden, het dan zoeken in dat Evangelie! En aangeraakt door die wonderbare kracht, krijgen wij er onszelf ook voor over. Dan hebben we niets meer te verliezen, want wij hebben alles al verloren. En we schamen ons wel steeds meer vóór de Heere, maar niet óver de Heere. En wij gaan voort in Zijn kracht om Zijn gerechtigheden, in dat Evangelie zo heerlijk geopenbaard, ja die alleen te prijzen, op aangename wijzen.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 2008

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Het Evangelie: kracht van God

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 2008

In de Rechte Straat | 16 Pagina's