Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Loondienst of liefdedienst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Loondienst of liefdedienst

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Het wordt een hete herfst”, zo voorspelden de kranten afgelopen zomer. Ze doelden daarbij op de harde noten die gekraakt moesten worden door de regering. Inderdaad, de strijd is losgebarsten.

We zullen moeten doorwerken tot ons 67e jaar. Uitgezonderd de zware beroepen. Ineens blijkt iedereen een zwaar beroep te hebben, van stratenmaker tot tramconducteur. Stakingen hangen in de lucht. Grote kans dat het treinpersoneel weer gaat staken uit protest, zodat we noodgedwongen allemaal aansluiten in de file en vervolgens mopperen op de overheid die het fileprobleem maar niet oplost. We leven in een mopperland. In een koninkrijk waar ieder op zijn strepen staat. Een land waar looneisen op tafel worden gelegd, waar rechten worden geclaimd, waar gestaakt wordt als we onze zin niet krijgen, waar werknemers klagen als ze zich tekortgedaan voelen.

Loon

Wat is het dan een verademing dat het in het Koninkrijk der hemelen allemaal anders gaat. In dat Koninkrijk worden armen met goederen vervuld, maar rijken ledig weggezonden. Bedelaars worden gemaakt tot Koningskinderen. Bij de Heere heeft niemand iets verdiend, maar is alles genade. In Gods Koninkrijk wordt de ruil van Luther gedaan: Gij mijn zonden, ik Uw gerechtigheid!

Tegen deze achtergrond is het merkwaardig om te spreken over ”loon.” Over beloning. Alsof er in het Koninkrijk der hemelen iets te verdienen valt! Toch is het heel Bijbels. In het houden van Gods geboden is… grote loon! (Psalm 19:12). De Heere is een Beloner van degenen die Hem zoeken (Hebr. 11:6). De smaad en vervolging van mensen hoeft ons niet te verschrikken, maar mag ons juist verheugen, want… ”uw loon is groot in de hemelen” (Matth. 5:11, 12). En de arbeiders in Gods wijngaard hoeven niet te strijden om de vruchten, want die plant en die nat maakt, zijn één, maar ieder zal loon ontvangen naar zijn arbeid (1 Kor. 3: 8).

Vrucht

Nee, de Heere heeft geen mensen in loondienst. De dienst van de Heere is geen loondienst, maar een liefdedienst. Het draait niet om bereikte prestaties, om gescoord resultaat. Loon is in de Bijbel altijd genadeloon. De dienst van de Heere is niet óm het loon, maar uit liefde. Uit hartelijke toewijding. Het Koninkrijk van God kent geen looneisen. Er wordt niet gestaakt als het loon niet bevalt. In het Koninkrijk van God is elke beloning genade. Verdiend door een Ander! Gegeven om niet. Onverdiend, maar toch!

Wie deze Koning wil volgen, moet soms zware offers brengen. Het kost zelfverloochening. Het kruis moet achter Hem aan gedragen worden. Hij neemt geen genoegen met halfslachtige volgelingen, nee, héél ons leven moet Hem zijn toegewijd. Maar dan mag er toch beloning zijn. Wie deze Koning dient, moet alles verliezen, maar wordt er toch rijker van. De Heidelbergse Catechismus (vraag 86) stelt zo eerlijk de vraag waarom wij nog goede werken moeten doen, als toch alles uit genade, door Christus, gegeven wordt? Het antwoord laat ons het heerlijke effect zien van het doen van goede werken. De vruchten zijn allereerst tot Zijn eer! De Heere neemt de eerste plaats in, alle eer komt Hem toe! Maar goede werken hebben vervolgens ook een zegenrijk effect op het leven van Gods kinderen. Ze worden verzekerd uit de vruchten. Ze zien het in hun eigen leven: ”dit is niet van mijzelf, dat móét wel bij Christus vandaan komen.” Goede werken versterken het vaak zo wankelende geloof. En daarnaast hebben de goede werken ook de heerlijke vrucht dat anderen voor Christus worden ingewonnen. Een levenswandel vol vruchten van genade werkt aantrekkelijk. De liefdegeur van Christus die van Zijn kinderen uitgaat, lokt ook anderen tot Hem.

Gouden kronen

In het laatste Bijbelboek wordt ons een blik in de hemel gegund. In Openbaringen 4 lezen we over de hemeltroon, met de regenboog daaromheen. En op de troon het Lam, dat het machtige middelpunt vormt van de hemelse heerlijkheid. Maar om de troon gebeurt iets merkwaardigs. Daar staan 24 ándere tronen. Met daarop ouderlingen, gekroond met gouden kronen. Ze zijn beloond met koninklijke heerlijkheid, dat is hun genadeloon. Maar als die ouderlingen het Lam aanbidden, nemen ze de gouden kroon van hun hoofd en werpen deze neer voor de troon. En ze roepen het uit: “Gij Heere, zijt waardig te ontvangen de heerlijkheid, en de eer, en de kracht.” En zó hoort het te zijn. Goede werken worden beloond. Uit genade! Maar de gekochten van het Lam strijken nooit hun loon op. Hun grootste beloning is toch dat Hij alle eer ontvangt. Dat ook anderen Hem aanbidden. Dat Zijn Naam wordt groot gemaakt tot in alle eeuwigheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 2009

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Loondienst of liefdedienst

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 2009

In de Rechte Straat | 16 Pagina's